فعالیت ۷۰۰ پژوهشسرای دانشآموزی/هوش مصنوعی در دستور کار آموزش و پرورش


به گزارش جارپرس از ایرنا رضامراد صحرایی در گفتوگویی افزود: سال تحصیلی را با شعار محوری «مدرسه قوی، ایران قوی» آغاز کردیم و اتفاقات زیادی بعد از این شعار افتاد.
وی، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی را موتور محرک و قلب نظام آموزشی کشور دانست واظهار داشت: اگر ۱۲ سال پیش که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به تصویب رسید آنطور که باید به سند توجه میشد، اتفاقات خیلی خوبی میافتاد. اولین راهکار سند تحول (راهکار ۱ – ۱) به طراحی برنامه درسی ملی اشاره میکند و راهکار ۲۳ سند نیز برنامه درسی و پژوهش را دربرمیگیرد.
مراد صحرایی ادامه داد: یکی از افتخارات سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی این است که امسال ۱۵۳.۵ میلیون جلد کتاب درسی چاپ و در اختیار مردم قرار داده است.
تدوین پیشنویس نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین
وی با بیان اینکه پژوهشگاه مطالعات، سرمایهای بینظیر برای آموزش و پرورش است، اظهار داشت: پژوهشهای سریع از جمله غیرحضوری شدن آموزش در آلودگی هوا و غیره را به این پژوهشگاه میسپاریم. در سند تحول بنیادین چند کار بزرگ را شروع کردهایم و تدوین پیشنویس نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین، یکی از کارهای مهم پژوهشگاه است.
صحرایی در خصوص آزمون سنجش دورهای دانشآموزان خاطرنشان کرد: در برنامه هفتم توسعه، تصویب کردهایم که هر سال ۴ آزمون برگزار کنیم. تاکنون هیچ سنجش ملی از میزان اثرگذاری آموزشها نداشتیم. نظام آموزشی ما ۴ دوره ۳ ساله است که در پایان هر دوره باید بدانیم دانشآموز به چه توانایی باید برسد و سپس باید بسنجیم که چقدر به توانمندی مذکور رسیده است.
به گفته وزیر آموزش و پرورش، امسال سنجش ملی برای دانشآموزان پایههای ششم و نُهم را دنبال میکنیم که این سنجش، بیشتر سنجش خود ماست که ببینیم نظام آموزشی تا چه میزان در رسیدن به اهداف خود موفق بوده است.
وی افزود: بچهها روزانه طبق مطالعات صورتگرفته بین ۲ تا ۳ ساعت در فضای مجازی هستند. رمزینههایی در کتابهای درسی درج شده که دانشآموزان هنگام حضور در فضای مجازی میتوانند این رمزینهها را باز کنند.
هوش مصنوعی در دستورکار آموزش و پرورش
صحرایی با تاکید بر اینکه کتاب اساسا راهنماست و همه چیز در کتاب درسی نیست، ادامه داد: بچهها باید یاد بگیرند و این رمزینهها را اسکن کنند که به یادگیری بیشتر آنها کمک میکند و تمام اینها در راستای عدالت آموزشی است. ضمن اینکه سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی و مرکز مطالعات آموزش و پرورش در مورد هوش مصنوعی هم کار میکنند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: اکنون مدرک دیپلمی که دانشآموزان میگیرند، جز اینکه مدرکی برای ورود به دانشگاه است، کاربرد دیگری ندارد. بنابراین تمام حرفها در مورد مهارتآموزی و تحول در کتابهای درسی، درست است و پیدا کردن راهکاری که حاصل جمع موضوعات مذکور باشد در دستورکار است.
وی درباره نظرات مختلف مردم درخصوص تغییر و تحول کتب درسی تصریح کرد: یکی از شیوههای گفتمانی با همکاران این است که همواره سعی می شودزبان مردم باشیم تا دغدغه آنها را بشنویم و واکنش نشان دهیم و به مردم بگوییم که میدانیم از ما چه میخواهید. مجموع دانشآموزان ما از جمعیت خیلی از کشورهای جهان بیشتر است. تغییر در نظامی که کل اینها را میخواهد پوشش دهد باید بسیار برنامهریزیشده و حسابشده باشد.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰