ضوابط نقشه‌برداری با پهپاد به تصویب رسید

double-quot تهران - جارپرس - در حاشیه یکصد و بیست و دومین جلسه شورای عالی نقشه‌برداری کشور، با توجه به چالش‌های شناسایی شده در حوزه نقشه‌برداری با پهپاد، ضوابط مربوط در این جلسه مصوب شد.
کد خبر : 104994
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 3 آبان 1401 - 16:55
ضوابط نقشه‌برداری با پهپاد به تصویب رسید

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، یکصد و بیست و دومین جلسه شورای عالی نقشه‌برداری کشور با حضور دکتر سیدمسعود میرکاظمی معاون رئیس جمهور؛ رییس سازمان برنامه و بودجه و رییس شورا، علی جاویدانه رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور و دبیر شورا، نمایندگان دستگاه‌های عضو و مدعو در سالن یاران شهید بهشتی سازمان برنامه و بودجه برگزار شد.

دکترمیرکاظمی، رئیس شورای عالی نقشه‌برداری کشور در این نشست با اشاره به عملکرد مؤثر کمیسیون معین ذیل شورای عالی نقشه‌برداری طی یک سال گذشته و همچنین تشکیل جلسات متعدد کارشناسی و فنی در این حوزه، اظهار کرد: طی ماه‌های آتی شورای عالی نقشه‌برداری تا رفع نیازها و موانع در حوزه نقشه و اطلاعات مکانی با قوت تشکیل خواهد شد.

جاویدانه، رییس سازمان نقشه برداری نیز در این جلسه بر لزوم هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف اجرایی جهت تولید نقشه و اطلاعات مکانی با کیفیت به عنوان نیاز اولیه طرح‌های ملی و نظام برنامه‌ریزی کشور  تأکید کرد و از برگزاری ۱۱ جلسه کمیسیون معین به‌عنوان بازوی فنی و اجرایی شورای‌عالی نقشه‌برداری در سازمان نقشه‌برداری کشور خبر داد.

در دستور اول جلسه با توجه به نهایی شدن مدل داده زیرساخت داده مکانی مصوب شد دستگاه‌ها، داده‌های مکانی خود را در سطوح مختلف ژئوپرتال‌های ملی و استانی به اشتراک بگذارند و در تدوین سند مدیریت مخاطرات لایه‌های مکانی خود با دبیرخانه شورا هماهنگی کنند.

به این ترتیب پس از سال‌ها پیگیری و اقدامات فنی سازمان نقشه‌برداری کشور به منظور استقرار کامل SDI در کشور، بر اساس این مصوبه همه دستگاه‌های اجرایی مکلف شدند طبق مدل داده مصوب زیرساخت داده مکانی و با رعایت ملاحظات امنیتی سازمان فناوری اطلاعات (افتا)، اطلاعات خود را در پورتال‌های ملی و استانی SDI اشتراک گذاری کنند.

در ادامه پس از طرح موضوع مربوط به ضوابط اجرایی فتوگرامتری با پهپاد و رفع چالش‌های شناسایی شده در این نشست، دکتر میرکاظمی تهیه نقشه با استفاده از پهپاد و استفاده از فناوری‌های نوین را مهم و ضروری خواند و خاطر نشان کرد: علاوه بر اینکه مقررات و مجوزهای مربوط به تهیه نقشه از طریق پهپاد باید در چارچوب منظم و استانداردی قرار بگیرد؛ در عین حال تدوین و تنظیم این مقررات نه تنها باید روند تهیه نقشه را تسریع بخشد، بلکه لازم است از بوروکراسی‌های اداری که ایجاد کندی و وقفه می‌کند نیز پیشگیری شود.

به نقل از روابط عمومی سازمان نقشه‌برداری، با توجه به چالش‌های شناسایی شده در حوزه نقشه‌برداری با پهپاد، ضوابط مربوط در این جلسه مصوب شد.

گزارش اقدامات صورت گرفته در طرح هم‌افزایی شبکه‌های تعیین موقعیت آنی کشور نیز در این جلسه توسط دبیر شورای عالی نقشه‌برداری مطرح شد و توسط اعضای حاضر مورد بررسی قرار گرفت. همچنین با توجه به تعیین روند توسعه شبکه‌ ایستگاه‌های دائمی ارسال تصحیحات تعیین موقعیت آنی در کشور و رفع هم پوشانی‌های موجود، طبق تعاملات و توافقات صورت گرفته بین سازمان نقشه‌برداری کشور و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، مقرر شد سایر دستگاه‌ها نیز به منظور جلوگیری از دوباره‌کاری، پیش از هرگونه اقدام برای طراحی، ایجاد و توسعه شبکه ارسال تصحیحات تعیین موقعیت آنی، با دبیرخانه شورای عالی نقشه‌برداری هماهنگی لازم را داشته باشند.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.