0 نظر
100 بازدید

غرب درصدد ایجاد اختلاف در بریکس 

double-quot تهران - جارپرس - رشد فزاینده کشورهای نوظهور اقتصادی کشورهای عضو «بریکس» و علاقه روزافزون بسیاری از کشورها برای عضویت در این ائتلاف سبب شده است که بسیاری از کشورهای غربی به آن به عنوان یک چالش اقتصادی و ژئوپلیتیکی بنگرند.
کد خبر : 130327
تاریخ انتشار : شنبه 14 مرداد 1402 - 14:36
غرب درصدد ایجاد اختلاف در بریکس 

به گزارش جارپرس از ایرنا از پایگاه خبری گلوبال تایمز در گزارشی نوشت، در حال حاضر کشورهای غربی با هدف به چالش کشاندن کشورهای عضو بریکس در حال تشدید اختلاف میان اعضای این بلوک نوظهور اقتصادی هستند.

پایگاه خبری بلومبرگ، هفته گذشته در گزارشی نوشت این باشگاه برای چین و هند به اندازه کافی بزرگ نیست و همچنین مدعی شد که “تنش بین رقبای آسیایی احتمالاً مانع از ایجاد یک چالش منسجم برای غرب توسط بلوک بریکس خواهد شد .

با توجه به برگزاری اجلاس قریب الوقوع بریکس که بر گسترش اعضا متمرکز است، غرب، به ویژه ایالات متحده، در تلاش است تا هند را به سمت خود بکشاند. در حال حاضر آمریکا می کوشد روابط میان چین و هند را به چالش کشانده و آینده بریکس را کم اهمیت جلوه دهد.

کیان فنگ، مدیر بخش تحقیقات مؤسسه استراتژی ملی در دانشگاه تسینگ‌هوا، به گلوبال تایمز گفت: اکنون ایالات متحده و غرب نمی‌خواهند یک بریکس متحدتر و قدرتمندتر ببینند.

به باور لانگ شینگچون، استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه مطالعات بین‌المللی سیچوان، چین هرگز وجود برخی اختلافات با هند مانند مسائل مرزی را انکار نمی کند، اما می گوید این مسائل نباید بر توسعه روابط میان دو طرف سایبه افکند. در خصوص همکاری چین و هند در بریکس می توان گفت این اختلاف نظرها هرگز در روند همکاری دو کشور در بریکس تاثیر گذار نخواهد بود.

در واقع، چین و هند در عرصه جهانی، به ویژه در سازوکارهای چندجانبه که طیف وسیعی از منافع مشترک دو کشور را لحاظ می کند دارای اشتراکات زیادی هستند. با وجود برخی اختلافات در روابط دوجانبه، جاه طلبی بین المللی هند برای بهبود وضعیت خود و تبدیل شدن به یک قدرت بزرگ نباید این کشور را به مخالفت با همکاری های بریکس سوق دهد.

خبرگزاری رویترز، هفته گذشته در گزارشی نوشت: «برزیل در برابر افزایش شتاب در گروه بریکس از اقتصادهای نوظهور بزرگ برای اضافه کردن کشورهای عضو بیشتر مقاومت کرده است» و «هند نیز در مورد گسترش این بلوک اقتصادی تردیدهایی دارد».
اما بلافاصله لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا رئیس جمهور برزیل، از پیوستن کشورهای بیشتری به گروه بریکس حمایت کرد.

وزارت امور خارجه هند نیز گزارش هایی مبنی بر مخالفت این کشور با گسترش سازمان بریکس را تکذیب کرد. این صراحتاً با گزارش رویترز تناقض داشت و تردیدهایی را در مورد صحت ادعای آن مبنی بر مخالفت برزیل و هند با توسعه این کشور ایجاد کرد.

این در حالیست که هفته گذشته خبرگزاری رویترز به نقل از سه نماینده دولت برزیل در برازیلیا که خواستند نامشان فاش نشود گزارش داد، این کشور آمریکای جنوبی نگران است که پذیرش کشورهای دیگر می تواند ادغام اتحادیه کشورها عضو را تضعیف کند.
یکی از این منابع به رویترز گفت: “از آنجایی که توسعه بریکس می تواند این بلوک را به چیز دیگری تبدیل کند. موضع برزیل مربوط به انسجام این گروه و حفظ جایگاه ما در گروهی از کشورهای مهم است. ”

در عین حال، منبع دیگری اذعان کرد که برزیل باید در این موضوع تسلیم شود. دولت این کشور آمریکای جنوبی واقع بین است و به مسدود کردن ابتکارات عادت ندارد. با این وجود، برازیلیا اصرار خواهد داشت که هر گونه گسترش باید تدریجی باشد تا تعادل منطقه ای و نقش پنج عضو فعلی حفظ شود.
روزنامه هندی “بیزینس استاندارد” نیز با استناد به منابع خود نوشت ۵ کشور از جمله آرژانتین، مصر، اندونزی، امارات متحده عربی و عربستان سعودی می توانند در نشست ژوهانسبورگ به گروه بریکس بپیوندند.

در حالی که هند و برزیل خواستار حفظ موارد احتیاطی لازم برای گسترش بالقوه و سریع این بلوک هستند، هند همچنین اصرار دارد که قوانین سختگیرانه ای در مورد چگونگی و زمان پیوستن اعضای بالقوه به بریکس اعمال شود.

یک گزارش از شبکه تلویزیونی اقتصادی آمریکا “بلومبرگ” با تاکید در خواست هند برای اعمال قوانین سختگیرانه برای گسترش بریکس، نوشت که برزیل نیز با پیشنهاد چین برای گسترش سریع این گروه مخالف است.

این شبکه به نقل از برخی منابع خواستند نامشان فاش نشود گزارش داد که در جریان مذاکرات مقدماتی برای نشست بعدی رهبران در ژوهانسبورگ در ماه اوت، هند و برزیل به الحاق احتمالی اندونزی و عربستان سعودی اعتراض کردند.

طبق این گزارش، هند همچنین پیشنهاد کرده است که کشورهای بریکس باید به جای عربستان سعودی، اقتصادهای نوظهور و کشورهایی با آرمان های دمکراتیک مانند آرژانتین و نیجریه را دعوت به پیوستن به این ائتلاف کنند.

در همین حال، برزیل چشم انداز خود را برای گسترش بلوک پیشنهاد کرده است که شامل ایجاد دسته های “ناظر” و “کشور شریک” قبل از اینکه متقاضیان به اعضای کامل ارتقا یابند و احتمالا از اندونزی برای شروع روند حمایت می کند.

کشورهای بریکس بیش از۴۰ درصد جمعیت جهان را تشکیل می دهند. این گروه حدود ۲۶ درصد از اقتصاد جهانی را تشکیل می دهد. با توجه به نفوذ و اهمیت اقتصادی و ژئوپلیتیکی آنها، کشورهای بیشتری علاقه خود را برای پیوستن به اتحادیه کشورها ابراز می کنند
با توجه به اینکه اقتصاد چین بزرگتر از مجموع اقتصاد سایر کشورهای بریکس است، هند ممکن است نگرانی هایی در مورد تسلط چین بر این گروه داشته باشد.

بر اساس این گزارش، چین می گوید چنین نگرانی هایی بی اساس است و پکن تمایلی ندارد بر سایر اعضای بریکس تسلط داشته باشد. در مقابل، چین آشکارا اعلام کرد که از گسترش اعضای بریکس حمایت می کند، موضعی که از افزایش نمایندگی کشورهای در حال توسعه حمایت می کند.

این گزارش می نویسد، ایالات متحده همواره هر کشور یا سازمان نوظهوری متشکل از کشورهای نوظهور، با نظام اقتصادی و سیاسی متفاوت از مدل خود، مانند بریکس را به عنوان چالشی برای هژمونی خود در نظر گرفته است. به عبارت دیگر این رویکرد آمریکا به نوعی ضعف آشکار این کشور را نشان می دهد.

بریکس برای به چالش کشیدن ایالات متحده یا غرب ایجاد نشد، بلکه برای ارائه گزینه های بیشتر برای همه کشورها و کمک به بهبود نظم اقتصادی جهانی است. ایالات متحده نمی تواند دیگران را برای حفظ هژمونی اقتصادی خود سرکوب کند. گروه بریکس نقش اساسی در صحنه جهانی چندجانبه ایفا می کند. هند و ه برزیل این ائتلاف نوظهور اقتصادی را به عنوان سکویی برای ارتقای جایگاه و نفوذ بین المللی خود می بینند. به ویژه بریکس می تواند به هند کمک کند جایگاه خود را در سطح جهانی افزایش دهد.
همه کشورهای بریکس، به ویژه چین و هند، باید به اختلافات به شیوه ای عمل گرایانه برطرف کنند.

در عین حال دو کشور باید هوشیاری خود را در برابر تلاش غرب برای ایجاد اختلاف بین آنها حفظ کنند. سایر کشورهای بریکس نیز باید همکاری بریکس را ارتقا دهند و از حقوق و منافع کشورهای در حال توسعه صیانت کنند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.