قوه قضائیه باید به‌زودی قانون «از کجا آورده‌اید؟» را اجرا کند

double-quot تهران - جارپرس - یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مجلس قانون نظارت بر رفتار نمایندگان را در کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس اصلاح کرده و قانون در این زمینه سختگیرانه تر خواهد شد.
کد خبر : 71870
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 4 آبان 1400 - 8:50
قوه قضائیه باید به‌زودی قانون «از کجا آورده‌اید؟» را اجرا کند

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، احمد امیرآبادی فراهانی در برنامه گفت وگوی ویژه خبری دوشنبه سوم آبان ماه با موضوع راهکارهای شفاف سازی مکاتبات و ارتباطات نمایندگان مجلس گفت: راهکار پیشگیری از بروز فساد، مبارزه با ریشه هاست و یکی از مباحث مطرح در این خصوص موضوع تعارض منافع است. تعارض منافع به این معنی که فرد بین منافع فردی، سازمانی یا مردمی می ماند و اگر طرف منافع خود را بگیرد قطعاً قابل قبول نیست چرا که فساد شکل می گیرد.

نماینده مردم قم در مجلس یازدهم با بیان اینکه از این نوع تعارض منافع در قوای سه گانه، دستگاه های حاکمیتی و حتی در بخش خصوصی، نظام مهندسی، پزشکی و بین جامعه وکلا وجود دارد، افزود: مهندسانی که برای خود حق الزحمه تعیین می کنند یا اتحادیه ای که به یک صنف خاص مجوز کسب نمی دهد، دچار تعارض منافع شده است، اما این موارد در بخش دولتی بیشتر دیده می شود که البته باید هم مورد توجه واقع شده و ما باید نگاه جامعی به این موضوع داشته باشیم.

وی با اشاره به برخی موارد در مجلس شورای اسلامی و موضوعاتی که با آنها برخورد شده یا به دلیلی با آنها برخورد نشده، اظهار کرد: در بحث شفافیت در مجلس اقداماتی شده، اما آنچه بیشتر مطالبه می شود، بحث شفافیت آرا است، این در حالی است که شفافیت آراء یکی از بخش های شفافیت است.

امیرآبادی افزود: با توجه به شرایط کاری و حقوق وزارت نفت، برخی از افراد تلاش می کنند که در دوره ۴ ساله نمایندگی به این وزارتخانه بروند. در دوره هایی بود که وزیر وقت نفت، ۶۰ نماینده را به وزارت نفت برد.

امیرآبادی با اشاره به موضوعی که اخیرا درباره استخدام دختر یکی از نمایندگان در وزارت نفت مطرح شده است، گفت: آنگونه که من مطلع شدم، این مسئله آنطور که در فضای مجازی منتشر شده، نبوده است. هر چند که وزارت نفت حتماً باید پاسخگو باشد.

وی در توضیح اقداماتی که مجلس یازدهم پیرامون شفاف سازی انجام داده است، گفت: مجلس قانون نظارت بر رفتار نمایندگان را در کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس اصلاح کرده و قانون سختگیرانه خواهد شد، مجلس یازدهم با توجه به تاکید مقام معظم رهبری در آغاز این دوره اصلاح این قانون را انجام داده است. همچنین قانون «از کجا آورده اید؟»، در مجلس تصویب شده و قوه قضائیه باید آن را به زودی اجرا کند.

به گزارش ایسنا به نقل از خانه ملت، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: براساس قانون «از کجا آورده اید؟»، مسئولان بعد از انقلاب اسلامی باید درباره اموال خود پاسخ دهند، مردم نیز به عنوان گزارشگران می توانند در این زمینه به نهادهای ذیربط اطلاع دهند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه نمایندگان دوره یازدهم مجلس اموال خود را به قوه قضائیه اعلام کرده اند، گفت: نمایندگان در پایان دوره نیز باید اموال خود را به قوه قضائیه اعلام کنند.

امیرآبادی درباره اقدام دیگر مجلس یازدهم در راستای رفع تعارض منافع گفت: اقدام دیگر بحث شفافیت آرای نمایندگان است که طرح آن در کمیسیون آیین نامه داخلی تهیه و اصلاح شده و در نوبت بررسی صحن قرار دارد. دکتر قالیباف از اولین نمایندگان امضاکننده این طرح بوده و دفعه قبل نیز که در مجلس مطرح شد، پیشقدم بود، اما در آن زمان، نمایندگان با آن مخالفت کردند، برخی معتقد بودند که شفافیت نباید محدود به آرای نمایندگان باشد و برخی معتقد بودند که شفافیت آرا ممکن است مشکلات دیگری را ایجاد کند. در هر صورت این طرح اصلاح شده و مجدداً در نوبت بررسی صحن علنی قرار گرفته است.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.