صداوسیما بدون قانون اداره می‌شود/نظارت بر صداوسیما تاثیرگذار نیست

double-quot
تهران – جارپرس – نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در موافقت با طرح اداره و نظارت بر سازمان صداوسیما گفت: بعد از بازنگری قانون اساسی شورای سرپرستی از بین رفت و رییس سازمان توسط رهبری تعیین می‌شود و بنابراین لازم بود قانون اداره صداوسیما که از سال ۶۸ به بعد اصلاح نشده، مورد بازنگری و اصلاح قرار گیرد.
کد خبر : 20313
تاریخ انتشار : دوشنبه 21 فروردین 1396 - 6:42
صداوسیما بدون قانون اداره می‌شود/نظارت بر صداوسیما تاثیرگذار نیست

به گزارش جارپرس به نقل از ایلنا، علی مطهری در جریان نشست علنی امروز مجلس که به بررسی یک فوریت طرح اداره و نظارت بر سازمان صداوسیما اختصاص داشت، در موافقت با این طرح با استناد به اصل ۱۷۵ قانون اساسی گفت: خط‌مشی سازمان صداوسیما و نظارت بر آن را قانون تعیین می‌کند و بنابراین ما درباره صداوسیما نیاز به سه قانون خط مشی و اصول کلی، قانون اداره صداوسیما و قانون نظارت بر صداوسیما داریم.

او گفت: قانون خط مشی و اصول برنامه‌های سازمان صداوسیما در اوایل انقلاب تصویب شده و قانون خوبی است، کلیاتی را به لحاظ پایبندی صداوسیما به صورت اصول کلی اخلاقی بیان کرده است.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با این حال قانون اداره صداوسیما در سال ۵۹ یعنی بعد از بازنگری در قانون اساسی و پس از آن اصلاح نشده و این درحالی است که در بازنگری قانون اساسی، درباره اداره صداوسیما تغییراتی ایجاد شده است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس دهم یادآور شد: بنابر قانون اساسی اولیه، سازمان صداوسیما دارای شورای سرپرستی مرکب از نمایندگان قوای سه‌گانه بود که این شورا مدیرعامل سازمان را تعیین می‌کرد.

او اضافه کرد: با این حال بعد از بازنگری قانون اساسی شورای سرپرستی از بین رفت و رییس سازمان توسط رهبری تعیین می‌شود و بنابراین لازم بود قانون اداره صداوسیما که از سال ۶۸ به بعد اصلاح نشده، مورد بازنگری و اصلاح قرار گیرد.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در حال حاضر سازمان صداوسیما بدون قانون اداره می‌شود. در واقع بعد از بازنگری قانون اساسی با مجوزی که رهبری به رییس وقت صداوسیما دادند، این سازمان اداره می‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس دهم یادآور شد: در مورد قانون شورای نظارت بر صداوسیما نیز که در سال ۷۰ مصوب شده، اگر چه قبل از بازنگری قانون اساسی بوده، باید بگوییم که قانون ضعیفی است و نظارت بر صداوسیما توسط این شورا نظارت و امری تشریفاتی است.

او با اشاره به تجارب خود در مورد نظارت بر صداوسیما اعلام کرد: بنده دو دوره نماینده قوه مقننه در این شورای نظارت بوده‌ام و همواره به عیان مشاهده کرده‌ام که نظارت این شورا تاثیرگذار نیست و انتقاداتی که از سوی شورای نظارت به رییس سازمان ارسال می‌شود، بدون پاسخ می‌ماند و صرفاً درصورتی که کار به رسانه‌ها کشیده شود، پاسخی خواهد داشت.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس همچنین تصریح کرد: بنابراین لازم است قانون نظارت بر سازمان صداوسیما اصلاح شود و از این جهت طرحی را با عنوان اداره و نظارت بر صداوسیما تهیه کردیم و کار کاشناسی لازم در مورد آن انجام شده و با مدیران سازمان، روسای قبلی و مرکز پژوهش‌ها نیز مشورت‌هایی صورت گرفته است.

مطهری در پایان اعلام کرد: بنابر این تصویب فوریت این طرح ضرورت دارد و در صورت اصلاح در جزییات در کمیسیون فرهنگی این مهم انجام می‌شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.