صدور حکم اعدام ۱۰ نفر در بنگلادش به جرم تلاش برای قتل شیخ حسینه

double-quot

دهلی نو – جارپرس – دادگاهی در داکا پایتخت بنگلادش روز دوشنبه ۱۰ نفر را به جرم تلاش برای قتل ‘شیخ حسینه’ نخست وزیر این کشور در سال ۲۰۰۰ میلادی به اعدام محکوم کرد.

کد خبر : 22435
تاریخ انتشار : دوشنبه 30 مرداد 1396 - 10:25
صدور حکم اعدام ۱۰ نفر در بنگلادش به جرم تلاش برای قتل شیخ حسینه

به گزارش جارپرس از ایرنا به نقل از خبرگزاری هندی پی تی آی ،دادگاه با رسیدگی به دو پرونده در خصوص طراحی ترور شیخ حسینه در سال ۲۰۰۰ ، حکم محکومیت ۲۵ نفر را در خصوص تلاش برای قتل نخست وزیر بنگلادش صادر کرد.
براساس رای دادگاه ،۱۰ نفر از مجرمان به اعدام ،۹ نفر به ۲۰ سال زندان ،سه تن به ۱۴ و یک نفر نیز به حبس ابد محکوم شده است.
دادگاه ۱۰ نفر نیز از افراد دستگیر شده را تبرئه کرد.
پلیس بنگلادش در سال ۲۰۰۰ توانست ۲ بمب ۷۶ کیلوگرمی را در محل سخنرانی شیخ حسینه در منطقه ‘گوپال گنج’ در غرب بنگلادش کشف و خنثی کند.
در سال ۲۰۰۴ نیز ‘شیخ حسینه’ از یک سوء قصد جان به در برد . در این سال شبه نظامیان به سوی جمعیت حاضر در مراسم سخنرانی ‘شیخ حسینه’ نارنجک پرتاب کردند که بر اثر این حمله ۲۳ نفر کشته و چندین نفر از جمله شیخ حسینه مجروح شدند.
در تحقیقات انجام شده ‘مولانا تاج الدین’ یکی از عاملان اصلی این حمله شناخته شد. وی اکنون به کشور آفریقای جنوبی پناهنده شده است.
دولت بنگلادش در حال تلاش برای رسیدن به یک توافق با دولت آفریقای جنوبی برای استرداد’مولانا تاج الدین’ به این کشور است.
دولت بنگلادش تاکنون تعدادی از رهبران گروههای افراطی این کشور از جمله ‘مونیر رحمان نظامی’، رهبر حزب ‘جماعت اسلامی’ را اعدام کرده است.
پیش از ‘نظامی’، سه رهبر دیگر گروه جماعت اسلامی و یک رهبر حزب ملی گرای بنگلادش به جرم جنایات جنگی در طول جنگ های استقلال بنگلادش با پاکستان در سال ۱۹۷۱ اعدام شدند.
براساس آمار رسمی حدود سه میلیون نفر در جریان جنگ استقلال بنگلادش از پاکستان کشته و بیش از ۱۰ میلیون نفر مجبور به مهاجرت شدند.
از زمان آغاز به کار دولت ‘شیخ حسینه’ نخست وزیر بنگلادش در سال ۲۰۱۰، دادگاه جنایات جنگی بنگلادش ۱۲ نفر از رهبران احزاب مخالف این کشور را به جرم ارتکاب جنایات جنگی محکوم کرده است.
گروههای طرفدار حقوق بشر در بنگلادش با انتقاد از برگزاری این دادگاهها اعلام کرده اند که این دادگاهها از استاندارد های بین المللی لازم برخوردار نیست.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.