عملیات آواربرداری متروپل با احتیاط در حال انجام است / جستوجوی پیکرها ادامه دارد


ساختمان ۱۰ طبقه متروپل ظهر روز دوم خردادماه در آبادان، فرو ریخت. بر اثر این حادثه تاکنون ۳۷ نفر جانباختهاند و تعدادی نیز مصدوم شدهاند.
چگونه در مجتمعی که پایان کار نگرفته بود مغازهها شروع به فعالیت کردند؟
ساعت ۰۸:۳۳؛ یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: ریزش ساختمان متروپل بار دیگر یادآور شد که قوانین موجود در حوزه فنی و مهندسی اجرایی نشده و متاسفانه هزینه ترک فعل در کشور ما پایین است.
مجتبی یوسفی در گفت وگو با ایسنا، درباره درس هایی که باید از ریزش ساختمان متروپل در آبادان آموخت، بیان کرد: در وقوع حوادثی مانند ریزش ساختمان متروپل در وهله اول بحث امداد و نجات باید مورد توجه قرار گیرد و اقداماتی صورت گیرد که تا حدی التیام بخش مشکلات مردم باشد. از سوی دیگر مسئولان امر باید حضور میدانی به عمل آورند که جا دارد از ریاست جمهور و وزیر کشور تشکر کنیم که در ۷ روز گذشته شخص وزیر در بالاترین سطح اقدامات امدادی را دنبال کرده است. از زحمات هلال احمر، مسئولان نظامی و انتظامی و سپاه نیز قدردانی می کنیم که در محل حادثه حضور یافته و به مردم خدمات رسانی می کنند.
وی در ادامه اظهار کرد: اما دو نکته وجود دارد که باید در بلند مدت مورد توجه قرار گیرد؛ اول اینکه در حادثه متروپل قوانین موجود اجرایی نشده است. چگونه مجتمع تجاری که هنوز پایان کار نگرفته است، مغازه ها و غرفه های آن فعالیت خود را آغاز کرده بودند؟ زمانی که ساختمان پایان کار خود را نگرفته است یعنی نظامات فنی و مهندسی در آن چک نشده است و از لحاظ ایمنی تاییدیه نگرفته است. این تخلفات به وفور در کشور در حال رخ دادن است.
نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: باید از همین امروز این موضوع بخشنامه شود که اگر شهرداری چنین تخلفی را انجام داد، با اشد مجازات با آن برخورد شود یا اگر مالکی چنین تخلفی را انجام داد، با آن برخورد جدی صورت گیرد.
وی گفت: ما امروز سازه های ناپایدار زیادی در سطح کشور داریم، در تهران ۱۲۹ سازه بلند مرتبه داریم که وضعیت فوق بحرانی از لحاظ ایمنی از سوی آتش نشانی به آنها ابلاغ شده است و حدود ۲۹۰ گودبرداری داریم که رها شده اند.
وی در ادامه تاکید کرد: این ها مواردی به جز چند هزار ساختمانی است که در سطح کشور دچار اشکالات فنی بوده و به آنها هشدار داده شده است. آیا باید دست بر روی دست گذاشت تا به حادثه پلاسکو یا کلینیک درمانی سینا یا متروپل تبدیل شود.
یوسفی گفت: نکته بعدی اینکه هزینه ترک فعل در کشور ما پایین است. در پروژه هایی که به صورت مشارکتی بین شهرداری و بخش خصوصی انجام می شود، باید سازمان نظام مهندسی نظارت کند.
این عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: از سوی دیگر باید در تصمیم های دوگانه ای که گرفته می شود، تجدید نظر شود. در پروژه متروپل می بینیم که در یک معبر ۱۲ متری مجوز ساخت یک برج ۴۰ متری با ۱۲ طبقه داده شده است. قانون کمیسیون ماده ۱۰۰ و قانون نظام مهندسی باید اصلاح شود. این سوال امروز مطرح است که خروج ۶ دوره فعالیت شوراها حرکت به سمت توسعه بیشتر بوده یا برعکس مشکلاتی برای مردم ایجاد شده است؟ در عین اینکه در شوراها افراد شریف و زحمت کش هم حضور دارند.
یوسفی در پایان بیان کرد: مجلس باید هرچه زودتر این قوانین را اصلاح کند چراکه این موارد از مهم ترین مسائل روز کشور است که باید در مجلس به آن پرداخته شود.
تعداد جانباختگان حادثه متروپل به ۳۷ نفر رسید
ساعت ۰۹:۳۳؛ فرماندار آبادان از افزایش تعداد جانباختگان حادثه متروپل به ۳۷ نفر خبر داد.
احسان عباسپور صبح چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به خارجسازی یک پیکر دیگر از زیر آوار متروپل اظهار کرد: بدین ترتیب تاکنون پیکرهای ۳۷ نفر از جانباختگان از محل حادثه متروپل خارج شده است.
به گزارش ایسنا، وی افزود: همچنان جستوجو برای خارجسازی دیگر پیکرها از زیر آوار در محل حادثه ادامه دارد.
همکاری صنعت نفت جنوب در امدادرسانی به حادثه متروپل
ساعت ۱۰:۳۲؛ مدیریت عملیات ترابری و پشتیبانی تولید شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب از ابتدای حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان تا کنون ۷۶۰ روز دستگاه خدمات مربوط به ترابری سبک و سنگین و تعمیرات ماشینآلات ارائه داده است.
به گزارش ایسنا بنا بر اعلام شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، با وقوع حادثه دلخراش ریزش ساختمان متروپل آبادان مدیریت عملیات ترابری و پشتیبانی تولید مناطق نفتخیز جنوب با تمام توان و امکانات لجستیکی سنگین و فوق سنگین با دستگاههای مسئول امدادرسانی و آواربرداری همکاری داشته است.
در این راستا تاکنون ۷۶۰ روز دستگاه در بخشهای خدمات ایاب و ذهاب نفرات، جابجایی وسایل، حمل آب آشامیدنی، جمع و بلند کردن اشیاء، جمع آوری پسماند و نخاله، خاکبرداری، خاکریزی، گودبرداری، بسترسازی، بهسازی راه و معابر و اسکورت محمولات ترافیکی و تعمیرات خودروها و ماشین آلات خدمات ارائه شده است.
همچنین نیروهای اعزامی از تعمیرات مدیریت عملیات ترابری و پشتیبانی تولید مناطق نفتخیز جنوب نسبت به تعمیر ۶ دستگاه از ماشینآلات سیار ساختمانی سایر دستگاههای اجرایی حاضر در محل حادثه اقدام کردند.
به گزارش ایسنا به نقل از شرکت نفت اروندان، عذاری اهوازی مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان نیز ضمن تسلیت و ابراز همدردی با خانوادههای داغدیده بیان کرد: در روزهای سخت هیچ چیز مانند همدلی و در کنار یکدیگر بودن التیام بخش نیست. دست در دست هم دادن میتواند سبک کننده بارهای سنگین و غمهای بزرگ باشد و در این فاجعه تلخ ساختمان متروپل آبادان نیز صنعت نفت جنوب به مانند حضور مسئولانه خود در مقابله با سیل بزرگ فروردین ٩٨ خوزستان، بار دیگر در کنار مردم در صحنه حاضر و جزیی از خط مقدم اقدامات و عملیات امدادرسانی بود.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان به مجموعه اقدامات انجام شده و امکانات ارائه شده اشاره کرد و گفت: مجموعه صنعت نفت جنوب جهت هم افزایی ظرفیتها در اولین ساعات حادثه به تشکیل قرارگاه پشتیبانی مشترکی شامل شرکتهای نفت و گاز اروندان، ملی مناطق نفتخیز جنوب، ملی حفاری ایران، بهداشت و درمان صنعت نفت در کنار پالایشگاه نفت آبادان اقدام کرد که ظرفیتهای این مجموعه هماهنگ، بازوی کارآمد مدیران عملیات آواربرداری و امدادرسانی شد.
وی افزود: پیرو تاکیدات مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، این قرارگاه پشتیبانی با تقسیم مسئولیت بین خود یگانی بزرگ از ده ها فروند انواع ماشین آلات سنگین همچون جرثقیلهای بزرگ، کشنده، لودر، کرین، بیل مکانیکی، تانکر، کمپرسی، تریلی و انواع تجهیزات صنعتی مانند ژنراتور، پمپ، لیفتراک، دستگاه ماشین امدادی پلهدار مخصوص اطفای حریق، ماشینهای یخچالدار، آمبولانس و… را در کنار تیمهای متخصص HSE و آتشنشانی با تجهیزات کامل امدادرسانی به منطقه گسیل کرده و در کنار آن با انواع خدمات پشتیبانی همه ظرفیتهای ممکن را در صحنه بسیج کرده است.
عملیات آواربرداری متروپل در مراحل پایانی است
ساعت ۱۱:۵۶؛ فرمانده عملیات آواربرداری متروپل با بیان اینکه سازه متروپل باید به صورت کامل تخریب شود، گفت: در مراحل پایانی آواربرداری و جستوجو هستیم و پس از آن نسبت به تخریب ساختمان و آواربرداری کامل اقدام خواهد شد.
قدرتالله محمدی در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: در دهمین روز عملیات آواربرداری و جستوجو در محل حادثه متروپل هستیم و اکنون به بخش مرکزی ساختمان که بخش اعظمی از آوار در آنجا قرار دارد، رسیدهایم.
وی افزود: شرایط در این بخش از ساختمان بسیار دشوار است زیرا مصالحی که در اینجا آوار شده از آهن و بتن است.
فرمانده عملیات آواربرداری متروپل آبادان گفت: با توجه به اینکه احتمال دارد پیکرهایی در این بخش وجود داشته باشد، عملیات آواربرداری با احتیاط در حال انجام است.
محمدی عنوان کرد: با توجه به سرعت عملیات و تجهیزاتی که در محل آواربرداری مستقر است، امیدواریم در مدت دو تا سه روز آینده عملیات جستوجو و آواربرداری به اتمام برسد.
وی با بیان اینکه سازه متروپل باید به صورت کامل تخریب شود، افزود: در مراحل پایانی آواربرداری و جستوجو هستیم و پس از آن نسبت به تخریب ساختمان و آواربرداری کامل اقدام خواهد شد.
فرماندار آبادان: جستوجوی پیکرها تا آخرین لحظه ادامه دارد
ساعت ۱۲:۰۸؛ فرماندار آبادان گفت: تا آخرین لحظه، جستوجو را برای یافتن پیکرها ادامه خواهیم داد.
احسان عباسپور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: عملیات آواربرداری با سرعت بسیار خوبی در حال انجام است. در کنار سرعت، دقت را نیز مورد توجه قرار دادهایم تا در صورت مشاهده پیکرها بتوانیم آنها را از زیر آوار خارج کنیم.
به گزارش ایسنا، وی افزود: تا آخرین لحظه، جستوجو را برای یافتن پیکرها ادامه خواهیم داد.
فرماندار آبادان گفت: بر اساس آخرین آمار این حادثه ۳۷ مصدوم داشته است که ۳۵ نفر از این افراد به خانه رفتهاند اما هنوز دو نفر از آنها که دارای وضعیت پایدار هستند، در بیمارستان حضور دارند.
عباسپور عنوان کرد: متاسفانه تا این لحظه ۳۷ نفر از همشهریان خود را از دست دادهایم. اگر در این شرایط بحرانی در کنار هم باشید تحمل این رنج بزرگ آسانتر خواهد بود.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰