ظریفیان: پول‌پاشی فاصله طبقاتی را بیشتر می‌کند

double-quot تهران - جارپرس - یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: ساختارهای کشور آمادگی اجرای سیاست حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را ندارد پرداخت یارانه به جای تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی موجب پول‌پاشی شده و فاصله طبقاتی را بیشتر می‌کند.
کد خبر : 81192
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 30 دی 1400 - 9:37
ظریفیان: پول‌پاشی فاصله طبقاتی را بیشتر می‌کند

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، غلامرضا ظریفیان درباره ابعاد بودجه سال آتی اظهار کرد: از زمانی که بودجه به مجلس شورای اسلامی رفت شاهد اظهارنظرهای متعدد از سوی نمایندگان بودیم. حتی در کمیسیون تلفیق به کلیات بودجه رای دادند از سوی نمایندگان مطرح شده است که تایید کلیات بودجه به معنای آن نیست که کل بودجه را قبول داریم و نسبت به پیامدهای آن نگران نیستیم.

وی ادامه داد: بسیاری از نمایندگانی که به کلیات بودجه رای دادند، نسبت به برخی جنبه‌های بودجه اظهار نگرانی کردند یکی از مشکلات بودجه این است که بلندپروازانه تهیه شده و دستیابی به آن به نظر غیرممکن و محقق نشدنی است، در حال حاضر رشد اقتصادی ۱.۵ درصد است و در بودجه قرار است این رقم به هشت درصد برسد.  در نظر گرفتن این عدد حکایت از آن دارد که دقت‌های لازم انجام نشده و شاید در تهیه بودجه دانش و تجربه کافی به کار گرفته نشده است. موضوع دیگر این است که قرار بود بودجه به سمت اصلاح ساختاری برود و اکنون باید بررسی شود که آیا به این سو رفته یا خیر.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به این‌که برقراری ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال‌های گذشته برای حل یک مساله مقطعی بود، خاطر نشان کرد: در حال حاضر بسیاری از اقتصاددانان دانشگاهی با اقتصاددانان جریان‌های سیاسی معتقدند به دلیل ضعف ساختاری در کشور حذف این ارز تبعات منفی زیادی خواهد داشت. البته این مورد قبول است که ارز ۴۲۰۰ تومانی موجب ایجاد رانت، فساد و افزایش فاصله طبقاتی شد، اما در شرایط بسیار سخت اقتصادی کشور، اقتصاددانان هشدار دادند که حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بدون در نظر گرفتن زیرساخت‌های آن کشور را با بحران‌های جدی تر و افزایش فاصله طبقاتی بیشتر روبه‌رو می‌کند.

ظریفیان اضافه کرد: اقتصاد کشور بیمار است و عوامل مختلف از جمله تحریم‌ها و ذهنیت منفی نسبت به شرایط وجود دارد و در این شرایط حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی حتی می‌تواند تنش‌آفرینی کند، بنابراین مساله حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی یک مساله بسیار مهم است و ساختارهای کشور آمادگی این جراحی را ندارد. زیرا در ازای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گرانی بابت افزایش گرانی‌ها وجود دارد، حتی دولت هم در این زمینه نگرانی دارد و پیش بینی من این است که با توجه به شرایط کشور این جراحی بزرگ در این مقطع انجام نخواهد شد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب درباره پرداخت یارانه نقدی در ازای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: تجربه ثابت کرده است که وقتی پول مستقیم در اختیار افراد محروم قرار گیرد، چند برابر آن به دلیل بحران تورم از جیب آنها خارج می‌شود. بنابراین نباید پول‌پاشی انجام شود، زیرا به جای کم کردن فاصله طبقاتی، این فاصله را بیشتر خواهد کرد.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.