صدای زنگ هشدار برای تیم ملی

double-quot تهران - جارپرس - ترکیب بازیکنان دعوت شده به تیم ملی از میان بازیکنان لیگ برتری، زنگ هشدار را درباره آینده فوتبال ایران به صدا در آورده است.
کد خبر : 66144
تاریخ انتشار : شنبه 6 شهریور 1400 - 16:21
صدای زنگ هشدار برای تیم ملی

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، با توجه به حضور اکثر بازیکنان ترکیب اصلی و ذخیره تیم ملی در لیگ‌های خارجی و افزایش روز افزون تعداد بازیکنان لژیونر در سال‌های گذشته، دراگان اسکوچیچ قبل از آغاز پنجره بازی‌های ملی و تعطیلی مسابقات باشگاهی در جهان، ۲۲ بازیکن لیگ برتری را که به نوعی از بهترین‌های فصلی که گذشت بودند، به تیم ملی دعوت کرده است.

نگاهی به وضعیت سنی بازیکنان لیگ برتری دعوت شده به تیم ملی نشان می‌دهد، فوتبال باشگاهی ایران در شرایطی مطلوبی به سر نمی‌برد و بهترین بازیکنان لیگ که مستعد حضور در تیم ملی هستند، در حدود ۲۶.۵ سالگی به سر می‌برند. در این لیست فقط یاسین سلمانی با کمتر از ۲۰ سال و همین‌طور صالح حردانی و مهدی عبدی در ۲۲ سالگی دیده می‌شوند و مابقی بازیکنان در رده سنی بالاتر از تیم ملی امید قرار دارند.

این وضعیت نشان می‌دهد، در صورت تشکیل تیم ملی امید، شاید فقط یک بازیکن از این تیم، در حد و اندازه‌های بازی در تیم ملی بزرگسالان باشد؛ به طوری که در حال حاضر فقط یاسین سلمانی می‌تواند در بازی‌های انتخابی المپیک فرانسه تیم ملی امید را همراهی کند که مشخص نیست در اردوی نهایی تیم ملی حضور داشته باشد یا خیر.

*تیم ملی (لیگ برتری‌ها) با میانگین سنی ۲۶.۵ سال

میانگین سنی تیم ۲۲ نفره فعلی، بیش از ۲۶ سال است که اغلب آن‌ها برای نخستین بار به تیم ملی دعوت شده‌اند که با استانداردهای فوتبال روز دنیا هم‌خوانی ندارد. در واقع اکثر بازیکنان تیم ملی ایران و همین‌طور تیم‌های ملی قدرتمند مانند فرانسه، آلمان، انگلیس، اسپانیا و … بازیکنان مدنظر خود را از سنین کم‌تر از ۲۳ سالگی در اردوهای خود دارند و رفته رفته این بازیکنان به حدی از پختگی و کارآمدی می‌رسند که می‌توانند جایی را در ترکیب اصلی به خود اختصاص دهند.

در همین اردو، بازیکنانی مانند احمد زنده‌روح (۲۹ سال)،‌ محمدحسین مرادمند (۲۸ سال)، ارسلان مطهری (۲۸ سال)، سیاوش یزدانی (۲۹ سال)، زبیر نیک نفس (۲۸ سال)، آرمین سهرابیان (۲۶ سال) و سایرین حضور دارند که برای نخستین بار به تیم ملی دعوت شده‌اند و هیچ تجربه بازی دوستانه‌ای ندارند.

البته هدف از طرح این موضوع خرده گرفتن به کادرفنی تیم ملی نیست بلکه ایراد گرفتن به ساختار بازیکن سازی در فوتبال ایران است که از بازیکنان جوان کم‌تر در چرخه نقل و انتقالات تیم‌ها و همین‌طور بازی دادن به آن‌ها در طول فصل بهره گرفته شده است.

شاید در مقطعی به خصوص در اوایل دهه ۹۰، فوتبال ایران با استفاده از مهره‌های اصلی و کنونی تیم ملی مانند کنعانی‌زادگان، جهانبخش، قلی‌زاده، محمدی، محرمی، عزت‌اللهی و … خروجی بسیار خوبی داشت که حاصل آن بهره بردن کی‌روش از این بازیکنان در تیم ملی و داشتن تیمی سرحال و با کیفیت فنی نسبتا خوب در حد قاره آسیا شده است ولی این چرخه در چند فصل اخیر کاملا معیوب شده است و بازیکنان جوان کم‌تری در این سال‌ها ظهور و بروز داشته‌اند.

نکته امیدوار کننده، تغییر رویکرد فدراسیون فوتبال به مساله استعدادیابی و پرورش بازیکنان در دوره کنونی است که باید دید تا چه حد این موضوع در عمل نمود خواهد داشت و ثمره آن به تیم‌های ملی و حتی باشگاهی فوتبال ایران می‌رسد و ایران می‌تواند فاصله خود در زمینه پرورش فوتبالیست‌های مستعد از همتایانش در شرق و حتی در غرب آسیا مانند قطر و امارات را کاهش دهد.

در ادامه وضعیت سنی بازیکنان دعوت شده به تیم ملی ایران را ملاحظه می‌کنید:

سید حسین حسینی – ۲۹ سال

محمدرضا اخباری – ۲۸ سال

صالح حردانی – ۲۲ سال

مهدی تیکدری – ۲۵ سال

عارف آقاسی – ۲۴ سال

آرمین سهرابیان – ۲۶ سال

محمدحسین مرادمند – ۲۸ سال

امید نورافکن – ۲۴ سال

سعید آقایی – ۲۶ سال

احمدرضا زنده‌روح – ۲۹ سال

یاسین سلمانی – ۱۹ سال

فرشید اسماعیلی – ۲۷ سال

وحید امیری – ۳۳ سال

مهدی ترابی – ۲۶ سال

مهدی عبدی – ۲۲ سال

امیرارسلان مطهری – ۲۸ سال

شهریار مغانلو – ۲۶ سال

فرشاد احمدزاده –  ۲۸ سال

سیاوش یزدانی – ۲۹ سال

میلاد سرلک – ۲۶ سال

محمد کریمی ـ ۲۵ سال

زبیر نیک‌نفس ـ ۲۸ سال

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.