علائمی که باید جدی بگیریم

double-quot تهران - جارپرس - کمبود مواد مغذی در بدن خودشان را به صورت‌های مختلفی نشان می‌دهند.
کد خبر : 114318
تاریخ انتشار : یکشنبه 16 بهمن 1401 - 21:44
علائمی که باید جدی بگیریم

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، روزنامه خراسان نوشت: «میلیون‌ها نفر از ما به‌ دلیل رژیم‌های غذایی مدرن و سبک زندگی کم‌تحرک دچار حداقل کمبود یک ماده مغذی هستیم.

به‌ نوشته نشریه انگلیسی دیلی‌میل، بسیاری از ما کاملاً از این مشکل ناآگاه هستیم، حتی اگر بدن‌مان  کمبود آهن، روی، ویتامین B12 و دیگر ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری را فریاد بزند. پزشکان می‌گویند دلیل این بی‌توجهی این است که علائم فقر ریزمغذی‌ها را می‌توان به‌راحتی نادیده گرفت یا به دیگر مشکلات سلامتی مرتبط کرد.در ادامه به معرفی این علائم می‌پردازیم.

خستگی

خستگی یکی از شایع‌ترین شکایات محسوب می‌شود. خستگی نشانه بسیاری از بیماری‌هاست و همچنین می‌تواند به‌ دلیل شیوع کمبود آهن در بسیاری از افراد باشد. آهن یک ماده معدنی حیاتی برای تولید هموگلوبین در بدن است؛ ماده‌ای در خون که اکسیژن را به سراسر بدن حمل می‌کند. یک فرد دچار کمبود آهن ممکن است احساس خستگی کند زیرا بدنش اکسیژن کافی را از طریق گردش خون دریافت نمی‌کند. متخصصان، اضافه‌کردن غذاهای غنی از آهن مانند گوشت قرمز، مرغ، اسفناج، کلم بروکلی، توت‌ فرنگی و هندوانه به رژیم غذایی را توصیه می‌کنند.

شوره سر

یکی از دلایل شوره سر، خشکی موهاست. تقویت گردش خون در پوست سر توسط نیاسین یا ویتامین B3 می‌تواند از خشکی پوست سر جلوگیری کند. روی، هم می‌تواند سلول‌های پوست سر را شاداب و سالم نگه دارد و از ریزش آن جلوگیری‌کند. روی در گوشت، آجیل، دانه‌ها و بسیاری از سبزیجات وجود دارد.

ضربان قلب نامنظم

مشکلات مختلفی در سیستم گردش خون می‌تواند باعث ضربان قلب نامنظم شود اما کمبودهای غذایی اغلب نادیده گرفته می‌شوند. کلسیم برای گردش خون در بدن بسیار مهم است و به تنظیم سیگنال‌های الکتریکی که باعث ضربان قلب می‌شود، کمک می‌کند. کمبود کلسیم می‌تواند به توانایی بدن در پمپاژ خون آسیب برساند و منجر به ضربان قلب نامنظم شود.

شب‌کوری

نبود توانایی دید در تاریکی، می‌تواند نشانه کمبود مواد مغذی باشد. شب‌کوری وضعیتی است که در آن فرد در اتاق‌هایی که نور کافی ندارند، مشکل بینایی دارد. این عارضه زمانی رخ می‌دهد که چشم‌های فرد به‌درستی با تغییرات نور محیط سازگاری پیدا نکنند و می‌تواند ناشی از کمبود پروتئین رودوپسین باشد که توسط چشم تولید می‌شود؛ فرآیندی که در آن ویتامین A هم نقش مهمی دارد. این پروتئین برای کنترل حساسیت چشم در نور حیاتی است و به آن اجازه می‌دهد تا خود را در محیط‌های کم نور تنظیم کند. ویتامین A در سبزیجات برگ سبز، فلفل، ماهی و محصولات لبنی رایج است.

انگشتان بی‌حس

هیپوکلسمی که به‌ عنوان کمبود شدید کلسیم شناخته می‌شود، می‌تواند باعث شود که فرد احساس بی‌حسی و گزگز در انگشتان خود کند. هنگامی‌ که یک فرد از سطح خطرناک کلسیم پایین رنج می‌برد، اعصاب محیطی ممکن است شروع به از دست‌ دادن برخی از عملکردهای خود کنند.

سوزش دهان

سندروم سوزش دهان وضعیتی است که در آن زبان و سقف دهان فرد شروع به احساس سوزش می‌کند. از جمله علل مختلف این بیماری، کمبود روی، ویتامین B12 و آهن است.

پاهای بی‌قرار

سندروم پای بی‌قرار وضعیتی است که معمولا جدی گرفته نمی‌شود اما می‌تواند ناتوان‌کننده باشد. این عارضه زمانی رخ می‌دهد که احساس سوزن‌سوزن‌شدن و خارش ناخوشایند روی پاها باعث تکان غیر قابل کنترل آنها شود. سندروم پای بی‌قرار با سطوح پایین آهن در مغز مرتبط است.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.