عزم قطعی برای رسیدن به توافق داریم/ به مذاکره‌کنندگان اعتماد کنید/ تمرکز اصلی بر رفع تحریم‌هاست

double-quot تهران - جارپرس - سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در مورد اتفاقات و درگیری‌های رخ داده در مرز ایران و افغانستان و علت این درگیری‌ها گفت: این اتفاق ناشی از عدم آشنایی مرزبانی جدید در هیات حاکمه سرپرستی افغانستان بود.
کد خبر : 76275
تاریخ انتشار : دوشنبه 15 آذر 1400 - 14:56
عزم قطعی برای رسیدن به توافق داریم/ به مذاکره‌کنندگان اعتماد کنید/ تمرکز اصلی بر رفع تحریم‌هاست

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، سعید خطیب زاده در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در ادامه افزود: در ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک ایران با افغانستان ما در برخی نقاط دیوارها و موانعی را برای جلوگیری از ورود قاچاقچیان و اشرار ایجاد کرده ایم که برخی از این موانع و دیوارها در چند صد متر داخل ایران هستند برای اینکه در محل مناسبی این موانع ایجاد شود.

وی ادامه داد: جانب طالبان که در آن منطقه مرزبانی می کند با این موضوع و نقطه صفر مرزی آشنا نبودند و تصور می کردند که بعد از این موانع مرز تمام می شود. آن ها براساس این سوءتفاهم به برخی از اتباع ایران آتش گشودند که متعاقبا نیروی مرزبانی ما نیز مجبور به پاسخ به جا و فوری شدند.

خطیب زاده با بیان اینکه بعد از مدتی این موضوع متوقف شد، خاطر نشان کرد: در تهران و کابل تلاش شد که این موضوع به نقطه ای برای فهم بیشتر بیانجامد. اکنون طالبان مستقر در مناطق مرزی آشنایی به این موضوع دارند و برای اینکه در آینده از بروز این اتفاقات جلوگیری کنیم در بین دو طرف خطوط ارتباطی مستقیمی ایجاد کرده ایم تا در موارد این چنینی فوری بین دو طرف صحبت شود و دیگر شاهد این گونه اتفاقات نباشیم.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با تصمیم برخی از کشورها برای به رسمیت شناختن طالبان به عنوان دولت افغانستان گفت: آینده افغانستان باید براساس خواست و اراده مردم این کشور چیده شود و قطعا هیچ دولتی که فراگیر نباشد و بازتاب دهنده ترکیب قومیتی و جمعیتی افغانستان نباشد نمی تواند آینده افغانستان را برای مسیری روشن و باثبات تدوین کند و این موضوعی است که در اجلاس تهران نیز بر آن تأکید شد و صدای آن شنیده شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به تهدیدات برخی از مقامات رژیم صهیونسیتی در مورد احتمال حمله به ایران گفت: ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست، عرض خود می بری و زحمت ما می داری.

خطیب زاده در پاسخ به سوالی در مورد سفر مشاور امنیت ملی امارات به تهران و اهداف این سفر با توجه به صحبت های اخیر باقری کنی معاون سیاسی وزیر خارجه مبنی بر اینکه ما به دنبال این هستیم که صفحه جدیدی در روابط ایران و امارات بازگشایی کنیم، گفت:  مشاور امنیت ملی امارات برای ملاقات با همتای ایرانی خود به تهران سفر کرده اند. سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران سیاست حسن همسایگی است و ما تلاش داریم به رغم برخی از پرونده های اختلافی روابطمان با کشوری مثل امارات را در سطوح مختلف بازتعریف کنیم و در این راستا برنامه ریزی کرده ایم. روابط دو کشور ایران و امارات در سطوح اقتصادی روابط خوبی است. همکاری های جدی بین دو کشور در این زمینه وجود دارد و یکی از ممتازترین روابط را در این ارتباط داریم. ایرانیان و شرکت های مختلف ایرانی در امارات فعال هستند و ما به رغم برخی از مشکلات سیاسی و دیپلماتیک توانسته‌ایم که این بلوغ را نشان دهیم که روابط مردمی و اقتصادی بین دو کشور کمترین آسیب را ببیند.

خطیب زاده ادامه داد: سفر چندی پیش آقای باقری به امارات و دیدارشان با مقامات این کشور برای ارتقای روابط دو کشور در حوزه های مختلف از جمله حوزه های سیاسی، دیپلماتیک و امنیتی بود. این سفر (سفر مشاور امنیت ملی امارات به ایران) در همین چارچوب صورت می گیرد. موضوعات قابل توجهی برای گفت وگو داریم و روشن است که دبیرخانه شورای امنیت ملی در ارتباط با این سفر و گفت وگوها اطلاع رسانی لازم را انجام خواهد داد.

این دیپلمات کشورمان همچنین در مورد سفر وزیر خارجه سوریه به تهران نیز گفت: این سفر در چارچوب مراوادات بین دو کشور و دعوت آقای امیرعبداللهیان انجام شده است. آقای فیصل مقداد وزیر خارجه سوریه شب گذشته وارد تهران شدند و امروز ملاقات های مفصلی با مقامات ایران از جمله آقای امیرعبداللهیان خواهند داشت. یکی از موضوعات مختلف در جریان این گفت وگوها بررسی آخرین وضعیت میدانی سوریه، همکاری بین سوریه و ایران و همچنین روند آستانه است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار اسپوتینک که در مورد این سفر پرسیده بود، گفت: بین ایران و سوریه و روسیه همکاری های خوبی وجود دارد و در این سفر در مورد این همکاری های سه جانبه نیز بحث و گفت وگو خواهد شد.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا ارتباطی بین سفر وزیر خارجه سوریه به تهران و سفر  مشاور  امنیت ملی امارات به تهران وجود دارد، گفت: خیر.

خطیب زاده در همین ارتباط خاطر نشان کرد: سوریه جزئی از جامعه جهان عرب، منطقه و عرصه بین الملل است.

وی ادامه داد: ما خوشحال هستیم که کشورهای مختلف به این نتیجه رسیده اند که سیاست گذشته شان در مورد سوریه اشتباه بوده است و نمی توان آینده سوریه را با توطئه و طراحی های خاص عوض کرد.

سخنگوی وزیر خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر سفر ولیعهد عربستان به کشورهای حوزه خلیج فارس و اینکه یکی از محورهای گفت وگو در این سفر مسائل موشکی و هسته ای ایران خواهد بود، گفت: ما به همسایگان مان توصیه می کنیم که همانقدر که باید تلاش کنند سیاست های غلط گذشته شان را تصحیح کنند و در این زمینه تمرکز داشته باشند همان قدر نیز انرژی بگذارند که در اظهارات و بیانات شان عاقلانه و بالغانه رفتار کنند و اظهار نظر کنند.

وی ادامه داد: در منطقه خلیج فارس کشورهایی چون عمان، قطر، کویت، امارات، بحرین، عربستان سعودی، عراق و ایران حضور دارند و این هشت کشور هر چه زودتر بتوانند در یک سازوکار منطقه ای با هم گفت وگوهای منظمی داشته باشند مناسب تر و بهتر است و این موضوع برای آینده و توسعه منطقه بسیار مهم است.

خطیب زاده ادامه داد: مقامات سعودی به خوبی می دانند که روابط ایران و امارات در چه سطحی پیگیری می شود یا روابط ایران با کویت در چه کیفیتی است.

وی گفت: مناسب است کشورهایی مانند عربستان و بحرین هر چه زودتر به این ترتیبات منطقه ای برگردند و این برای خودشان نیز مناسب تر است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در خصوص اظهارات نخست وزیر رژیم صهیونیستی که از قدرت های جهانی خواسته ایران را تحت فشار قرار دهد، اظهار کرد: رژیم اشغالگر قدس از روز اول مخالف هر گونه گفت وگو در منطقه بوده است. این رژیم در حضیض مشروعیت خود به سر می برد و مدام در پی فرافکنی و ایجاد موضوعات مصنوعی در ارتباط با موضوعات بین المللی است.

خطیب زاده با اشاره به مخالفت رژیم صهیونیستی با برجام و برگزاری مذاکرات وین گفت: این رژیم از روز اول پنهان نکرده است که با برجام مخالف بوده و سعی در برهم زدن داشته و این سابقه روشنی است که نیاز به توضیح ندارد.

وی افزود: نقطه تلخ تاریخ این است که این اظهارات از سوی مقامات رژیمی مطرح می شود که دارنده کلاهک های هسته ای است. عضو هیچ گونه رژیم مانیتورینگ بین المللی نیست و پادمان را نپذیرفته است و تمام تلاشش را به صورت پنهان و آشکارا برای برهم زدن منطقه به کار می گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اظهارات مطرح شده کاملا بی پایه و اساس است و آن کسی که این اظهارات را مطرح می کند نیز بی آبرو است لذا پرداختن بیشتر به این موضوع و اظهارات تلف کردن وقت است.

خطیب زاده همچنین در ادامه گفت وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال دیگری  مبنی بر اینکه مقامات طالبان بعضا اظهار نظرهایی در مورد ایران مطرح کرده اند از جمله این گله را مطرح کرده اند که ایران میزبان برخی از مقامات سابق افغانستان است و یا اینکه ایران قصد دارد در صورتی که افغانستان آب را باز نکند به سد کمال خان حمله کند و یا موارد این چنینی خطاب به خبرنگار پرسش کننده گفت: برخی از مطالبی که شما مطرح کردید گذاره های جدیدی است که من می شنوم.

وی ادامه داد: ایران میزبان حدود چهار میلیون افغانستانی است که بسیاری از آن ها در چند ماه گذشته وارد ایران شده اند. میزبانی ایران از بی جاشدگان افغانستانی در طول چهار دهه گذشته همراه با برادری بوده و اینکه تلاش داشته کشور افغانستان بتواند آینده خوبی داشته باشد. هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان می داند ترکیب عزیزان افغانستانی که در ایران مهمان ما هستند از جریانات، اقوام و مذاهب مختلف افغانستانی هستند و ما تفاوتی را قائل نمی شویم.

خطیب زاده با تأکید بر اینکه ما با تمامی طرف ها در افغانستان گفت و گو می کنیم و با آن ها ارتباط داریم، گفت: هیئت حاکمه افغانستان می داند که این دسترسی چه پتانسیل بزرگی است.

وی ادامه داد: ایران نشان داده که وقتی اتفاقی مثل شهادت دیپلمات های ایرانی در افغانستان رخ داد ما تلاش کردیم به رغم اینکه همسایه خوبی در مرزهای شرقی ما وجود نداشت ما همسایه خوبی باشیم و این سیاست قطعی ایران به عنوان یک لنگرگاه که باعث ایجاد ثبات در منطقه است، می باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در مورد اظهار نظرهای مطرح شده مبنی بر اینکه در مذاکرات لغو تحریم ها درباره برنامه موشکی توافق موقت و گام به گام و یا FATF صحبت هایی شده است، گفت: ما در وین براساس پیش نویس هایی که دادیم برای رفع تحریم ها و هم چگونگی توقف اقدامات جبرانی ایران در مقابل رفع تحریم ها از سوی طرف های موافق مذاکره می کنیم و همان طور که پیش از این نیز گفته ام چیزی به نام توافق گام به گام و یا طرح های موقت اساسا مطرح نیست.

خطیب زاده در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با اظهارات وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه ایران در مورد بازگشت به تعهداتش در برجام جدی نبوده و در همین چارچوب ما به هفتمین دور گفت وگوهای وین پایان بخشیدیم، گفت: طرفی که عضو برجام نیست و همه تعهداتش را نه تنها متوقف کرده بلکه همه تلاشش را  طی سال های گذشته به کار گذاشته که هیچ کس پایبند به برجام نباشد و هر کس پایبند به برجام بوده است را مورد تنبیه قرار داده اساسا در جایگاهی نیست که بخواهد چنین اظهاراتی را مطرح کند.

وی تأکید کرد: آمریکایی ها به جای این گونه اظهارات که بیشتر در چارچوب مقصرنمایی و فرار از مسئولیت هایشان است بهتر است به راه ساده تر برگردند و آن این است که به تعهداتشان بازگردند و تعهداتشان را انجام دهند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برخی از طرف های مذاکره کننده با ایران در جریان مذاکرات وین مدعی هستند که تیم مذاکره کننده ایران متوجه فوریت اضطرار در مذاکرات و ضروری بودن این مسئله نیست، گفت: آنچه که من می گویم روایت آمریکایی از وین نیست بلکه روایت ایران از این مذاکرات است. یک روایت دقیق و بدون غلوهای معمول که بعضا در رسانه های غربی دیده می شود.

وی تأکید کرد: ما به مذاکرات وین با یک اراده جدی وارد شدیم و تمام تلاش مان این است که به یک توافق خوب برسیم. توافق خوب را در راستای انجام تعهداتی می دانیم که همه اطراف در برجام دارند.

خطیب زاده ادامه داد: کم و کیف هیئت اعزامی ایران و ترکیب آن نشان می دهد که هدف اصلی این است که همان جمعی که در تهران با رفت و برگشت های متعدد باید درباره ابعاد تحریمی تصمیم بگیرند در همان جا تصمیم بگیرند و توان مدیریتی و کارشناسی با هم تجمیع شده بود.

وی افزود: شاید طرف مقابل اساسا انتظار نداشت با رویکردی که توافق خوب در کوتاه ترین زمان ممکن به دست آید تیم ایران متون آماده مکتوب به آن ها بدهد. به محض اینکه این متون داده شد برخی از درزهای رسانه ای و اظهارات رسانه ای در این زمینه مطرح شد از جمله اینکه این متون قابل انجام نیستند و یا حداکثرگرایانه است.

خطیب زاده گفت: این در حالی است که تمامی آنچه که در این متون نوشته شده مبتنی بر برجام و پیش نویس شش دور مذاکرات قبلی است و اساسا نمی توانست حداکثری باشد ولی به نظر می رسد رویکرد آمریکا و طرف های مقابل برای انجام تعهداتشان حداقلی است و به همین خاطر آن ها درخواست کردند که برای مشورت های بیشتر به پایتخت های خود بازگردند. تیم ایران همان جا اعلام کرد برای اینکه تصمیم گرفته شود هم این اجازه را دارد و هم ترکیب تیم اجازه می دهد تا زمانی که لازم باشد در وین بمانند و به توافق های لازم در متون برسند ولی به خاطر اصرار طرف مقابل برای نیاز به مشورت با پایتخت هایشان، ایران نیز این موضوع را پذیرفت.

سخنگوی وزارت خارجه توضیح داد: آخر این هفته دور بعدی مذاکرات (هشتمین دور مذاکرات وین) آغاز می شود و تاریخ دقیق در مورد آن در گفت وگوی آقای باقری و مورا نهایی خواهد شد.

وی ادامه داد: موضوع مهم این است که طرف مقابل نیز مثل ایران با پیشنهادات مشخصی بر سر میز مذاکرات وین حضور پیدا کند. آنچه که ما داریم حتما قابل مذاکره و بررسی است ولی اینکه طرف مقابل فقط اظهارات رسانه ای کند و یا بازی مقصرنمایی را پیش ببرد و تصور داشته باشد که با این بازی می تواند افکار تصمیم سازان و نخبگان ایرانی را تحت تأثیر قرار دهد باور غلطی است.

خطیب زاده تأکید کرد: ما می دانیم که در وین چه می خواهیم و آنچه که می خواهیم کاملا در چارچوب برجام است. طرف مقابل هیچ ایرادی به متون ایران براساس برجام نگرفته و گفته که باید بررسی کند.

وی با بیان اینکه به نظر می رسد که آن ها نگاه حداقلی به وظایف خود دارند، ادامه داد: ما نه تعجیل داریم و نه اجازه می دهیم که کسی با وقت و انرژی ما در وین بازی کند. تیم ایران با عزم اینکه توافق خوب حاصل شود به این مذاکرات عازم می شود و امیدواریم طرف مقابل نیز با همین عزم بیاید.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد مذاکرات وین و اینکه ایران گفته سند سومی را نیز ارائه خواهد کرد و آیا امکان دارد جزئیاتی از این سند ارائه کنیم، گفت: هیئت اعزامی ایران با تعامل و انعطاف وارد وین شد ولی طرف مقابل یا چنین چیزی را در دستور کار نداشت و یا به ما نشان نداد. ما تعامل و انعطاف لازم را در تشکیل کارگروه ها و مسائل مربوط به آن نیز اعمال کرده ایم. منتظر این هستیم که نظر طرف مقابل را در مورد دو سندی که ارائه کرده ایم دریافت کنیم و یا اگر پیشنهاداتی دارند به ما ارائه دهد.

وی ادامه داد: هر جا لازم باشد سندها و پیش نویس های جدید قابل رد و بدل شدن است.

خطیب زاده با بیان اینکه آخر این هفته گفت‌وگوها از سر گرفته می شود، گفت: این گفت وگوها متوقف نشده بلکه تنفس چند روزی به هیئت ها برای بررسی بیشتر و رایزنی با پایتخت هایشان داده شده است.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به اظهارات اخیر دبیر کل اتحادیه عرب مبنی بر اینکه ایران و همپیمانانش در منطقه تلاش دارند که تنگه هرمز و تنگه باب المندب را تحت سیطره و کنترل خود قرار دهند، اظهار کرد: این اولین بار نیست که چنین اظهاراتی از سوی این مقام اتحادیه عرب گفته می شود .

وی تاکید کرد: اظهارات سفارشی برای مقاصد سفارشی کاملا بی فایده است.

خطیب زاده با بیان این که ایران در حوزه امنیتی خود هم مسئولانه رفتار می کند و هم این که تمام تلاشش را به کار گرفته که لنگره گاه ثبات باشد تصریح کرد: من توصیه می کنم که جهان عرب به اولویت اصلی خود که اتحاد میان کشورهای مسلمان و عرب است بپردازد و با این گونه اظهارات بیش از قبل انشقاق در جهان عرب ایجاد نکند، چرا که سودبرنده از چنین اظهارات غیر مسئولانه‌ای رژیم اشغالگر قدس است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد اظهارات اخیر امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در سفر به منطقه در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران و همچنین سیاست‌های منطقه ای تهران گفت: اگر این اظهارات مبتنی بر راضی کردن برخی برای خریدهایشان باشد شاید گفته و عبور شود اما از آن جهت دقیق نیست که فرانسه یکی از طرف های ۱+۴ است و به خوبی می داند که این ساز و کار بین‌المللی برجام مبتنی بر چه سندها و تفاهم هایی است.

وی افزود: این اظهارات مبنای حقوقی و عقلانی ندارد و بیشتر فایده داخلی و رسانه ای دارد.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان این که ما انتظار داریم که کشوری مثل فرانسه مسئولانه عمل و رفتار کند ادامه داد: آنچه که به عنوان بیش از حد نظامی کردن منطقه ما در حال اتفاق است غیر قابل قبول است فروش سلاح های آنان به منطقه مبنای همین ناآرامی ها و جنگ خانمان سوزی است که علیه مردم بی دفاع و مظلوم یمن در جریان است . نقش مخرب و ثبات زدایی که از اقدامات کشورهایی مثل فرانسه در منطقه حاصل می شود نباید از منظر همه دور باشد.

خطیب زاده ادامه داد: شاهد فروش میلیاردها دلار سلاح های پیش رفته به کشورهای خلیج فارس هستیم در حالی که برای چند موشک ما جلسه می گذارند و این مسائل قابل قبول نیست.

وی ادامه داد: آنها باید توجه کنند که ایران در مورد امنیت خود با کسی صحبت نمی‌کند و با وضعیتی که هست عزم خود را جدی می بینیم که سپر دفاعی مردم‌مان را تکمیل کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت و گوی خود در ارتباط با استانداردهای دوگانه آمریکا در ارتباط با موضوع حقوق بشر اظهار کرد: صنعت مداخله در امور کشورهای دیگر انجام کودتا و طراحی و ترور صنعتی است که مهر ابدی ساخت آمریکا بر آن خورده شده است.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان این که بسیار سخت است که آمریکایی ها از این واژه ها بتوانند استفاده کنند و از این طریق بخواهند برای خود کسب آبرویی کنند، ادامه داد: حقوق بشر مفهومی متعالی است که متاسفانه طی دهه‌های گذشته ابزاری در جعبه ابزار سیاست خارجه آمریکا بوده که با نام آن در امور کشورهای مختلف مداخله می کنند.

خطیب زاده ادامه داد: آمریکا در هر کشوری که پا گذاشته تلاش کرده که با استفاده از مفاهیمی چون حقوق بشر و دموکراسی این کار را انجام دهد در حالی که هدف اصلی تحقق منافع خود بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به در پیش بودن ۱۶ آذر که به نام روز دانشجو در ایران نامگذاری شده است، افزود: ۱۶ آذر یادآور مخالفت دانشجویان ایرانی است با کودتای ۲۸ مرداد است . هیچ وقت تاریخ ایران سرنگونی دولتی که توسط مردم انتخاب شده بود و به دست کودتای آمریکا و به همراه سرویس اطلاعاتی و جاسوسی انگلیس سرنگون شد را فراموش نمی کند.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به سوالی در مورد زمان سفر وزیر خارجه کشورمان به چین گفت: اکنون در مورد زمان دقیق این سفر حضور ذهن ندارم ولی انجام این سفر در هفته های گذشته در دست برنامه ریزی بوده است.

وی همچنین در مورد اجرای سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین نیز گفت: همان طور که پیش از این نیز گفته ام جلسات مختلفی در مورد موضوعات مرتبط با این سند برگزار شده است برخی از پروژه ها در مورد این سند در حال نهایی شدن است . این سند نهایی بوده و امروز در حال اجرایی کردن بندهای مختلف آن هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به این سوال که در مذاکرات اخیر وین تیم ایران به چه میزان به مذاکرات قبلی استناد کرده و برخی از اظهارات رسانه‌ای موید این است که وقتی ایران متن پیشنهادی خود را به طرف‌های مقابل داده طرف‌های مقابل حتی چین و روسیه از این متن و خواسته‌های ایران شگفت زده شده‌اند خطاب به خبرنگار پرسش کننده گفت: من در گفت‌وگوها حضور نداشتم که شگفت‌زدگی افراد را ببینم. گزارش‌هایی که دیده و خواندم مبنی بر تأکید موکد طرف‌های مقابل بر این بوده که باید خواسته ایران جهت رفع تحریم ها عملی شود.

خطیب زاده ادامه داد: پیش از این نیز چین و روسیه اعلام کرده بودند که تحریم‌های آمریکا علیه ایران باید برطرف شود و آمریکا باید به تعهدات برجامی خود عمل کند.

وی گفت: آن چه که ایران به عنوان پیش نویس خود ارائه کرده است تماما بر اساس متن پیش‌نویسی است که در شش دور قبلی مذاکرات انجام شده است و طبیعی است که آن متن با نظرات تیم مذاکره کننده ایران ارائه شده است. ما متن را از ابتدا ننوشته‌ایم و در متن ارائه شده متن شش دور مذاکرات قبلی مبنا قرار داده شده است و ما نظرات خود را اعلام کرده ایم.

خطیب زاده ادامه داد: در بالای متن همان طور که پیش از این نیز گفته‌ایم یک اصل نوشته شده مبنی بر اینکه ما هیچ توافقی نداریم مگر اینکه درباره همه چیز به توافق برسیم.

وی ادامه داد: انشاءالله آخر این هفته طرف های اروپایی با پیشنهادهای مشخص یا پاسخ‌های مشخص به متن پیشنهادی ایران وارد وین خواهند شد و ما برای رسیدن به یک توافق خوب با یک هیئت تصمیم گیر و کارشناسی مذاکرات را ادامه خواهیم داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در مورد برخی از فضاسازی ها به خصوص فضاسازی رسانه های غربی در مورد هفتمین دور مذاکرات وین و همچنین برخی از مسائلی که در داخل کشور براساس این گزارشات رسانه‌ای در مورد این مذاکرات مطرح شده است، گفت: ما همواره این درخواست را مطرح کرده ایم که سیاست خارجی را نباید گروگان سیاست داخلی بکنیم و چنین امری کاری نادرست است. البته این به این معنا نیست که نقد یا اظهارنظری مطرح نشود یا افراد نکاتی که مایل هستند را به ما نگویند ولی موضوع این است که نباید اجازه داد که رسانه‌هایی که ابزار مذاکراتی غربی‌ها هستند به داخل ایران وارد شوند و ما باید حریم امن آرامش مردم را خود حفظ کنیم.

خطیب زاده با بیان اینکه این سخن به این معنا نیست که رسانه ها دیدبان مردم نباشند و یا رکن چهارم دموکراسی نیستند بلکه رسانه ها باید به وظایف خود در این زمینه عمل کنند ولی موضوع این است که کسی خدایی ناکرده شیپور رسانه های غربی در داخل کشور نشود، ادامه داد: ما به همه عزیزان توصیه می کنیم که به مذاکره کنندگان خود اعتماد کنند، حامی آن‌ها باشند، از آن ها حمایت کنند و البته نظرات و دیدگاه های خود را نیز چه به صورت توصیه و چه به صورت انتقاد مطرح کنند و ما را در جریان آن قرار دهند.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با مذاکرات گفت: مردم از هیئت مذاکره کننده انتظار دارند که منافع آن ها به صورت قطعی و با دقت لحاظ شود. ایران عزم قطعی برای رسیدن به توافق دارد و براساس همین ملاحظات این دو سند از سوی ایران ارائه شده است و بهتر است که طرف های مقابل با پیشنهادات مشخصی در مورد پیشنهادات ایران به خصوص بندهای مربوط به رفع تحریم ها به وین بیایند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در این نشست مطبوعاتی تأکید کرد: همان طور که پیش از این بارها گفته ایم ما چیزی کمتر از برجام را نمی پذیریم و به چیزی بیشتر از برجام نیز تعهد نمی دهیم.

وی ادامه داد: تعهدات هسته ای ما در چارچوب برجام روشن است و باید تکلیف تحریم ها روشن شود.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوال ایسنا در ارتباط با برخی از اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه سه شهروند ایرانی در هرات افغانستان توسط طالبان بازداشت شده اند، گفت: در این باره اطلاعی ندارم ولی در مورد برخی از موضوعات کنسولی بین ما و هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان بحث و گفت وگو شده است. از جمله مسائلی که بعضا برای خبرنگاران و یا عکاسان ایرانی رخ داده است. در این ارتباط گفت وگو شده است و ما کمک کرده ایم که اگر مسائلی وجود دارد برطرف شود. در مورد موضوع مورد اشاره اطلاعی ندارم و تا آنجا که می دانم در آماری که داریم کسی را به عنوان بازداشتی در افغانستان نداریم.

سخنگوی وزارت خارجه در این نشست همچنین فرا رسیدن روز دانشجو و همچنین روز پرستار را گرامی داشت و از پرستاران به عنوان بخشی از جامعه مدافعان سلامت تشکر و قدردانی کرد.

وی همچنین در این نشست مطبوعاتی در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با مذاکرات افزود: براساس سیاست دولت تمرکز اصلی و قطعی ما رفع تحریم ها است و بندهای رفع تحریمی را در پیش نویس جدید که مبتنی بر پیش نویس قبلی است ارائه کردیم و تا موقعی که منافع لغو تحریمی حاصل نشود و موانع در این زمینه برطرف نشود نمی شود در مورد بندهای دیگر اظهار نظر کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به سوال ایسنا که در مورد اتفاقات اخیر رخ داده در منطقه «بادرود» و «نطنز» علی‌رغم توضیحاتی که در این  ارتباط از سوی نهادهای ایرانی از جمله  پدافند غیرعامل  مطرح شده است، مقامات رژیم صهیونیستی اظهارنظرهایی را مطرح کرده اند، گفت : در مورد این قضیه چیزی بیش از آنچه ستاد کل نیروهای مسلح و دبیرخانه شورای عالی  امنیت ملی گفته، ندارم که اضافه کنم. این در همان چارچوب قابل پاسخ است.
وی ادامه داد: اگر اتفاقی افتاده بود مانند همه اتفاقات و خرابکاری های رژیم صهیونیستی به مردم گزارش می شد و چیزی بیشتر از این ندارم اضافه کنم.

به گزارش ایسنا، خطیب زاده در این نشست به مانند نشست های قبل  گزارشی از عملکرد یک هفته ای اخیر وزارت امور خارجه از جمله هفتمین دور مذاکرات وین ارائه کرد .

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.