لیگ بسکتبال نیازمند بازبینی در بحث پروتکل‌ها/ خودمراقبتی یا خودزنی؟

double-quot تهران - جارپرس - لیگ برتر بسکتبال مردان ایران در حالی آغاز شد که به نظر می‌رسد مسئولان برگزاری مسابقات بهتر است بازبینی مجددی درباره پروتکل های بهداشتی وضع شده برای تیم ها انجام دهند.
کد خبر : 37201
تاریخ انتشار : دوشنبه 19 آبان 1399 - 8:34
لیگ بسکتبال نیازمند بازبینی در بحث پروتکل‌ها/ خودمراقبتی یا خودزنی؟

به گزارش جارپرس از ایسنا، لیگ برتر بسکتبال ایران پس از تعطیلات اجباری بخاطر شیوع ویروس کووید۱۹، سرانجام در حالی از پنج‌شنبه ۱۵ آبان آغاز شد که به نظر می‌رسد با توجه به مبتلا شدن تعداد زیادی از بازیکنان تیم‌های مختلف به این ویروس، بهتر است فدراسیون تغییراتی را در نحوه اجرای پروتکل‌های بهداشتی ایجاد کند.

پیش از شروع لیگ بود که شبنم کلاهی دبیر فدراسیون بسکتبال در مورد رعایت شدن پروتکل‌های بهداشتی در تمرینات تیم‌های باشگاهی و مسابقات لیگ به ایسنا گفت: “فدراسیون بیشتر سعی دارد تیم‌ها را به خودمراقبتی دعوت کند و باشگاه‌های ما با اطلاع از این موضوع، خودشان اقدامات پیشگیرانه را انجام می‌دهند. فدراسیون تنها سه مرتبه (پیش از هفته نخست لیگ، نیم فصل و پیش از مرحله پلی‌آف) تست را برای باشگاه‌ها اجباری کرده است و باقی اقدامات را خود تیم‌ها انجام خواهند داد.”

البته این اظهارات دبیر فدراسیون همان موقع هم با واکنش‌ها و انتقاداتی از سوی اهالی بسکتبال همراه بود و تا یکی دو روز مانده به آغاز لیگ هم ادامه داشت تا نشان دهنده حساسیت موضوع باشد که به نظر اتفاقات پیش آمده در هفته نخست بازی‌ها هم مهر تاییدی بر این انتقادات است. طبق برنامه مسابقات این فصل لیگ، تیمی که در هفته اول دو بازی خود را انجام می‌دهد برای انجام دو بازی بعدی خود باید دو هفته صبر کند که با توجه به پروتکل‌های بهداشتی وضع شده از طرف فدراسیون برای تیم‌ها، این نگرانی وجود دارد که اتفاق تلخی در بسکتبال کشور رخ دهد.

این مسائل از آنجایی نشات می‌گیرد که طبق تصمیم فدراسیون دادن تست برای هر دور از بازی‌ها بجز هفته اول برای تیم‌ها اجبار نیست و باشگاه‌هایی که توان مالی کمتری دارند با اکتفا به همان تست هفته نخست می‌توانند در مسابقات حاضر شوند! حال در صورتی که بازیکنان یک تیم در فاصله میان هر هفته از بازی‌ها مبتلا به کرونا شوند و آن تیم تست ندهد، در صورت برگزاری بازی باید احتمالا منتظر یک فاجعه در بسکتبال کشور باشیم.

محمدرضا اسلامی سرمربی این فصل تیم شورا و شهرداری قزوین در این مورد به ایسنا گفت: “بخاطر فاصله موجود میان مسابقات شاید بهتر باشد که برای هر دور از مسابقه‌ها تیم‌ها تست کرونا بدهند. من هم فکر می‌کنم که این تعداد تست کافی نیست و اگر امکانش باشد تیم‌ها تا نیم فصل حداقل دوبار دیگر باید تست بدهند. قطعا با این اقدام شرایط بهتر می‌شود و به نظرم موضوع مهمی است. لیگ امسال با نظارت مستقیم فدراسیون برگزار می‌شود و مطمئنا اگر موضوعی باشد باید خود فدراسیون پاسخگو باشد. نظر من هم این است که تیم‌ها یک یا دوبار دیگر تا پایان نیم فصل تست بدهند. اگر خدایی نکرده بازیکنی آلوده باشد همه تیم را گرفتار می‌کند،‌ باید نظارت و توجه دقیقی روی این موضوع باشد.”

البته کلاهی دلیل این تصمیم را فشار نیاوردن فدراسیون به باشگاه‌ها در مورد مسائل مالی اعلام کرد که به نظر خیلی‌ها قانع کننده نیست. محمود امین‌اللهی سرپرست تیم کوچین نیز در این مورد اظهار کرد: “ما هم پیشنهاد دادیم که اگر این تست‌ها هر هفته پیش از برگزاری مسابقات باشد منطقی‌تر است چون تیمی که سه میلیارد تا ده میلیارد برای بسته شدن هزینه می‌کند، هزینه ۲۰۰ میلیون تومانی برایش در میان این مبالغ گم است. سلامت بازیکنان مهم بوده و ما آمادگی داریم هر هفته تست بدهیم اما پیشنهاد ما این است که همه تیم‌ها ۲۴ ساعت قبل بازی‌ها در فدراسیون حاضر شده و آزمایش بدهند نه اینکه تیم‌ها در استان‌های خود تست بدهند. در این صورت جایی برای شک و شبهه هم وجود نخواهد داشت. در غیر این صورت هم یک یا دو مرکز معتبر را اعلام کنند تا همه تیم‌ها در آنجا تست بدهند، ما مشکلی نداریم.”

برای درک بهتر حساسیت و خطر موضوع کافی است که فدراسیون بسکتبال به همین هفته ابتدایی لیگ توجه کند. طبق برنامه بازی‌ها در این هفته باید ۸ بازی برگزار می‌شد که بخاطر ابتلای تعداد زیادی از بازیکنان تیم‌های اکسون تهران و خانه بسکتبال خوزستان به ویروس کرونا، چهار بازی این هفته لغو شد. حال با توجه به موضوع مطرح شده می‌توان این سوال را از فدراسیون بسکتبال پرسید که اگر همین مسابقات در هفته‌های بعد برگزار می‌شد و تیم‌های اکسون و خوزستان بدون دادن تست وارد زمین می‌شدند چه اتفاقی رخ می‌داد؟

اکنون با توجه به اینکه اردوی تیم ملی بسکتبال از تاریخ ۲۳ آبان (جهت حضور در مسابقات انتخابی کاپ آسیا ۲۰۲۱) آغاز می‌شود و لیگ حدودا ۲۰ روز تعطیل خواهد بود تا تیم ملی بازی‌های خود را در قطر انجام دهد، آیا بهتر نیست که فدراسیون در این فرصت به دست آمده برای ادامه مسابقات لیگ پروتکل‌های بهداشتی دقیق‌تری را وضع کند؟

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.