لاریجانی بر توسعه همکاری های ایران و بلاروس تاکید کرد

double-quot
مسکو – جارپرس – رئیس مجلس شورای اسلامی که به همراه هیاتی عالیرتبه به مینسک سفر کرده است در نشستی مشترک با رئیسان مجلس سنا و ملی بلاروس بر توسعه همکاری های اقتصادی، صنعتی و دانشگاهی دو کشور تاکید کرد.
کد خبر : 26744
تاریخ انتشار : شنبه 17 شهریور 1397 - 5:49
لاریجانی بر توسعه همکاری های ایران و بلاروس تاکید کرد

به گزارش جارپرس به نقل از ایرنا، علی لاریجانی در این نشست که در محل کتابخانه شهر مینسک برگزار شد، با ابراز خرسندی از فعال بودن گروه های دوستی پارلمانی ایران و بلاروس، افزود: تهران و مینسک دو شریک مطمئن و دو دوست صمیمی هستند و این موضوع در زمان‌ های مختلف خود را نشان داده است.
رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اظهارات رییس جمهوری بلاروس، افزود: «الکساندر لوکاشینکو» سطح همکاری‌ ها و مبادلات تجاری را روشن کردند و ما با دیدگاه وی موافق هستیم که سطح روابط تجاری باید با سرعت افزایش یابد.
لاریجانی با بیان اینکه باید به همکاری ‌های پارلمانی دو کشور شکل مشخصی بدهیم، تصریح کرد: گروه‌های دوستی باید این مذاکرات را پیگیری کنند تا توافق های بدست آمده به مرحله اجرا درآید و محقق شوند.
وی با بیان اینکه در زمینه تولید ماشین های سبک پیشرفت های خوبی داشتیم، گفت: ایران می تواند در زمینه تولید ماشین آلات سبک با بلاروس همکاری داشته باشد.
رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به غیر از همکاری‌های اقتصادی و تجاری همکاری‌های دانشگاهی نیز موضوع مهمی است، یاد آورشد: همکاری های بین دانشگاهی بین دو کشور برای ما بسیار اهمیت دارد.
وی همکاری های دو کشور در حوزه کشاورزی را با اهمیت خواند و افزود: ظرفیت هایی ایران برای بلاروس می‌ تواند مهم باشد، در این رابطه محصولاتی همچون پسته، خرما و خشکبار ایران در جهان زبانزد است.
رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب سند انتقال محکومان و استرداد مجرمان میان دو کشور ایران و بلاروس در مجلس شورای اسلامی، بر ضرورت تصویب این سند در مجالس بلاروس تاکید کرد.
**رئیس سنای بلاروس: ایران کشوری توسعه یافته است
همچنین «میخائیل میاسنکویچ» رئیس مجلس سنای بلاروس در این دیدار ضمن خوش آمد گویی به مسئولان و هیات پارلمانی ایران گفت: ما ایران را شریک مهمی برای خود تلقی می کنیم.
وی افزود: باید همکاری های دو کشور در حوزه های علمی، آموزشی، بشردوستانه و تعاملات میان استان های دو کشور گسترش یابد؛ تقویت همکاری های لجستیک و حمل و نقل باید تقویت شود.
رئیس مجلس سنای بلاروس با اشاره به همکاری های ایران و بلاروس، افزود: ما اعتقاد داریم که ایران کشور توسعه یافته صنعتی و دارای اقتصادی پایدار است؛ کشوری که علم خود را دارد و افراد و پرسنل تربیت شده و آماده در آن زندگی می کنند.
رئیس مجلس سنای بلاروس با اشاره به اینکه نقش کشور روسیه در اتحادیه اقتصادی اورآسیا بسیار کلیدی است، ادامه داد: در سال گذشته مذاکراتی در خصوص تبادلات اتحادیه اورآسیا و ایران انجام شد.
وی با بیان اینکه ایران در زمینه صادرات و واردات باید یک خط مشی مشخص داشته باشد، تصریح کرد: جمهوری بلاروس آماده است که در زمینه تولید مشترک ادوات و ماشین آلات، ماشین های خدمات شهری واتوبوس در شهر تبریز اقدام کند.
در ادامه این نشست، «ولادیمیر آندریچنکو» رئیس مجلس نمایندگان بلاروس هم اعلام کرد که سفر پارلمانی جمهوری اسلامی ایران از اهمیت خاصی برخوردار است و ما ایران را شریک کلیدی برای خود می دانیم و این روابط بسیار ارزشمند است.
وی با بیان اینکه تعامل دو کشور بر اساس اعتماد و احترام متقابل بسیار مهم است گفت: از همه مهمتر اینکه این همکاری‌ ها و همکاری‌ های پارلمانی به ادامه دوستی‌ ها و گسترش روابط دو کشور کمک می‌کند.
رییس مجلس نمایندگان جمهوری بلاروس در ادامه گفت: روسای جمهور ایران و بلاروس علاقه‌مندی خود را بر همکاری دو کشور بارها مطرح کرده اند.
وی با بیان اینکه سطح این رابطه‌ها به توسعه همکاری تجاری و اقتصادی دو کشور رونق می‌بخشد، افزود: می‌توان این روابط را افزایش داد، چرا که این روابط بین دو کشور کافی نیست و باید گسترش یابد و در این مسیر تعاملات خوبی در حوزه پارلمان های دو کشور صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه همکاری‌های بین پارلمانی باید منظم و جامع باشد، خاطرنشان شد: گروه های دوستی پارلمانی ایران و بلاروس باید اولویت‌ها را تحقق بخشند و دستور کار این گروه‌ها باید مشخص شود، گروه‌های دوستی باید نقشه راه همکاری‌های بلاروس و ایران را تبیین کنند.
رئیس مجلس نمایندگان جمهوری بلاروس اظهارکرد: مبانی حقوقی و قانونی همکاری ها را باید بررسی کنیم و همکاری‌های بشردوستانه اقتصادی و تجاری و غیره را انجام دهیم و بایستی از تجربیات گروه‌های دوستی پارلمانی استفاده کرد.
وی در ادامه بر لزوم توجه به مبانی حقوقی و قانونی دو کشور در زمینه امضای اسناد تاکید کرد و گفت: فرایند تدوین این اسناد برای ما بسیار مهم است.
به گزارش ایرنا، رئیس مجلس شورای اسلامی در راس هیاتی عالی رتبه چهارشنبه گذشته راهی روسیه شد و پس از شرکت در کمیسیون مشترک پارلمان ایران و روسیه (روز پنجشنبه) راهی بلاروس شد تا با رئیس جمهوری این کشور و همتایان خود در این کشور دیدار و گفت وگو کند.
وی روز پنجشنبه راهی بلاروس شد و صبح امروز پس از دیدار با لوکاشینکو رئیس جمهوری در نشستی مشترک با نمایندگان مجالس سنا و نمایندگان این کشور دیدار و گفت وگرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.