برآورد میزان تخریب آثار باستانی با فناوری فضایی؛

فروش نیم میلیون دلاری چارت‌های دریایی ایرانی

double-quot تهران - جارپرس - رئیس سازمان نقشه‌برداری با اشاره به تجهیز ناوگان هوایی و دریایی توسط این سازمان برای تهیه نقشه‌های مورد نیاز، گفت: چارت‌های دریایی تولید شده در کشور در سطح جهانی عرضه شده و از این محل صادرات غیر نفتی داریم، به گونه‌ای که سالانه نیم میلیون دلار درآمد کسب کردیم.
کد خبر : 33747
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 15 مهر 1399 - 13:24
فروش نیم میلیون دلاری چارت‌های دریایی ایرانی

به گزارش جارپرس به نقل از ایسنا غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی امروز در وبینار “نقشه برداری نوین با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای” با اشاره به اقدامات این سازمان برای بهره برداری از داده‌های ماهواره‌ای، افزود: بررسی و پایش پوسته زمین و نرخ حرکت گسل‌ها از جمله ۱۴ گسل موجود در تهران از جمله برنامه‌های سازمان نقشه برداری است.

وی با بیان اینکه از این داده‌ها همچنین برای پایش انواع بحران‌ها مانند فرونشست‌ها و زمین لغزش‌ها و سیلاب‎‌ها و دبی رودها استفاده می‌شود، اظهار کرد: اطلاعاتی که از این مطالعات به دست می‎آید، در قالب گزارش‌های هشداری منتشر خواهد شد.

جعفرآبادی با تاکید براینکه پایش‌های این سازمان از قبل از وقوع بحران تا پس از آن ادامه دارد، ادامه داد: این سازمان پایش ۱۶ بحران طبیعی را در دستور کار دارد، ضمن آنکه ما در زمینه کاداست نیز وارد شدیم، نقشه‌های لازم را برای نهادهایی که مقتصات جغرافیایی را ارائه می‌دهند، در اختیار آنها قرار دهیم.

رییس سازمان نقشه برداری، با بیان اینکه در دهه‌های ۴۰ و ۷۰ نقشه‌ها تهیه شده است، یادآور شد: این نقشه‎ها قابلیت به روز رسانی را دارد و باید در اختیار دستگاه‌های متقاضی قرار دهیم.

جعفرآبادی با تاکید بر اینکه این سازمان علاوه بر تجهیز ناوگان هوایی، نسبت به تجهیز ناوگان دریایی اقدام کرده است، در این باره توضیح داد: ناوگان دریایی ما در خلیج فارس و دریای خزر فعال است و از سال ۱۳۹۴ نقشه‌های دریایی از تنگه هرمز تا مرز دریایی ایران تهیه شده است.

وی اضافه کرد: از آنجایی که تعیین عمق آب برای شناورها مهم است؛ از این رو چارت‌های دریایی در کشور در سطح جهانی عرضه شده و از این محل از سال ۱۳۹۴ این خدمات مهندسی و فنی صادرات غیر نفتی را داریم، به گونه‌ای که سالانه نیم میلیون دلار درآمد کسب کردیم.

رییس سازمان نقشه برداری، با بیان اینکه ۵ هزار ماهیگیر از خدمات اطلاعات مکانی ما برای صید بهره مند شده‌اند، اضافه کرد: علاوه بر آن در حال حاضر ۲۰۰ هزار تن پرورش ماهی در قفس داریم که ما می توانیم با استفاده از اطلاعات مکانی برای مکان یابی دقیق احداث قفس خدماتی را ارائه دهیم.

وی با اشاره به خدمات این سازمان در زمینه روند شیوع جغرافیایی کرونا در کشور، اظهار کرد: ما در این زمینه فعال بودیم، ولی با اعلام محرمانه بودن این اطلاعات این پروژه متوقف شد.

جعفرآبادی با تاکید بر اینکه این سازمان با استفاده از داده مکانی برای جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز، افزود: به عنوان پایلوت این پروژه برای پایش ساخت و سازهای محمودآباد استان مازندران اجرایی شده است.

وی همچنین گفت: علاوه بر آن ما به سازمان میراث فرهنگی اعلام کردیم که با فناوری‌هایی که داریم، می توانیم در زمینه میزان تخریب آثار باستانی با این سازمان همکاری داشته باشیم.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.