قاچاق سلاح به لبنان و پیوستن برخی جوانان لبنانی به داعش در سوریه و عراق

double-quot تهران - جارپرس - منابع لبنانی از تحقیقات دستگاه‌های امنیتی این کشور درباره قاچاق سلاح در مرزهای سوریه و لبنان و همچنین پیوستن برخی جوانان لبنانی به داعش در سوریه و عراق خبر می‌دهند.
کد خبر : 80173
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 21 دی 1400 - 19:53
قاچاق سلاح به لبنان و پیوستن برخی جوانان لبنانی به داعش در سوریه و عراق

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، به نقل از روزنامه الاخبار لبنان، هر زمان که گزارش‌هایی درباره بازگشت گروه‌های مرتبط با داعش در لبنان منتشر می‌شود، سیاستمداران لبنانی آن را به عنوان مقدمه‌ای برای یک فعالیت سیاسی و امنیتی علیه یک منطقه لبنانی به دلایل سیاسی در نظر می‌گیرند. این اتفاقی است که امروزه در طرابلس و مناطق شمالی لبنان رخ داده است به ویژه بعد از اینکه مشخص شد بازداشت‌هایی که در جریان تیراندازی در طرابلس توسط سازمان اطلاعات ارتش انجام شد بیشتر جنبه جنایی داشته است نه سیاسی. ارتش تعدادی را نیز بازداشت کرده است که احتمالاً در برنامه‌ریزی برای عملیات و عضویت در گروه‌های تروریستی متهم هستند.

طی ماه‌های اخیر مشخص شد که تعداد زیادی از جوانان طرابلس و مناطق شمالی لبنان به سوریه و عراق منتقل شده و به داعش پیوسته‌اند. همچنین خانواده‌های این جوانان اعلام کردند که فرزندانشان با آن‌ها تماس برقرار کرده و اعلام کردند که به داعش در عراق پیوسته‌اند و برخی از آن‌ها نیز برای خانواده‌هایشان پول فرستاده بودند.

به گفته منابع، تعداد این جوانان ۳۵ نفر است؛ اما دستگاه‌های امنیتی لبنان درباره تعداد آن‌ها اختلاف نظر دارند. سازمان اطلاعات ارتش اعلام کرده که تعداد این جوانان بالغ بر ۶۵ نفر است در حالیکه نیروهای امنیت داخلی می‌گویند تعدادشان ۳۵ نفر است و برخی از این جوانان به ترکیه رفته‌اند تا از آنجا به یونان و اروپا بروند. اخیرا نشست هماهنگی میان دستگاه‌های امنیتی لبنان درباره این پرونده برگزار و مشخص شد که باید ۲۹ تن به دلیل پیوستن به داعش تحت تعقیب قرار بگیرند؛ اما سازمان اطلاعات ارتش اعلام کرد که این تعداد ۶۰ نفر است و برخی از آن‌ها از طریق ترکیه به عراق منتقل شده‌اند.

دستگاه‌های امنیتی از حدود سه ماه پیش تماس‌های تلفنی را رصد کردند که نشان می‌دهد برخی از این‌ها در مناطق مشخصی در عراق هستند. دستگاه امنیتی عراق نیز نمایندگانی را به بیروت برای اطلاع یافتن از این داده‌ها اعزام کرد. به گفته منابع، همکاری میان دستگاه‌های امنیتی لبنان و دستگاه‌های امنیتی عراق برای بررسی پرونده این افراد وجود دارد. بر اساس نتایج به دست آمده برخی از آن‌ها در مناطق کرکوک هستند.

منابع عراقی می‌گویند احتمالاً این افراد در مناطق کوهستانی باشند که برای دستگاه امنیتی ورود به آنجا سخت است. همچنین ممکن است برخی از آن‌ها با گروه‌های وابسته به داعش در مناطق غرب عراق و بادیه سوریه در نزدیکی مرزهای عراق ارتباط داشته باشند.

به گفته منابع، عملیات قاچاق این جوانان از طریق ترکیه صورت نمی‌گیرد بلکه بیشتر از طریق سوریه به واسطه قاچاقچیان سوری صورت گرفته است. آن‌ها در ازای انتقال هر فرد از مرزها با لبنان به مرزها با عراق ۱۵۰۰ دلار می‌گیرند. این جوانان وسایل ارتباطی برای تماس با افرادی که آن‌ها را به عضویت گرفته‌اند در اختیار دارند. مشخص شده که برخی از آن‌ها افرادی هستند که قبلاً در لبنان به اتهام عضویت در داعش بازداشت شده‌اند و بعد از خروج از زندان مجدداً به سوریه و عراق رفتند. برخی از آن‌ها نیز کسانی هستند که نیروهای آمریکایی آن‌ها را از زندان‌های ویژه در مناطق شرق سوریه خارج کرده و به ارتش لبنان تحویل دادند.

ژوئیه ۲۰۱۸ یک هواپیمای نظامی آمریکایی حامل هشت لبنانی عضو داعش که طی عملیات کردها و نیروهای آمریکایی در مناطق شرق فرات بازداشت شده بودند و به همراه صدها تن از عناصر داعش در زندان‌های ویژه بودند در فرودگاه بیروت به زمین نشست. این اقدام بعد از آن صورت گرفت که آمریکا تصمیم گرفت آن‌ها را به کشورهایشان تحویل دهد. در آن زمان مشخص شد که این عملیات به صورت محرمانه توسط ارتش لبنان انجام شده است و برای بیش از یک ماه قبل از اطلاع دادن به خانواده‌هایشان تحت بازجویی قرار گرفتند و بعد از آن به دادگاه نظامی منتقل شده و حکم حبس از دو تا سه سال برای آن‌ها صادر شد.

به گفته منابع، برخی از این‌ها بعد از خروج از زندان مجدداً با داعش ارتباط برقرار کرده و این گروه برای آن‌ها تسهیلاتی را از طریق قاچاقچیان لبنانی و سوری فراهم کرد. آن‌ها طی دوره بازداشتشان و بعد از خروج از زندان تعداد دیگری از جوانان را به عضویت گرفتند. اعترافات برخی از بازداشت‌شدگان نشان داد که عامل مادی عامل اساسی در عضو گیری بوده است چرا که داعش حقوق ماهانه‌ای بالغ بر دو هزار دلار به هر کدام از آن‌ها پرداخت می‌کرد و آن‌ها می‌توانستند برای خانواده‌هایشان در لبنان پول بفرستند.

ماه میلادی گذشته منابع از کشته شدن دو جوان طرابلسی به نام‌های احمد کیانی و ذکریا العدل در درگیری‌های نظامی در عراق خبر دادند. خانواده‌های این جوانان با نیروهای امنیتی تماس برقرار کرده و از ناپدید شدن فرزندانشان خبر داده بودند. برخی از آن‌ها نیز با رسانه‌های محلی و بین‌المللی صحبت کرده و گفته بودند که فرزندانشان به آن‌ها گفتند که در عراق هستند. بیشتر این افراد از مناطق فقیر نشین در طرابلس و روستاهای شهرستان عکار بوده‌اند. برخی از این جوانان فرارشان را اینگونه توجیه کرده بودند که از سوی سازمان اطلاعات ارتش لبنان به خاطر اقدامات آشوبگرانه یا تیراندازی تحت تعقیب بودند.

از سوی دیگر، دستگاه‌های امنیتی لبنان پرونده حساس‌تری را درباره قاچاق سلاح به مناطق لبنانی پیگیری می‌کنند. به گفته منابع، صحبت درباره عملیاتی است که تجار در مرزها با سوریه انجام می‌دهند. به گفته منابع، منبع این سلاح‌ها گروه‌هایی هستند که در داخل خاک سوریه فعالیت می‌کنند و بازار سلاح طی شش ماه گذشته افزایش زیادی داشته است. منابع می‌گویند قاچاقچیان از ضعف حراست امنیتی و نظامی در مرزهای لبنان و سوریه سوء استفاده می‌کنند. مساحتی حدود ده‌ها کیلومتر در طول مرزهای شرقی و شمالی لبنان تحت نظارت دقیق قرار نمی‌گیرد و همین مساله اجازه قاچاق کالاها، افراد و سلاح را می‌دهد.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.