طالبان نام «وزارت زنان» را به وزارت « امر به معروف و نهی از منکر» تغییر داد

double-quot تهران - جارپرس - به گفته ساکنان کابل، طالبان وزارت زنان این کشور را با «پلیس اخلاق» جایگزین کرد. فیلم‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که زنان کارمند سابق این اداره ظاهراً از ورود به ساختمان آن بازداشته شده‌اند.
کد خبر : 68300
تاریخ انتشار : شنبه 27 شهریور 1400 - 9:42
طالبان نام «وزارت زنان» را به وزارت « امر به معروف و نهی از منکر» تغییر داد

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، روز جمعه، کارگرانی در کابل، تابلو ساختمان وزارت زنان را با نام جدید آن که ترکیبی از دری و عربی است به «وزارتخانه‌های نماز و ارشاد و امر به معروف و نهی از منکر» تغییر دادند.

ساکنان پایتخت افغانستان با ارسال فیلم‌هایی به ایندیپندنت گفتند این تغییر نام صحت دارد. این فیلم‌ها کارمندان زنی را نشان می‌دهد که می‌گویند چند هفته است که سعی می‌کنند سر کارشان برگردند، ولی به آنها گفته می‌شود که به خانه‌شان برگردند.

طالبان که ماه گذشته قدرت را در افغانستان به چنگ آورد، کابینه خود را ۱۰ روز پیش اعلام کرد. در این فهرست کفیلی برای وزارت امر به معروف و نهی از منکر معرفی شده است. هیچ اشاره‌ای به وزیر زنان در این کابینه مردانه نشده است، اما طالبان هنوز انحلال وزارت زنان را تایید نکرده است.

در ویدئوهایی که به صورت آنلاین به اشتراک گذاشته شده، زنان در ورودی وزارت زنان می‌گویند که روز پنجشنبه در به روی آنها بسته شده است.

به گزارش رویترز، یک کارمند سابق این وزارتخانه گفت: «من تنها نان‌آور خانواده‌ام هستم. وقتی وزارتخانه وجود ندارد، یک زن افغان باید چه کند؟»

ماه گذشته طالبان با پیشروی صاعقه‌وار در سراسر افغانستان به قدرت رسید و دولت سابق در میانه خروج پرهرج‌ومرج نیروهای آمریکایی و دیگر نیروهای خارجی سقوط کرد.

طالبان پیش از این در سال‌های ۱۹۹۶-۲۰۰۱ در قدرت بود و در آن دوره دختران را از رفتن به مدرسه و زنان را از کار یا تحصیلات عالی منع کرده بود.

در آن دوره وزارت امر به معروف و نهی از منکر به عنوان پلیس اخلاقی این گروه شناخته شد.

یکی از رهبران ارشد طالبان در اوایل هفته جاری گفت که زنان اجازه ندارند در وزارتخانه‌های دولتی با مردان کار کنند.

پس از انتشار بیانیه‌ای از سوی وزارت آموزش طالبان در فیسبوک که به همه دانش‌آموزان پسر کلاس‌های ششم تا دوازدهم (سنین ۱۱ تا ۱۸) و معلمان مرد دستور می‌داد کلاس‌های خود را در سرتاسر افغانستان از سر بگیرند، نگرانی‌هایی مبنی بر ممنوعیت رفتن دختران به مدرسه به وجود آمد.

در این بیانیه که روز جمعه ارسال شد، هیچ اشاره‌ای به دختران در آن مقاطع سنی نشده است و این موضوع نگرانی‌ از احتمال اعمال محدودیت از سوی طالبان برای دختران و زنان را افزایش داده است.

از زمان تصاحب قدرت در ماه گذشته، طالبان به دختران کلاس اول تا ششم (سنین ۶ تا ۱۲ سال) اجازه داده است که کلاس‌های خود را از سر بگیرند. در دوره حکومت طالبان بر افغانستان در دهه ۱۹۹۰، آنها حضور دختران و زنان را در مدرسه و محل کار منع کرده بودند.

در برخی از استان‌ها، زنان هنوز اجازه ادامه کار نیافته‌اند. اما استثنائاتی در بخش‌های بهداشت‌، بیمارستان‌ها و آموزش و پرورش وجود دارد.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.