عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

قدرت تجارت دریایی ایران احیا می‌شود/ رونق اقتصادی به سواحل باز می‌گردد

double-quot تهران- جارپرس-عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، اجرای ابلاغیه رهبر انقلاب در حوزه دریا را سبب تحول عنوان کرد و گفت: احداث ریل، آزادراه، قطارسریع السیر برای حمل و نقل در سواحل جنوبی سبب رشد و بالندگی کشور خواهد شد.
کد خبر : 135722
تاریخ انتشار : چهارشنبه 17 آبان 1402 - 15:43
قدرت تجارت دریایی ایران احیا می‌شود/ رونق اقتصادی به سواحل باز می‌گردد

 به گزارش جارپرس از ایرناجواد کریمی قدوسی  درباره سیاست‌های کلی توسعه دریا محور که توسط رهبر معظم انقلاب به روسای قوای سه‌گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ شد، گفت: تمدن دیرینه ایران بر پایه قدرت دریایی آن تنظیم شده بود و در گذشته‌ها، کشتی‌های بزرگ تجاری در ایران وجود داشت. اما با گذشت زمان و دوران استعمارنو و نفوذ انگلیسی‌ها به ایران از دوره قاجار، ایران از دسترسی به آب‌های بین المللی حتی در منطقه خود منع شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: کاهش قدرت کشتیرانی ایرانی بر پایه خواست انگلیس واقدامات آمریکا انجام شد. چرا که نبض سازمان برنامه و بودجه در دوران پهلوی در دست آمریکایی‌ها بود تا آنها بتوانند اقدامات خود را عملیاتی کنند.

وی یادآور شد: شرکت نفت ایران را هم انگلیسی‌ها در اختیار داشتند و حتی اساسنامه شرکت نفت را دولت آن زمان انگلیس نوشت تا آنها از این صنعت درآمدزایی کنند، آمریکا هم در سازمان برنامه و بودجه نفوذ داشت، نحوه هزینه کردن این درآمدها را برای ایران بر پایه مصرف کننده تعیین می‌کردند زیرا هدف این بود که ایران هیچگاه صاحب قدرت نشوند.

ماموریت نیروی دریایی ایران در دوران پهلوی محدود به حوزه خلیج فارس بود

کریمی قدوسی با بیان اینکه ماموریت نیروی دریایی ایران در دوران پهلوی محدود به همان حوزه خلیج فارس بود، تصریح کرد: اما در دوران جمهوری اسلامی رهبر معظم انقلاب به قدرت دریا پایه به درستی توجه فرمودند که موجب توسعه سواحل عظیم مُکران شد و نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران از دایره خلیج فارس خارج شده و به سواحل مُکران و اقیانوس هند متصل شد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس با بیان اینکه بخشی از تمدن بزرگ ایرانی – اسلامی با احیاء قدرت دریا پایه قابل دسترس است، گفت: قدرت دریایی فقط یک قدرت اقتصادی نیست و مزیت‌های نظامی و سیاسی زیادی دارد که بالاتر از مزیت‌های فرهنگی و اقتصادی محسوب می‌شود.

وی یادآور شد: بخش قابل توجهی از سفرها پیش تر از طریق دریا انجام می‌شد. زیرا آبهای آزاد امکان دسترسی به همه سرزمین‌ها را فراهم می‌کند و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه ترین حمل و نقل است و اجرای ابلاغیه رهبر معظم انقلاب تحول بزرگی در فرهنگ و اقتصاد کشور در حوزه دریا ایجاد خواهد کرد.

کریمی قدوسی در ادامه با اشاره به ظرفیت مساحت بین شبه جزیره فاو تا سواحل مُکران به مساحت ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر، تصریح کرد: در این مساحت فقط ۳ میلیون جمعیت زندگی می‌کنند در حالی که این منطقه مرکز مهم انرژی جمهوری اسلامی است.

این نماینده مجلس ادامه داد: این منطقه همچنین مرکز پروتئین و شیلات، مرکز آب شیرین کن برای کل شهرهای ایران و مرکزی برای احداث بیش از پنج بندر است که با احداث زیرساخت‌هایی نظیر ریل، آزادراه، قطارسریع السیر برای حمل و نقل و جابه جایی مسافر و بار می‌توان از این ظرفیت بالقوه در جهت رشد و بالندگی کشور استفاده کرد.

اجرای ابلاغیه رهبر انقلاب سبب بهبود رشد جمعیتی در سواحل جنوبی خواهد شد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه طبق ابلاغ رهبر معظم انقلاب، راهکار رفع مشکل بی آبی بیشتر نقاط کشور، توسعه سواحل مُکران است، یادآور شد: به هر میزان این سواحل در بخش‌های مختلف توسعه یابد و صنایع و پالایشگاه‌های متعدد در آن احداث شوند، رشد جمعیتی به جای هجوم به تهران و کلان شهرها، در این ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مساحت مستقر خواهند شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، توسعه سواحل مُکران را عامل ایجاد دروازه ایرانی – اسلامی نامید و اظهار داشت: وقتی این سواحل توسعه داده شود، ۳ میلیون جمعیت این منطقه به ۳۰ میلیون افزایش خواهد یافت که از زندگی، کار، رفاه و موادغذایی لازم برخوردار خواهند بود.

وی با بیان اینکه بسیاری از مردم کشور از ظرفیت‌های سواحل جنوبی بی اطلاع هستند، عنوان کرد: طبق ابلاغیه رهبر معظم انقلاب باید این توسعه بر پایه دریا انجام شود تا مردم با مشوق‌هایی که دریافت می‌کنند نسبت به سرمایه‌گذاری در این مناطق اقدام کنند که این رویه سبب فوران رشد و آبادانی برای تمام کشور خواهد شد.

قدرت دفاعی جمهوری اسلامی در دریا، ضامن حمایت از کشتی‌های تجاری است

نماینده مردم مشهد و کلات درباره تاثیر ابلاغیه رهبر معظم انقلاب برای توسعه بخش دفاعی حوزه دریا پایه گفت: پیش از این سفری که ناوگروه ۸۶ ارتش به دور دنیا انجام داد، یک سفر ساده و سمبلیک نبود بلکه گویای این حقیقت بود که ایران با سابقه‌ای که در دریا داشت، امروز این قدرت را احیاء کرده است تا کشتی‌های تجاری از حمایت کشتی‌های نظامی برخوردار شوند.

وی نیروی دریایی سپاه و ارتش را پشتیبان جمهوری اسلامی ایران در دریا عنوان و خاطرنشان کرد: تمام دنیا به قدرت نظامی کشتی‌های جمهوری اسلامی واقفند و حتی مدتی که دزدان دریایی در خلیج عدن اقدام به راهزنی می‌کردند، نیروی دریایی ایران اسلامی با اقداماتی دقیق مانع ادامه راهزنی آنها شد و اجرای ابلاغیه رهبر معظم انقلاب، این اقدامات را تکمیل خواهد کرد.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.