غربالگری سل حدود ۷۵ هزار نفر از اتباع خارجی ساکن سیستان و بلوچستان

double-quot تهران- جارپرس-معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: غربالگری و بیماریابی سل بر روی بیش‌از ۷۴ هزار و ۷۵۷ نفر از اتباع خارجی مقیم سیستان و بلوچستان در محدوده زیر پوشش این دانشگاه از بهمن ماه سال گذشته تا کنون انجام شده است.
کد خبر : 121063
تاریخ انتشار : دوشنبه 11 اردیبهشت 1402 - 12:51
غربالگری سل حدود ۷۵ هزار نفر از اتباع خارجی ساکن سیستان و بلوچستان

 به گزارش جارپرس از ایرنامهدی زنگنه اظهارداشت: در طرح غربالگری و بیماریابی سل ویژه تمامی اتباع خارجی در محدوده زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ۸۰ تیم سه نفره با مراجعه به درب منازل اتباع خارجی ساکن سیستان و بلوچستان طرح غربالگری را انجام دادند.

وی بیان کرد: بر اساس رویکردهای انسانی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، ۴۹۴ نفر از اتباع خارجی مشکوک به سل در این طرح شناسایی شدند که از این تعداد ۲۳ فرد مثبت مبتلا به بیماری سل بعد از تایید بیماری از خدمات درمانی رایگان بهره‌مند شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان با بیان اینکه سل یک بیماری عفونی شایع و در بسیاری از موارد مرگ‌بار است که توسط گونه‌های مختلف مایکوباکتریا و به‌طور معمول «مایکوباکتریوم توبرکلوزیس» ایجاد می‌شود و انتقال باکتری توسط قطرک‌های تنفسی از فرد بیمار است، افزود: سل به‌طور معمول به شش‌ها حمله می‌کند، اما بر قسمت‌های دیگر بدن نیز می‌تواند تاثیرگذار باشد و مبتلا به سل از طریق سرفه، عطسه و یا بزاق خود می‌توانند این بیماری را به دیگران سرایت دهند.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه بیش‌از ۳۰درصد از بیماران مبتلا به سل در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان را اتباع خارجی تشکیل می‌دهند این دانشگاه طرح غربالگری و بیماریابی سل را هر ساله در محدوده شهرهای تحت پوشش خود اجرا می‌کند.

به گزارش ایرنا سل (TB) بیماری عفونی ناشی از باکتری مایکوباکتریوم توبرکلوزیس است که بیشتر به ریه ها حمله می‌کند.

هرچند این بیماری قابل درمان و پیشگیری است، اما سالانه سبب مرگ تعداد زیادی در سراسر جهان می‌شود و بخش عمده‌ای از موارد ابتلا یا مرگ ناشی از سل در کشورهای درحال توسعه رخ می‌دهد.

این بیماری در سال‌های اخیر با انتشار ایدز و بیماری نوپدید سل مقاوم به دارو، ابعاد گسترده‌تری پیدا کرده و به همین دلیل اهمیت بیشتری یافته است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.