0 نظر
148 بازدید

لندن برای حفظ ائتلاف ضد روسیه دچار چالش شده است

double-quot

لندن-جارپرس-بیانیه تازه آزمایشگاه «پورتون داون» انگلیس مبنی بر عدم امکان اثبات ادعای روسی بودن عامل مسمومیت یک جاسوس پیشین، دولت محافظه‌کار «ترزا می» نخست وزیر این کشور را با چالش جدیدی برای حفظ ائتلاف ضد روسیه مواجه کرده است.

کد خبر : 25170
تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 فروردین 1397 - 12:09
لندن برای حفظ ائتلاف ضد روسیه دچار چالش شده است

 

به گزارش جارپرس از ایرنا، روزنامه تایمز لندن در گزارشی نوشت: «آرمین لاشت» عضو ارشد حزب اتحادیه دمکرات مسیحی آلمان با انتقاد از موضع برلین در پیروی از مواضع ضد روس لندن، گفته است: انگلیس تاکنون مدرک قابل‌پذیرشی برای ادعای خود ارائه نداده است. او که از طرفداران ایفای نقش روسیه در بحران سوریه است، تأکید کرد که پیروی برلین از لندن، روابط آلمان و روسیه را تحت الشعاع قرار داده است.
لندن که مبتکر ائتلاف جدید ضد روسیه به بهانه دست داشتن مسکو در مسمومیت سرگئی اسکریپال جاسوس اسبق خود در خاک انگلیس است، پس از اظهارات روز گذشته رئیس بخش اجرایی آزمایشگاه «پورتون داون» تحت‌فشار قرارگرفته تا دلیل تازه‌ای را برای پایبندی مواضع خود ارائه دهد.
گری ایتکنهد رئیس بخش اجرایی آزمایشگاه «پورتون داون» روز گذشته برخلاف ادعای دولت انگلیس به شبکه اسکای نیوز گفت: روسی بودن ماده شیمیایی مسمومیت عامل «سرگئی اسکریپال» اثبات نشده است.
وی افزود: ما قادر بودیم که نوع این ماده سمی را ‘نوویچوک’ و درجه آن را نظامی تشخیص دهیم؛ اما نتوانستیم منشاء دقیق آن مشخص کنیم. کشف منشاء اصلی ین ماده نیازمند اطلاعات غیرعلمی بیشتری است که برخی از آنها در اختیار دولت است.
«ایتکنهد» خاطرنشان ساخت که وظیفه آزمایشگاه او جمع‌آوری اطلاعات علمی در رابطه با ماهیت ماده سمی بوده، اما شناسایی محل ساخت آن بر عهده محققان این آزمایشگاه نیست.
سخنگوی دفتر نخست‌وزیری انگلیس اعلام کرد: مجموعه ارزیابی‌های اطلاعاتی صورت گرفته در کنار یافته‌های علمی آزمایشگاه پورتون داون حاکی است که از نگاه لندن، روسیه همچنان در این حادثه مقصر است.
او در رابطه با این یافته‌ها توضیح بیشتری ارائه نداد، اما «جان گلن» نماینده پارلمان انگلیس از منطقه سالزبری (مکان وقوع حادثه مسموم شدن اسکریپال) ادعا کرده است که بر اساس یافته‌های پلیس، فردی از مسکو برای اجرای این مأموریت وارد لندن شده و پس از اجرای این عملیات، دوباره به مسکو بازگشته است.
گلین دراین‌باره توضیح داد: فرد یادشده در پرواز یولیا دختر سرگئی اسکریپال حضورداشته و پس از پنج ساعت اقامت در لندن به مسکو بازمی‌گردد. وی با بیان این مطلب نتیجه گرفت که پای عناصر دیگری در این مساله مطرح است و محدود به مبدأ ماده سمی نوویچوک نیست.
مسموم شدن اسکریپال، سبب تنش در روابط لندن و غرب با روسیه شده است و واشنگتن و اتحادیه اروپا از انگلیس حمایت کرده‌اند. انگلیس ادعا می‌کند که مسکو در مسمومیت اسکریپال که از یک ماه پیش در این کشور به حال اغماء فرورفته، مسئول است.
اسکریپال در سال ۲۰۰۶ در روسیه به اتهام جاسوسی برای دولت انگلیس، به ۱۳ سال حبس محکوم شد. وی متهم بود که هویت جاسوسان روس را در اروپا در اختیار سازمان جاسوسی ‌ام.آی.۶ انگلیس قرار داده است.
آمریکا و شمار زیادی از کشورهای اروپایی، در واکنش به مساله مسمومیت اسکریپال، دیپلمات‌های روس را از خاک خود اخراج کرده‌اند.
اما مسکو هرگونه دخالت در این حادثه را رد کرده و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفته است که شاید لندن، اسکریپال را برای بهره برداری از این حادثه به نفع خود، مسموم کرده باشد. وی این فرضیه را مطرح کرد که احتمال دارد سازمان های جاسوسی انگلیس در مسمومیت این جاسوس پیشین دست داشته‌اند تا دولت لندن از این رهگذر، توجه همگانی را از مساله برگزیت منحرف کند.
وزارت امور خارجه روسیه همچنین جمعه گذشته به سفیر انگلیس اعلام کرد که یک ماه فرصت دارد تا شمار دیپلمات‌های خود را در روسیه به شمار دیپلمات‌های این کشور در انگلیس کاهش دهد. در این ملاقات همچنین اعتراض قاطعانه مسکو به اقدامات تحریک‌آمیز لندن در مساله مسمومیت اسکریپال به سفیر انگلیس ابلاغ شد.
سفارت روسیه در لندن نیز دیروز با انتشار بیانیه‌ای عنوان کرد: از ابتدا اطمینان داشتیم که اظهارات دولت انگلیس مبنی بر اینکه عامل مسمومیت سرگئی اسکریپال ساخت روسیه بوده، بی اساس است. اکنون اظهارات مسئولان آزمایشگاه پورتون داون تائید کرد که ادعاهای مطرح‌شده برمبنای مفروضات و نه تحقیقات بوده است.
دولت انگلیس تاکنون به این تحولات واکنش نشان نداده و حالا بایستی منتظر ماند و دید که این کشور چه برنامه‌ای برای حفظ ائتلاف ضد روسیه و افکار عمومی در پیش خواهد گرفت که متأثر از اظهارات محققان انگلیسی به تردید افتاده‌اند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.