طالبان: مذاکرات اسلو با غرب فضای جنگ را تغییر می‌دهد

double-quot تهران - جارپرس - سخنگوی ارشد طالبان افغانستان امروز (شنبه) به خبرگزاری فرانسه گفت که نخستین گفت‌وگوهای رسمی این گروه با غرب در اروپا پس از به دست گرفتن قدرت در افغانستان، به "تغییر فضای جنگ" پس از دو دهه اقدامات شبه نظامی‌گری علیه نیروهای ناتو کمک خواهد کرد.
کد خبر : 81373
تاریخ انتشار : شنبه 2 بهمن 1400 - 22:12
طالبان: مذاکرات اسلو با غرب فضای جنگ را تغییر می‌دهد

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، خبرگزاری فرانسه در ادامه اعلام کرد، طالبان در اوت ۲۰۲۱ و همزمان با خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان کنترل کابل را به دست گرفتند. هنوز هیچ کشوری دولت طالبان افغانستان را به رسمیت نشناخته است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان افغانستان گفت: طالبان برای برآوردن خواسته‌های کشورهای غربی اقداماتی انجام داده و امیدواریم روابط خود را از طریق دیپلماسی با همه کشورها از جمله کشورهای اروپایی و به طور کلی غرب تقویت کنیم.

وی ادامه داد: طالبان افغانستان به دنبال تغییر فضای جنگ به یک وضعیت صلح‌آمیز است.

گفت‌وگوها بین طالبان افغانستان و مقام‌های غربی روز یکشنبه در اسلو، نروژ آغاز می‌شود و محور این مذاکرات حقوق بشر و کمک‌های بشردوستانه همزمان با بدتر شدن فقر در افغانستان است.

وضعیت بشردوستانه در افغانستان پس از تسلط طالبان به شدت بدتر شده است. کمک‌های بین‌المللی به طور ناگهانی متوقف شد و ایالات متحده ۹.۵ میلیارد دلار (۸.۴ میلیارد یورو) دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان را که در خارج از کشور نگهداری می‌شد، مسدود کرده است.

به گفته سازمان ملل که می‌گوید سال جاری میلادی برای رسیدگی به بحران انسانی در این کشور به پنج میلیارد دلار از سوی کشورهای کمک کننده نیاز دارد، گرسنگی اکنون ۲۳ میلیون افغان یا ۵۵ درصد جمعیت این کشور را تهدید می‌کند.

در بیانیه وزارت خارجه نروژ آمده است که در سفر هیات طالبان افغانستان در روزهای یکشنبه تا سه شنبه، دیدارهایی بین آنها، مقام‌های نروژی و تعدادی از کشورهای متحد از جمله انگلیس، اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و آمریکا صورت می‌گیرد.

هیات طالبان افغانستان همچنین قرار است با افغان‌هایی از جامعه مدنی از جمله مقام‌های ارشد گروه‌های حامی حقوق زنان و خبرنگاران دیدار کند.

وزیر خارجه نروژ روز جمعه گفته بود: این دیدارها به معنای مشروع دانستن یا به رسمیت شناخته شدن طالبان افغانستان نیست. اما ما باید با مقام‌های دوفاکتوی طالبان افغانستان صحبت کنیم. ما نمی‌توانیم اجازه دهیم که وضعیت سیاسی به یک فاجعه انسانی بدتر تبدیل شود.

همچنین هیات طالبان افغانستان امروز (شنبه) به ریاست امیرخان متقی، وزیر خارجه این گروه افغانستان را به مقصد اسلو ترک کرده است.

در این میان، علی میثم نظری، مسئول روابط خارجی جبهه مقاومت ملی افغانستان که یک گروه اپوزیسیون است که سنگر خود را در مقابل طالبان حفظ کرده، نروژ را به خاطر این گفت‌وگوها محکوم کرد.

وی در توئیتی از پاریس روز جمعه نوشت: همه ما باید صدای خود را بلند کنیم و از عادی سازی یک گروه تروریستی به عنوان نماینده افغانستان توسط دیگر کشورها جلوگیری کنیم.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.