فرمان ضد مهاجرتی جدید ترامپ و واکنش متفاوت مجامع داخلی آمریکا

double-quot
تهران – جارپرس – رئیس جمهوری آمریکا دیشب فرمان مهاجرتی جدید خود مبنی برممنوعیت ورود اتباع برخی کشورها به آمریکا را امضا کرد.این فرمان که اتباع ایران، سودان، سومالی، لیبی، یمن و سوریه را برای ۹۰ روز ازورود به خاک آمریکا منع می‌کند، ازروز۲۶ اسفندماه جاری به مورد اجرا در خواهد آمد.
کد خبر : 19817
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 17 اسفند 1395 - 13:07
فرمان ضد مهاجرتی جدید ترامپ و واکنش متفاوت مجامع داخلی آمریکا

به گزارش جارپرس به نقل از ایرنا، این فرمان در حالی امضاء شد که صدور آن، واکنش و اعتراضات متفاوت مجامع داخلی و بین المللی و رسانه های داخلی این کشور را به همراه داشت.
ترامپ در نسخه دوم فرمان اجرایی اش نام عراق را از جمع هفت کشور در فرمان قبلی خود حذف کرده است. در فرمان جدید از لحن فرمان اجرایی نخست که وعده داده بود پناهجویان مسیحی بیشتری را بپذیرد، استفاده نشده است، اما همچنان از مهاجرت اتباع شش کشور مسلمان ایران، سومالی، سوریه، یمن، لیبی و سودان جلوگیری می کند.
برخلاف فرمان قبلی ترامپ که بسیاری ازحامیان جمهوری خواه وی را متعجب وشگفت زده کرد، نسخه جدید با حمایت فوری جمهوری خواهان مواجه شد وسناتور«لیندسی گراهام»که همواره درکنار سناتور« جان مک کین» ازمنتقدان آشکار فرمان اجرایی نخست بودند به ترامپ تبریک گفتند.
درنسخه دوم فرمان اجرایی ترامپ ادعا می شود که هیچ گونه تبعیض نژادی لحاظ نشده و فقط با تمرکز بر مسائل مهاجرتی تهیه شده است.
این درحالیست که سناتور «چاک شومر» رهبر دمکرات ها در سنا پیش بینی کرد که فرمان جدید نیز با چالش هایی در دادگاه مواجه شود.
وی گفت: فرمان ممنوعیت که در آن سختگیری کمتری شده، همچنان ممنوعیت را مطرح می کند و آمریکا را امن تر نخواهد کرد. این فرمان نیز غیرآمریکایی است و باید لغوشود.
با وجود حمایت فوری جمهوری خواهان از فرمان جدید ترامپ، برنی سندرز سناتور دمکرات آمریکا، اما، دقایقی پیش در صفحه شخصی خود در توییتر، فرمان مهاجرتی جدید ترامپ را ‘نژاد پرستانه’ توصیف کرد و اظهار داشت که این تصمیم موجب تامین امنیت( شهروندان آمریکایی) نخواهد شد.
این درحالی است که مدیران اجرایی بسیاری از شرکت‌های مطرح اقتصادی آمریکا همچون ‘لیفت’، ‘اوبر’ و دیگر شرکت های فعال در این کشور، ضمن محکوم کردن این فرمان آن را غیر عادلانه و اشتباه خواندند و تاکید کردند که در کنار افرادی که از این فرمان مهاجرتی آسیب دیده اند، خواهند ایستاد.
گراهام سناتور جمهوریخواه دراین زمینه گفت:من همیشه موافق خواسته ترامپ برای حفاظت از کشور بوده ام. این فرمان اجرایی به هدف خود در حفاظت ازکشور دست یافته و من فکر می کنم که از مرحله بررسی های حقوقی عبور خواهد کرد.
«مایک روندز» دیگر سناتور جمهوری‌خواه ایالت داکوتای جنوبی نیز با تمجید از این اقدام ترامپ، مدعی شد: او( ترامپ) می کوشد تا مردم آمریکا را امن نگه دارد و صدور این فرمان امکان بازرسی از افرادی که از این شش کشور وارد آمریکا می شوند، را فراهم می کند.
بااین حال، نسخه جدید فرمان ترامپ در حالی صادر می شود که تحلیلگران شاخه اطلاعاتی وزارت امنیت ملی آمریکا درباره ادعای ترامپ در خصوص تهدید تروریستی بودن هفت کشور عمدتا مسلمان ابراز تردید کرده و صحت چنین ادعایی را زیر سوال برده اند.
‘جان کلی’ وزیر امنیت داخلی آمریکا به دنبال صدور فرمان جدید و دوباره ممنوعیت سفر اتباع شش کشور اسلامی به آمریکا از سوی رئیس جمهوری این کشور گفت که ۱۳ تا ۱۴ کشور مشکوک دیگر برای ممنوعیت ورود به خاک این کشور در دست بررسی قرار دارند.
کلی روزسه شنبه به شبکه خبری سی ان ان گفت: جدای از شش کشوری که روز دوشنبه در فرمان رئیس جمهوری آمریکا در فهرست کشورهای ممنوعه قرار گرفتند، ۱۳ تا ۱۴ کشور مشکوک دیگر در این رابطه در حال بررسی هستند.
از سوی دیگر، شبکه خبری ‘سی ان ان’ آمریکا نیز با اشاره به حذف نام عراق در فرمان جدید ترامپ و به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی مدعی شد: عراق در پی لابی شدید بالاترین سطوح دولت این کشور، از فهرست کشورهای ممنوع سفر به آمریکای ‘دونالد ترامپ’ مستثنی شد.
براساس این گزارش، تیلرسون، ‘جیمز ماتیس’ وزیر دفاع و ‘اچ. آر. مک مستر’ به ترامپ توصیه کرده بودند که بنا به دلایل دیپلماتیک، مانند نقش عراق در مبارزه با داعش، نام این کشور را از فهرست کشورهای ممنوع السفر به آمریکا حذف کند.
شبکه ‘سی ان ان’ در عین حال مدعی شده است: ترامپ همچنین از سوی مقامات امنیت ملی که می گفتند، منع ورود عراقی ها به آمریکا باعث از دست رفتن یکی از شرکای اصلی آمریکا در جنگ با داعش می شود، تحت فشار قرار داشت.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.