0 نظر
171 بازدید

لطفا دست دست نکنید

double-quot تهران - جارپرس - اولین روز خردادماه سال گذشته بود که رانش زمین در مسیر ارتباطی روستاهای مرق و مرقکان و سیاله از توابع بخش مرکزی ساوه، راه ارتباطی این سه روستا را مسدود کرد.
کد خبر : 72919
تاریخ انتشار : شنبه 15 آبان 1400 - 14:15
لطفا دست دست نکنید

 

با تخریب جاده این سه روستا، امکان تردد زمینی برای ساکنین وجود نداشت و ساکنین این سه روستا مجبور شدند از مسیر دریاچه سد الغدیر که در مجاورت آنها قرار دارد برای تردد استفاده کنند و به همت مدیریت بهره برداری از سد الغدیر، شهرداری و سپاه، چند فروند قایق به کمک مردم روستا آمد، اما مشکل این روستاها که به نوعی به لحاظ جغرافیایی در بن بست قرار دارند کماکان باقی ماند.

آن دسته از کهنسالان روستا که نیازمند خدمات پزشکی بودند از سفر آبی می‌ترسیدند پس ترجیح می‌دادند در خانه بمانند و این شرایط برای آنها خطرناک بود، از طرفی گاز روستاها قطع شده بود تا از بروز انفجار احتمالی ناشی از رانش احتمالی مجدد در این منطقه جلو گیری شود چراکه خط لوله گاز از محل رانش شده می گذرد و همین امر باعث نیاز مبرم ساکنان به کپسول گاز شده که به گفته آنها به راحتی به دستشان نمی رسید.

معدود وسیله نقلیه موجود در روستاها نیز که کار انتقال مردم تا دریاچه سد را برعهده گرفته بودند از نظر تامین سوخت در مضیقه بودند و همه این مشکلات به یکباره زندگی را در این بن بست جغرافیایی بسیار سخت کرده بود.

خبرنگار ایسنا، یک هفته پس از رانش زمین و مسدود شدن این محور مواصلاتی ضمن بازدید از این جاده و گفت و گو با اهالی این سه روستا با انتشار گزارشی با عنوان ” زندگی در بن بست ” در هشتم خردادماه سال جاری به بررسی وضعیت سه روستای ساوه پس از رانش زمین پرداخت و پس از انتشار گزارش ایسنا، استاندار مرکزی به همراه تنی چند از مدیران استانی و شهرستانی ضمن بازدید میدانی از منطقه بر تسریع در احداث مسیر موقت و نیز ایجاد جاده ایمن جدید تاکید کرد و با دستور استاندار و تخصیص اعتبار قرار بر این شد علاوه بر احداث و ایمن سازی مسیر دسترسی جایگزین محور اصلی در یک پروسه زمان بندی مشخص نسبت به مرمت و ایمن سازی محور اصلی اقدام شود، اما با گذشت حدود ۱.۵ سال از رانش زمین در این منطقه این پروژه حوزه راهسازی هنوز به سرانجام نرسیده است و بدنبال وقوع بارش های دو روز اخیر بار دیگر این زخم ۱.۵ ساله سرباز کرد و دردسرساز شد.

با وقوع این حادثه رئیس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ساوه در گفت‌وگو با ایسنا با اعلام این خبر گفت: شدت بارش‌ها در غرب شهر ساوه و جاری شدن سیل در مسیر روستای مرق مرقکان موجب آبشستگی مقطعی و مسدودی راه روستایی در حال احداث شده، که در سنوات قبل عملیات اجرایی آن توسط دستگاه اجرایی مربوطه شروع شده و موجب ریزش بخشی از مسیر جاده شده که نیاز به مرمت دارد.

“ابراهیم مردانی” افزود: برای تسهیل در تردد اهالی؛ محور جایگزین قبلی بازگشایی شده تا اهالی روستاها با مشکل مواجه نشوند و ظرف چند روز آینده این محور ترمیم خواهد شد.

وی افزود: مردانی افزود: با تلاش شبانه راهداران مسیر جایگزین ایجاد شده و از ایمن‌سازی لازم برخوردار است و  در حال حاضر هیچگونه مشکلی برای تردد از این محور وجود ندارد. عملیات ترمیم محور آسیب دیده نیز ظرف چند روز آینده شروع خواهد شد.

دهیار روستای مرقکان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: به علت بی‌توجهی برخی مسئولین شهرستان و استان، پروژه ایمن سازی جاده روستاهای مرق، مرقکان و سیاله نیمه کاره رها شده بود و بارش اخیر تمامی زحمات انجام شده را نیز به باد داد.

“رضا صفا” افزود: اولین روز خردادماه  سال ۹۹ به علت رانش زمین، راه اصلی روستاهای مرق، مرقکان و سیاله به مدت ۱۶ روز به طور کامل مسدود و گاز اصلی روستاها قطع شد و اهالی این روستاها با مشکلات فراوانی بین شهر و روستا تردد داشتند.

وی بیان کرد: پس از وقوع رانش زمین در این منطقه که در یک نقطه جغرافیایی بن بست قرار دارد، مسئولین شهرستان و استان یکی پس از دیگری از این نقطه بازدید کردند و در جریان بازدید استاندار مرکزی به همراه مدیران کل راه و شهرسازی و راهداری قرار بر این شد که ظرف مدت سه ماه جاده ایمن جدید احداث و تردد محور مواصلاتی جدید انجام شود. با کمک اداره راهداری و پیمانکار و لشگر ۴۲ قدر در مدت ۱۶ روز یک راه موقت و پرخطر برای این روستا احداث شد و مردم در این مدت با قایق‌های سپاه که  در سد ساوه مستقر شده بودند  با تمام مشکلات تردد می‌کردند.

دهیار روستای مرقکان به پیگیری‌های دهیاری و بخشداری اشاره کرد و افزود: درخصوص آخرین وضعیت این مسیر ناایمن و خطرناک از طریق مکاتبه با فرمانداری، راه و شهرسازی ساوه، راهداری ساوه و سایر مسئولان، اطلاع رسانی لازم صورت گرفته است و حتی در شهریورماه سال جاری نامه ای به فرماندار، نماینده مجلس و راهداری ارسال شد. در این نامه احداث یک پل برای ایمن سازی این محور و جلوگیری از بین رفتن جاده خواسته شد که متاسفانه این درخواست با بی توجهی مسئولان مواجه شد.

وی با اشاره به بارندگی مختصری که در هشتم ماه جاری بوقوع پیوست گفت: این بارندگی مختصر منجر به آبشستگی بخشی از کنار این جاده شد و بلافاصله این موضوع به راهداری اعلام و به فرمانداری شهرستان نیز رونوشت نامه ارسال شد اما متاسفانه باز هم مورد بی مهری مسئولان قرار گرفت و مدیران دستگاه‌های اجرایی به دلیل عدم آشنایی به وظایف قانونی خود اداره دیگری را متولی امر می‌دانند.

دهیار روستای مرقکان تاکید کرد: علت اصلی رانش کوه در سال گذشته، نفوذ آب باران داخل کوه و تجمع در لایه‌های زیرین است و در صورت شروع بارندگی، مجددا رانش اتفاق خواهد افتاد و مانند سال قبل جاده و گاز روستاهای مذکور قطع خواهد شد و در فصل سرما اهالی این روستاها با مشکلات زیادی مواجه خواهند بود.

وی افزود: در پی بارش‌های دو روز اخیر و شدت سیلاب جاری شده، این جاده آسیب مجددا دید و بخش اعظمی از این محور از بین رفت و مسدود شد. با افزایش بارندگی‌های پائیزه قطعا شاهد تکرار رانش زمین خواهیم بود و باید نسبت به ایمن سازی و افتتاح محور در دست احداث اقدام شود.

صفا در ادامه با اشاره به اینکه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برای مرمت این محور آسیب دیده از رانش زمین در سال گذشته هزینه شده است و با بارش اخیر و از بین رفتن جاده تمامی زحمات انجام شده برای مرمت آن و هزینه بیت المال به هدر رفته است، گفت: اگر احداث پل برای هدایت سیلاب امکان پذیر نبود مسئولان می توانستند با لوله گذاری و احداث کانال، سیلاب جاری شده را هدایت کنند تا آسیبی به جاده وارد نشود که متاسفانه بارها هشدار داده شد اما عملا اقدامی انجام نشد.

وی افزود: نباید تا زمانی که عملیات بازسازی و مرمت محور اصلی به اتمام برسد اقدام به بازگشایی آن می‌کردند. باید اجازه می‌دادند ترددها از مسیر جایگزین انجام شود و به محض تکمیل عملیات بازسازی، محور اصلی زیر بار ترافیک می‌رفت. نبود علائم ایمنی مناسب و کافی و نیز حادثه خیز بودن برخی نقاط محور اصلی با پیچ‌های خطرناک به دلیل کوهستانی بودن این محور، تردد را در آن مشکل و خطرآفرین کرده است و نباید تا تکمیل عملیات راهسازی مجوز تردد داده شود. تنها ایمنی صورت گرفته استقرار جدول در کنار جاده بود که احتمال سقوط آن به پائین دره وجود دارد و به نظر می‌رسد ایمنی لازم صورت نگرفته است.

دهیار روستای مرقکان در ادامه گفت: پس از پدیده رانش، تنها عملیات خاکریزی از خاک موجود در رودخانه پائین دست جاده صورت گرفته و زیرسازی لازم و مقاوم انجام نشده چرا که خاک به تنهایی قادر به نگه داشتن جاده نیست و با وقوع بارش، سیلاب قطعا خاک را با خود می‌برد. بر این اساس باید از دامنه کوه با دستگاه پیکور، سنگ‌ها شکافته می‌شد و جاده بر روی دامنه کوه و قسمت مقاوم آن که از سنگ است احداث می‌شد تا مقاومت بالای سنگ نسبت به خاک مانع از شستشوی جاده خاکی شده و یک جاده ایمن برای تردد روستائیان ساخته می‌شد.

وی بیان کرد: راهکار دیگر برای مقاوم شدن جاده احداث پل یا کانال هدایت سیلاب و اجرای زیرساخت بتنی بود چرا که این محور در معرض تهدید رانش و سیلاب قرار دارد و بتنی کردن آن می تواند از بروز این حوادث جلوگیری کند.

صفا با تاکید بر اینکه با وجود گذشت ۴۰ سال از انقلاب هنوز این محور مواصلاتی خاکی است، افزود: مردم به تردد در این محور خاکی عادت کرده اند اما قرار نیست که این محور خاکی ناایمن بماند. در شرایط فعلی باید با لوله گذاری در مسیر سیلاب‌هایی که در آینده بوقوع خواهد پیوست به گونه ای اقدام شود که سیلاب از مسیر لوله یا کانال هدایت شده و وارد جاده نشود و در مرحله بعدی مقاوم سازی جاده با سنگ یا بتن صورت گیرد.

او بیان کرد: اگر اقدام عاجلی صورت نگیرد آواری که از محور اصلی بر اثر سیلاب ریخته می شود وارد مسیر جایگزین شده و حتی می تواند منجر به مسدود شدن مسیر دسترسی جایگزین شود که در این صورت تردد به این سه روستا برای همیشه مسدود خواهد شد.

دهیار روستای مرقکان تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۷۰ متر از طول این جاده بر اثر سیلاب از بین رفته و در صورتی که زیرسازی مقاومی برای این جاده صورت نگیرد افزون بر ۲۰۰ متر از جاده با وجود اینکه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برای مرمت آن هزینه شده از بین خواهد رفت.

وی با تاکید بر اینکه مردم این روستاها چشم به تدبیر مسئولان دوخته‌اند، افزود: از مسئولان انتظار می‌رود نسبت به رفع خطر ریزش این جاده اقدام کنند تا شاهد وقوع حوادث بیشتری نباشیم.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان مرکزی نیز عصر روز جمعه (۱۴ آبانماه) در جریان بازدید از این محور در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به بارش‌های اخیر بخشی از محور مواصلاتی به سه روستای مرق، مرقکان و سیاله دچار آبشستگی شده و بلافاصله تیم های راهداری در منطقه مستقر و نسبت به ایجاد راه جایگزین اقدام کرده اند و هم اکنون تردد در این مسیر در جریان است.

“مهرداد جهانی” افزود: در تلاش هستیم تا در سریعترین زمان ممکن نسبت به بازسازی و مرمت محور آسیب دیده بر اثر جاری شدن سیلاب اقدام کنیم تا مشکلی برای تردد در محور اصلی نباشد.

وی بیان کرد: این محور پس از رانش سال گذشته مسدود شده بود و هم اکنون عملیات مرمت آن ادامه دارد و عملا ابنیه فنی آن تکمیل نشده است که پس از بارش‌های اخیر دچار حادثه مجدد شده است. امیدواریم در سال جاری با ایجاد ابنیه فنی تردد در این مسیر به روال گذشته برگردد.

گرچه ایسنا با انتشار گزارش های متعددی نسبت به حادثه ساز بودن این محور پس از رانش و احتمال وقوع سوانح جاده‌ای نظیر سقوط خودروها هشدار داده و وقوع دو حادثه سقوط یک دستگاه سمند و یک دستگاه وانت پیکان را که نشان از ناامن بودن راه مواصلاتی موقتی احداث شده را اطلاع رسانی کرده، بود ولی از اقدام عاجل برای رفع این خطرات خبری نشد و کار به درازا کشید.

بارش اخیر و جاری شدن سیلاب موجب شد تا ناایمن بودن این محور مواصلاتی که زخم بازی بود و نیاز به جراحت اصولی و صحیح داشت مجددا سرباز کند و برای اهالی این سه روستا دردسرآفرین باشد. موضوعی که در گزارش ها و اخبار متعدد ایسنا از خردادماه سال گذشته تاکنون بدان پرداخته شده است.

انتظار می رود در اجرای پروژه های زیرساختی علاوه بر اعمال نظرات کارشناسی و پرهیز از خطا و آزمون، به گونه‌ای برنامه ریزی و اقدام شود که شاهد دوباره کاری و هدررفت هزینه بیت المال نباشیم، از طرفی در اجرای این پروژه‌ها نباید صرفا به دنبال صرفه جویی در هزینه ها بود، بلکه برای جلوگیری از تکرار هزینه های سنگین باید روش های اجرای یک پروژه زیرساختی را حتی در جاده های روستایی بکار گرفت و به سرعت و ضمن رعایت اصول، تحقق نیازهای زیرساختی مردم را تسریع کرد بویژه وقتی آنان در یک بن بست گیر افتاده باشند.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.