متحدان ناتو در تامین تانک‌های لئوپارد برای اوکراین به توافق نرسیدند

double-quot تهران - جارپرس - آمریکا و متحدانش در مورد تامین تانک‌های جنگی ساخت آلمان برای اوکراین به توافق نرسیدند.
کد خبر : 112980
تاریخ انتشار : شنبه 1 بهمن 1401 - 23:26
متحدان ناتو در تامین تانک‌های لئوپارد برای اوکراین به توافق نرسیدند

 

به گزارش جارپرس از ایسنا به نقل از الجزیره، اعضای ناتو و رهبران دفاعی از حدود ۵۰ کشور روز جمعه در پایگاه هوایی آمریکایی رامشتاین در آلمان با یکدیگر دیدار کردند، این تازه‌ترین کنفرانس از یک سری کنفرانس‌های تعهد تامین تسلیحاتی از زمان حمله روسیه به اوکراین در ۱۱ ماه پیش بود.

رهبران اروپایی در این نشست بار دیگر آلمان را تحت فشار قرار دادند تا برای تحویل تانک‌های لئوپارد ۲ ساخت آلمان به اوکراین برای عقب راندن نیروهای مسکو چراغ سبز نشان دهد – اگرچه هیچ تصمیمی گرفته نشد.

عدم موافقت با تهیه تانک‌ها ممکن است نشان دهنده اختلافات رو به رشد در داخل ناتو بر سر تامین چنین تسلیحاتی باشد.

بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان، جلوگیری یک‌جانبه برلین از تحویل تانک‌های لئوپارد ۲ به اوکراین را تکذیب کرد، اما گفت که دولتش آماده است در صورت توافق میان متحدان، به سرعت در مورد این موضوع اقدام کند. او بدون اشاره به جزئیات گفت: «دلایل خوبی برای تحویل‌ها وجود دارد و دلایل خوبی هم برای مخالفت وجود دارد و با توجه به کل وضعیت جنگی که تقریباً یک سال است ادامه دارد، باید همه جوانب مثبت و منفی را با دقت سنجید.»

فشار بر برلین افزایش یافته است تا تانک‌هایی را در اختیار کی‌یف قرار دهد که اوکراین آنها را کلیدی در جنگ علیه روسیه می‌داند. پیستوریوس گفت: این تصور که «ائتلافی متحد وجود دارد و آلمان بر سر راه ایستاده، اشتباه است» و افزود: «متحدان زیادی هستند که می‌گویند ما با دیدگاهی که من در اینجا مطرح کرده‌ام هم عقیده هستیم.»

پیستوریوس گفت در حالی که هنوز تصمیمی در مورد ارسال تانک‌های لئوپارد وجود ندارد، “ما در اسرع وقت تصمیم خود را خواهیم گرفت.” او گفت: “من بسیار مطمئن هستم که تصمیمی در کوتاه مدت وجود خواهد داشت، اما… نمی دانم این تصمیم چگونه خواهد بود.”

روسیه گفته است که متحدان کی‌یف از “توهمات” خود پشیمان خواهند شد که فکر می‌کنند با چنین اقدامی در میدان نبرد پیروز خواهند شد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین به خبرنگاران گفت: «ما بارها گفته‌ایم که چنین تجهیزاتی اساساً چیزی را تغییر نمی‌دهد، اما مشکلاتی را برای اوکراین و مردم اوکراین ایجاد می‌کند.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا عرضه تسلیحات پیشرفته به اوکراین به معنای تشدید درگیری است، افزود: «ما شاهد دخالت غیرمستقیم و گاهی مستقیم کشورهای ناتو در این درگیری هستیم. ما شاهد ارادت به این توهم دراماتیک هستیم که اوکراین می‌تواند در میدان جنگ موفق شود. این یک توهم دراماتیک جامعه غربی است که بیش از یک بار باعث پشیمانی خواهد شد.»

پسکوف گفت راه جلوگیری از تشدید تنش توجه به نگرانی‌های راهبردی است که روسیه در اواخر سال ۲۰۲۱، درست قبل از حمله به اوکراین ابراز کرد.

مسکو پیش از آغاز تهاجم خود در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲، ناتو را به تضعیف امنیت منطقه متهم کرد و فهرستی از خواسته‌های امنیتی خود را به ایالات متحده ارسال کرد. روسیه از ناتو و متحدانش خواست تا اوکراین و کشورهای شوروی سابق را از پیوستن به این ائتلاف منع کنند و از ناتو خواست تا فعالیت‌های خود را در شرق اروپا کاهش دهد. کی‌یف و کشورهای غربی گفته‌اند که اینها بهانه‌های بی‌اساسی برای «غصب زمین به سبک امپراتوری» در اوکراین است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز جمعه گفت «هیچ جایگزینی» جز اینکه غرب تانک‌های جنگی را به اوکراین بدهد، وجود ندارد. زلنسکی در سخنرانی خود گفت: «شرکا در نگرش خود اصولگرا هستند – آنها تا آنجا که برای پیروزی ما لازم باشد از اوکراین حمایت خواهند کرد. بله، ما همچنان باید برای تامین تانکهای مدرن بجنگیم، اما هر روز آشکارتر می‌کنیم که هیچ جایگزینی وجود ندارد و باید در مورد تانک‌ها تصمیم گیری شود. تنها چیزی که در همه این موارد ارزش تاکید دارد، زمان، تحویل است. هر گونه تدارک برای دفاع از ما باید در اسرع وقت انجام شود.»

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده از متحدان خواست تا حمایت خود را از اوکراین افزایش دهند. او در ابتدای نشست رامشتاین گفت: روسیه در حال جمع‌بندی، جذب نیرو و تلاش برای تجهیز مجدد است. این لحظه‌ای برای کاهش سرعت نیست. این زمان برای تفکر عمیق‌تر است. مردم اوکراین ما را زیر نظر دارند.»

ایالات متحده روز پنجشنبه ۲.۵ میلیارد دلار کمک نظامی اضافی به اوکراین را اعلام کرد، بسته ای که شامل خودروهای زرهی و مهمات بیشتری می شود. فنلاند از اهدای تجهیزات دفاعی جدید به ارزش بیش از ۴۰۰ میلیون یورو (۴۳۴ میلیون دلار) برای اوکراین خبر داد که شامل تانک‌های لئوپارد ۲ ساخت آلمان نمی‌شود و اعلام کرد در صورت توافق با متحدان می‌تواند آن را نیز ارسال کند. لهستان اعلام کرد که تانک‌های T-۷۲ ساخت شوروی و برخی خودروهای پیاده نظام اضافی را در اختیار اوکراین قرار می دهد. ماریوش بلاشاک، وزیر دفاع این کشور گفت: ما باید هر کاری برای کمک به اوکراین انجام دهیم تا جنگ به خاک ناتو سرایت نکند. هجوم سلاح‌های جدید، تانک‌ها و حامل‌های زرهی در حالی صورت می‌گیرد که اوکراین با نبردهای شدید در شرق کشور در اطراف شهر باخموت مواجه شده است. انتظار می‌رود در ماه‌های آینده نبردها تشدید شود.

دبیرکل ناتو : باید فورا حمایت از اوکراین را افزایش دهیم

دبیرکل ناتو گفت که روسیه هیچ نشانه‌ای از آماده شدن برای صلح نشان نمی دهد، بلکه برعکس، آنها برای یک جنگ طولانی آماده می شوند. بنابراین ضروری است که حمایت‌های نظامی بیشتر شود تا اوکراین پیروز شود و سرزمین‌های اشغالی را آزاد کند.

استولتنبرگ گفت: «مانند بیشتر جنگ‌ها، این احتمالاً در میز مذاکره خاتمه می‌یابد، اما آنچه در مذاکرات اتفاق می‌افتد مستقیماً با آنچه در میدان جنگ اتفاق می‌افتد مرتبط است، بنابراین ما اکنون باید سلاح‌های بیشتری را به اوکراین تحویل دهیم.»

استولتنبرگ از لوید آستین وزیر دفاع برای رهبری ایالات متحده در ارائه کمک‌های نظامی بسیار مهم به اوکراین تشکر کرد. وی از اظهارات اخیر سایر متحدان و شرکای ناتو از جمله آلمان، فرانسه، کانادا، دانمارک، هلند و سوئد در خصوص پدافند هوایی، خودروهای جنگی پیاده نظام و خودروهای زرهی استقبال کرد. وی همچنین از آمادگی بریتانیا، فرانسه و لهستان برای تحویل تانک‌های اصلی جنگی و تانک‌های سبک استقبال کرد و از متحدان و شرکا خواست تا از آنها الگوبرداری کنند. دبیرکل ناتو همچنین خواستار تداوم تامین مهمات، قطعات یدکی و نگهداری و همچنین آموزش شد. به طور کلی، او تأکید کرد که کشورهای گروه تماس «بسته عظیمی از قابلیت‌های رزمی» را برای دفاع از خود به اوکراین ارائه می‌کنند و رایزنی‌ها ادامه خواهد یافت.

دبیرکل ناتو همچنین بر اهمیت افزایش کمک‌های نظامی غیرکشنده تاکید کرد و خاطرنشان کرد که بسته کمکی جامع ناتو، سوخت، غذا، تجهیزات پزشکی و موارد دیگر را برای اوکراین فراهم می کند.

استولتنبرگ تاکید کرد که متحدان ناتو باید تولید تسلیحات و مهمات را افزایش داده و به سرعت ذخایر خود را تکمیل کنند. وی خاطرنشان کرد که ائتلاف برای این منظور از نزدیک با صنعت همکاری می کند و زمانی که وزرای دفاع ناتو در ماه فوریه دیدار می کنند، تدارکات یک موضوع کلیدی خواهد بود.

زلنسکی: تشکر برای ما تانک نمی‌شود!

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در سخنرانی آنلاین خود در نشست رامشتاین-۸ از شرکای خود خواست تا ارائه کمک‌های نظامی به اوکراین را تسریع کنند.

زلنسکی گفت: “هر واحد (سلاح های عرضه شده) به نجات مردم ما از وحشت کمک می کند. ما باید سرعت خود را افزایش دهیم.”

رئیس جمهور اوکراین تاکید کرد که از همه متحدان به خاطر تسلیحاتی که تاکنون تحویل داده‌اند “واقعا سپاسگزار” است، اما جنگ “اجازه تاخیر نمی‌دهد.” زلنسکی گفت: «همه ما می‌توانیم هزاران کلمه را در گفتگوها به کار ببریم، اما من نمی‌توانم به جای اسلحه‌هایی که علیه توپخانه روسیه یا موشک‌های ضدهوایی که برای محافظت از مردم در برابر حملات روسیه لازم است، کلماتی را بیان کنم. صدها تشکر ، صدها تانک نیست.”

به گزارش اسکای نیوز، زلنسکی سخنرانی خود را با درخواست از شرکت کنندگان در اجلاس برای تامین جت های جنگنده F-۱۶ ساخت غرب به اوکراین پایان داد.

متحدان اوکراین تاکنون تمایلی به ارسال این هواپیما نداشته اند.

این هشتمین نشست سران رامشتاین از زمان آغاز تهاجم گسترده روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه است.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.