قراربازداشت افسرسابق سازمان’سیا’به اتهام سازماندهی کودتای سال گذشته در ترکیه

double-quot

آنکارا-جارپرس-قرار بازداشت گراهام فولر به اتهام سازماندهی کودتای ۱۵ جولای ۲۰۱۶ ترکیه از سوی دادستان کل شهر استانبول صادر شد.

کد خبر : 23912
تاریخ انتشار : شنبه 11 آذر 1396 - 7:58
قراربازداشت افسرسابق سازمان’سیا’به اتهام سازماندهی کودتای سال گذشته در ترکیه

به گزارش جارپرس از ایرنا و به نقل از وبسایت ان.تی.وی، دادستان کل استانبول در راستای دستگیری و تحقیقات از عوامل گولن، قرار بازداشت گراهام فولر افسر سابق سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) را به اتهام مشارکت و سازماندهی کودتای نافرجام ۱۵ جولای ۲۰۱۶ ترکیه صادر کرد.
ان.تی.وی اضافه کرد: در کیفرخواست دادستان استانبول، افسر سابق اطلاعاتی آمریکا به تلاش برای براندازی حکومت جمهوری ترکیه، نقض قانون اساسی، مانع سازی در مقابل فعالیت های دولت و فعالیت های جاسوسی سیاسی و نظامی متهم و مجرم شناخته شده است.
به نوشته این رسانه، گراهام فولر فارغ التحصیل رشته مطالعات خاورمیانه از دانشگاه هاروارد است و به مدت ۲۰ سال به عنوان رییس بخش خاورمیانه به مرکزیت ترکیه سازمان سیا، مامور ارشد سیا در کشورهای آلمان، عربستان، یمن، افغانستان و لبنان فعالیت کرد و در مقام معاونت شورای اطلاعات ملی سازمان سیا بازنشسته شد.
صدور این حکم در حالی صورت می گیرد که روابط آنکارا – واشنگتن پس از دستگیری متین توپوز کارمند کنسولگری آمریکا در استانبول به اتهام جاسوسی و ارتباط با گروه گولن، دستگیری و محاکمه ضراب و برخی مقامات بانکی ترکیه در آمریکا به شدت دچار تنش شده است.
به گزارش ایرنا، دولت ترکیه مدعی است که فتح الله گولن که از ۱۶ سال پیش در آمریکا ساکن است، با تشکیل گروهی موسوم به ‘فتو’ و با رخنه در تشکیلات قضایی، نظامی، آموزشی و ارکان دولتی، کودتای۱۵ جولای(۲۵ تیرماه سال ۱۳۹۵) را سازماندهی کرده است.
در کودتای ۱۵ جولای سال ۲۰۱۶ (۲۵ تیرماه ۱۳۹۵) ترکیه ۲۴۹ نفر کشته و ۲ هزار و ۱۹۳ نفر نیز زخمی شدند.
محاکمه عوامل کودتای نافرجام ۱۵ جولای ترکیه با کیفرخواست ۲۵۸۱ صفحه ای تنظیم شده در مرکز ستاد کل ارتش ترکیه علیه ۲۲۱ متهم در مراجع قضایی ترکیه جریان دارد و در آن فتح الله گولن به عنوان متهم ردیف اول معرفی شده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.