طرح شیر مدارس احیا شود/ دغدغه رفع تعهدات ارزی را داریم

double-quot تهران - جارپرس - معاون وزیر صمت ضمن اشاره به اینکه شیر مدارس یک پروژه برد _ برد است، زیرا علاوه بر استفاده از مازاد تولید، نسل آینده نیز از آن بهره‌مند می‌شوند، به دغدغه‌های رفع تعهدات ارزی برای صادرات محصولات مختلف اشاره کرد.
کد خبر : 127748
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 20 تیر 1402 - 18:08
طرح شیر مدارس احیا شود/ دغدغه رفع تعهدات ارزی را داریم

به گزارش جارپرس از ایسنا محمد مهدی برادران در دومین همایش صنعت لبنیات و صنایع وابسته با بیان اینکه امنیت غذایی و تامین غذای سالم و با کیفیت از اهمیت بسیاری برخودار است، گفت: برای تامین امنیت غذایی باید به سلامت و کیفیت مواد غذایی توجه شود.

وی ادامه داد: وقتی از صنعت صحبت می‌کنیم آنچه انتظار می‌رود ارتقاء بهره‌وری در قالب تولید انبوه، تسهیل تامین مواد اولیه و بازار رقابتی است. خروجی صنعت باید قیمت رقابتی، کیفیت مناسب بهداشتی و تنوع سبد محصول باشد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از صحبت هایش با بیان اینکه میزان صادرات لبنیات ۷۱۷ میلیون دلار بود که در مقایسه با سال قبل ۴۵ درصد رشد داشته است، گفت: همچنین لبنیات سهم ۲۲ درصدی از صنایع غذایی دارد. حدود ۵۷۵ واحد صنعتی کوچک و بزرگ در صنعت لبنیات فعالیت می‌کنند که ظرفیت اسمی ثبت شده آنها ۱۳ میلیون تن، با سرمایه‌گذاری ۷۰ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۴۲ هزار نفر است و در حال حاضر تنها شش و نیم میلیون از این ظرفیت فعال است.

وی افزود: شیر پاستوریزه ۳۰ درصد، پنیر ۲۵ درصد، انواع ماست ۲۰ درصد، شیر خشک ۱۲ درصد، دوغ ۴ درصد، و بستنی، خامه، کره و کشک ۸ درصد از تولید صنایع لبنی را به خود اختصاص می‌دهند.

برادارن تصریح کرد:در اکثر کشورها اگر یک واحد لبنی پروانه بهره‌برداری می‌گیرد گاهی تا ۷۰۰ نوع محصول می‌تواند تولید کند. ایده آل است به این سمت برویم  و اگر قرار بر نظارت‌های تکمیلی توسط سایر دستگاه‌ها باشد، باید در چارچوب یک تفاهم و یک سند باشد تا از بروکراسی‌های متعدد بین دستگاهی جلوگیری شود.

وی با اشاره به اینکه اگر  زنجیره‌هایی را  به صورت ناقص مستقر کنیم ما را از موضوع نوآوری و بهره‌وری دور می‌کند گفت: توجه به محصولات اقتصادی برای طبقاتی که هزینه کمتری برای لبنیات می‌کنند باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

معاون وزیر صمت همچنین افزود: شیر مدارس  سالها پیش اجرایی می‌شد و یک پروژه برد _ برد است. زیرا علاوه بر  اینکه از مازاد تولید استفاده می‌شود نسل آینده نیز از آن بهره مند  می‌شوند.

براداران در پایان گفت: در حوزه صادرات دغدغه  رفع تعهدات ارزی داریم و درخواست خود را به  بانک مرکزی اعلام کردیم تا در ارتباط با برخی کشورها رفع تعهدات ارزی صورت بگیرد.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.