ماجرای کمبود مقطعی شیرخشک‌های رژیمی و بی‌اطلاعی سازمان غذا و دارو از دپو در گمرک

double-quot تهران - جارپرس - ماجرای کمبود شیرخشک‌های رژیمی، مجددا بحث ترخیص کالاهای سلامت‌محور از گمرک را داغ کرد؛ به طوری که گمرکی‌ها مدعی تاخیر در ترخیص محموله‌های شیرخشک‌ رژیمی شدند، اما از سویی نیز سازمان غذا و دارو اعلام کرد که مقرر شده بود گمرک نسبت به فراهم کردن امکان ارسال اطلاعات محموله‌های فرآورده‌های سلامت‌محور که مرتبط با سازمان غذا و دارو است، از طریق سامانه‌های الکترونیکی به سازمان اطلاع دهد؛ در حالیکه این سازمان از محموله‌های شیرخشکی که از بهمن ماه سال گذشته در گمرک دپو شده بودند، اطلاعی نداشت.
کد خبر : 91163
تاریخ انتشار : چهارشنبه 28 اردیبهشت 1401 - 12:19
ماجرای کمبود مقطعی شیرخشک‌های رژیمی و بی‌اطلاعی سازمان غذا و دارو از دپو در گمرک

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، با آغاز زمزمه‌های کمبود شیرخشک‌های رژیمی در بازار در ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری، اما و اگرهایی درباره وضعیت ترخیص یک میلیون شیرخشک‌ دپو شده در گمرک مطرح شد؛ موضوعی که گمرکی‌ها در واکنش به آن اعلام کردند که ترخیص محموله‌هایی مانند شیرخشک از گمرک، با حداقل اسناد و تائید وزارت بهداشت صورت می‌گیرد. بر این اساس شرکت واردکننده باید بعد از ترخیص کالا، طی مدت زمان تعیین شده نسبت به ایفای تعهدات خود جهت تکمیل اسناد ترخیص کالا اقدام کند.

بر اساس اعلام مسئولان گمرک، این در حالی بود که واردکننده این شیرخشک‌ها، برای برخی محموله‌های قبلی تعهدات خود را به سازمان غذا و دارو و نهادهای مجوز دهنده  انجام نداده و  سازمان غذا و دارو نیز مهلت را  تمدید نکرده بود. از سویی ثبت سفارش  و مجوز سلامت هم از سوی سازمان غذا و دارو تائید نشده بود، با این حال در نیمه  اول اردیبهشت ماه مجوز ثبت سفارش  توسط سازمان غذا و دارو تائید شد.

در نهایت گمرک اعلام کرد که صاحب کالا، ۱۹ محموله شیرخشک رژیمی شامل سه محموله در بهمن و شش محموله در اسفند پارسال و ۱۰ محموله دیگر در فروردین وارد کرده که فرایند تائید ثبت سفارش توسط سازمان غذا و دارو  و صدور مجوز در حال انجام است و تقریبا قبل از نیمه اردیبهشت ماه اعلام شد که حدود ۱۲۰ هزار قوطی ترخیص شده است و برای مابقی هم به محض صدور تائیدیه لازم توسط سازمان غذا و دارو  ترخیص انجام خواهد شد.

توزیع شیرخشک‌های رژیمی در داروخانه‌ها

در همین زمینه در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، سازمان غذا و دارو از توزیع شیرخشک‌های رژیمی در داروخانه‌های سراسر کشور خبر داد و اعلام کرد که از دهم اردیبهشت ماه، ۱۳ هزار قوطی شیرخشک پس از شناسه‌گذاری در چرخه توزیع قرار گرفته است. همچنین بخش‌های دیگر از محموله بزرگ وارداتی شیرخشک‌های رژیمی که شامل یک میلیون قوطی بوده است، بلافاصله پس از برچسب‌گذاری توزیع می شود.

چرایی کمبود مقطعی شیرخشک‌های رژیمی

الزام ثبت این فرآورده‌ها در سامانه TTAC

در عین حال مسئولان سازمان غذا و دارو دلیل کمبود مقطعی در تامین شیرخشک‌های رژیمی را تاخیر در تخصیص ارز با کیفیت دانسته و در عین حال اعلام کردند که شیرخشک‌های رژیمی مشمول دریافت ارز دولتی و غیریارانه‌ای هستند و بر همین اساس هم برای جلوگیری از خروج این فرآورده‌ها از زنجیره توزیع و عرضه، بخشنامه‌ای مبنی بر الزام شرکت‌های پخش و داروخانه‌ها به ثبت اطلاعات فروش و عرضه شیرخشک‌های رژیمی و غذاهای ویژه در سامانه TTAC به معاونت‌های غذا و داروی سراسر کشور ابلاغ شد. همچنین سازمان غذا و دارو اعلام کرد که در صورت عدم ثبت این اطلاعات، سهمیه داروخانه‌های متخلف قطع خواهد شد.

گمرک باید اطلاعات محموله‌های سلامت‌محور را به سازمان غذا و دارو اطلاع دهد 

در همین راستا، بهادر صید محمدیان در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت ترخیص شیرخشک‌های رژیمی از گمرک، گفت: طبق تفاهم‌نامه‌ای که در سال ۱۳۹۷ که به امضای وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزیر امور اقتصاد و دارایی رسیده است، مقرر شده بود گمرک نسبت به فراهم کردن امکان ارسال اطلاعات محموله‌های فرآورده‌های سلامت‌محور که مرتبط با سازمان غذا و دارو است، از طریق سامانه های الکترونیکی به سازمان اطلاع دهد. در حالیکه سازمان غذا و دارو اطلاعی از محموله‌هایی که از بهمن ماه سال گذشته در گمرک دپو شده بودند، نداشت،  به محض اعلام این دپو، سازمان غذا و دارو اقدامات مربوط به ترخیص این کالاها را سریعا پیگیری کرده و فرایند را آغاز کرد.

وی افزود: با شرکت‌های تامین‌کننده شیرخشک‌های رژیمی جلسه برگزار شد و شیرخشک‌های رژیمی که بعد از آن جلسه وارد گمرک شدند، به صورت بخش به بخش و با اظهار شرکت‌ها، همان روز یا نهایتا یک روز بعد به شکل سیستمی در سامانه TTAC ترخیص شد.

رئیس اداره شیرخشک رژیمی و غذای ویژه سازمان غذا و دارو اظهار کرد: بعد از ترخیص شیرخشک‌های رژیمی، محموله برای شناسه‌گذاری و الصاق برچسب اصالت به صورت بخش به بخش مستقیما به انبارهای مربوطه ارسال شد. بعد از ترخیص مرحله به مرحله محموله وارداتی از گمرک و شناسه‌گذاری آن‌ها، در تعطیلات عید فطر، این محموله‌ها به انبار شرکت‌های پخش و به کل کشور به صورت همزمان ارسال شد و در چرخه توزیع قرار گرفت و بعد از تعطیلات عید فطر نیز بصورت پیوسته توزیع سراسری شیرخشک‌های رژیمی انجام شد.

نحوه تمدید مهلت تعهدات شرکت‌ها

وی درباره نحوه تمدید مهلت تعهدات شرکت‌ها، گفت: شرکت‌ها با نامه‌ای که از سازمان غذا و دارو برای ترخیص و تعهدات ارزی‌شان دریافت می‌کنند، سررسید اعتبار این مستندات را دارند و قبل از اتمام تاریخ‌شان مجددا برای تمدید مهلت تعهدات‌شان به سازمان غذا و دارو درخواست می‌دهند و در همان روز تمدید این اسناد مجددا از سوی سازمان غذا و دارو برای گمرک صادر می‌شود. در نتیجه مشکلی برای ترخیص سایر اقلامی که به تازگی وارد گمرک می‌شوند، نخواهد بود.

توزیع ۶۸ هزار قوطی شیرخشک رژیمی 

وی با بیان اینکه تا تاریخ ۲۷ اردیبهشت ماه بیش از ۶۸ هزار قوطی شیرخشک رژیمی توزیع شده است، گفت: باید توجه کرد که فرآیند ثبت سفارش اقلام سلامت‌محور در سامانه TTAC و به صورت اتوماتیک انجام می‌شود. بر این اساس بعد از اینکه شرکت این اقدام را انجام داد، ترخیص به صورت سیستمی انجام می‌شود.

صید محمدیان تاکید کرد: در عین حال در نیمه اول اردیبهشت ماه سال جاری هم سامانه زنجیره تامین ابر سامانه تی‌تک راه‌اندازی شد که در این سامانه، شرکت‌های تامین کننده،  شرکت‌های پخش و داروخانه‌ها ملزم به ثبت اطلاعات هستند. به طوری که تامین کننده اطلاعات محموله شناسه گذاری شده را در سامانه اظهار می‌کند، شرکت‌های پخش اطلاعات فروش به داروخانه و داروخانه‌ها هم اطلاعات عرضه به مصرف‌کننده و اینکه بر اساس هر کد ملی چه فرآورده‌هایی به افراد تحویل داده شده است را ثبت می‌کنند. باتوجه به اینکه این فرآورده‌ها مشمول ارز دولتی هستند، این سامانه به جلوگیری از هرگونه نشت این فرآورده‌ها به بازار طراحی و پیاده سازی شده است و تحت نظارت مستمر سازمان و معاونت های غذا و دارو سراسر کشور است.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.