عبور از هفت خوان پایتخت برای هنر ایرانی

double-quot
پکن – جارپرس – ‘مجید دولتشاهی’ هنرمند و دانشجوی ایرانی مقیم چین در قالب سفر ‘از پایتخت تا پایتخت’ قصد دارد هفت پایتخت باستانی و قدیمی چین را با هدف معرفی و حفظ فرهنگ اصیل ایرانی به ویژه موسیقی با دوچرخه بپیماید.
کد خبر : 26290
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 2 مرداد 1397 - 6:56
عبور از هفت خوان پایتخت برای هنر ایرانی

به گزارش جارپرس به نقل از ایرنا او سفرش را از ۵ روز پیش از شهر نانجینگ چین آغاز کرده است و تاکنون حدود ۵۰۰ کیلومتر از مسیر چهار هزار کیلومتری خود را پیموده است.
دولتشاهی ۳۳ ساله دارد، او نوازنده تار و آهنگساز، فارغ‌التحصیل موسیقی ایرانی در مقطع کارشناسی از دانشگاه هنر شیراز و در حال حاضر هم دانشجوی ارشد آهنگسازی موسیقی کلاسیک دانشگاه هنر ‘نانجینگ’ چین است.
عنوان سفر او ‘از پایتخت تا پایتخت’ و شعار سفرش هم ‘پاسداشت و پاسداری دستاوردهای فرهنگی و هنری گذشتگان و پیشکسوتان’ و ‘کمک به اشاعه و برقراری صلح’ از طریق معرفی هنر ایرانی است.
دولتشاهی می گوید چین ۹ پایتخت باستانی و تاریخی دارد که ۶ مورد آن در یک محدوده ۴ هزار کیلومتری قرار گرفته اند و قصد دارم از این ۶ مورد پنج مورد آن را در سفر تابستانی ام طی کنم.
این دانشجوی ایرانی سفر خود را از شهر تاریخی نانجینگ که تا چند دهه پیش و در طی چند دوره پایتخت چین بود آغاز کرده و در مسیر از پایتخت های باستانی شی‌آن، بیجینگ (پکن)، کای‌فنگ، لوآیانگ و هانگجو دیدن خواهد کرد.
این موسیقیدان ایرانی می گوید روزها را رکاب می زند و شبها را هم اگر در میانه راه باشد در طبیعت چادر می زند و اگر هم در شهرها باشد در مهمانسراها سپری خواهد کرد.
دولتشاهی سفری حدود ۳۰ تا ۴۰ روزه را برای خود پیش بینی کرده است او می گوید برای این سفر مجبورم دانشجویی هزینه کنم و در خیلی از موارد صرفه جویی نمایم.
یکی از ویژگی های سفر وی، آشنا شدن با فرهنگ و همچنین افراد مختلف است او می گوید اهالی برخی روستاها و شهرها به استقبالش می آیند و حتی وی را برای شام و نهار و یا اقامت دعوت می کنند.
دولتشاهی با اشاره به هنردوستی و همچنین اهمیت چینی ها برای حفظ هنرهای اصیل و سنتی می گوید در این سفر سعی می کنم هنردوستی و همچنین صلح دوستی ایرانیان را با چینی ها به اشتراک بگذارم.
او که خود دانش آموخته موسیقی است و نزد اساتیدی چون استاد غلامرضا موساییان، فرهاد مشتاق، کیوان ساکت، علی دلفانی، مسعود شناسا، نوید افقه، خانم نوید حسنی و وصال عربزاده شاگردی کرده است از تحریف هنر به ویژه موسیقی آشفته است و می گوید هنر اصیل و سنتی باید دست نخورده بماند و چینی ها این کار را به خوبی انجام می دهند.
دولتشاهی که تاکنون در چندین جشنواره بین المللی موسیقی مانند آنثم انگلستان و هفته فرهنگی ایران در ونزوئلا شرکت کرده است می گوید ایران دارای هنرهای اصیل زیادی از جمله موسیقی است و امیدوارم با این کارم بتوانم سر سوزنی به فرهنگ کشورم خدمت کنم و ندای صلح دوستی آنان را به جهانیان برسانم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.