صادرات ۵۸۲تن میگو گلستان به بازارهای جهانی

double-quot
گرگان – جارپرس – مدیر کل شیلات گلستان گفت: تاکنون ۵۸۲ تن از میگوی تولید شده سال جاری در مزارع پرورشی استان به بازارهای جهانی صادر شده است.
کد خبر : 18920
تاریخ انتشار : دوشنبه 11 بهمن 1395 - 9:15
صادرات ۵۸۲تن میگو گلستان به بازارهای جهانی

به گزارش جارپرس از روابط عمومی شیلات گلستان، سید جواد قدس علوی روز دوشنبه تصریح کرد: امسال بالغ بر یکهزار و ۱۲۰ تن میگو از مزارع مجتمع گمیشان برداشت شد که ۸۰ درصد این میزان به بازارهای جهانی ارسال خواهد شد.
وی با اشاره به کیفیت بالای میگوی مزارع گمیشان، اظهار داشت: به علت کیفیت بالا و منحصربفرد بودن میگو تولید شده در گلستان، بسیاری از کشورهای حوزه خلیج فارس، آسیای شرقی و اروپا تقاضای خرید این محصول را دارند.
مدیرکل شیلات گلستان همچنین گفت که صادرات ۸۰ درصد میگوی تولیدی استان بالغ بر ۵ میلیون دلار ارزآوری برای کشور به همراه خواهد داشت.
به گفته وی؛ از سوی دیگر حدود ۶۰۰ نفر نیز به صورت مستقیم و غیرمستقیم در حوزه پرورش و فرآوری میگو در استان مشغول به کار هستند.
قدس علوی با تاکید بر حفظ ارزش افزوده حاصل از تولید میگو در داخل استان، اضافه کرد که رویکرد شیلات تنها به حوزه تولید میگو نیست بلکه به زنجیره تولید توجه داریم و درهمین راستا با رایزنی صورت گرفته بین سازمان های شیلات ایران و دامپزشکی در زمینه ساخت نخستین مجتمع مرکز تکثیر بچه میگو در استان، بزودی با اخذ مجوزهای لازم از دیگر دستگاه های مربوطه این مجتمع در کنار مزارع پرورش میگو گمیشان تاسیس خواهد شد.
وی ادامه داد که مجوز احداث اولین مرکز تکثیر میگو نیز در سال جاری صادر و هم اکنون در حال احداث است.
مدیرکل شیلات گلستان یادآور شد: هم اینک ۲ واحد عمل آوری در استان تقاضای صدور کدهای IR و EC را به اداره کل و سازمان دامپزشکی استان و کشور ارائه داده اند که با انجام بازدیدهای نهایی و صدور کد، از این پس صادرات میگو به صورت مستقیم از استان گلستان به بازارهای جهانی انجام خواهد شد.
۸۰ درصد میگوی تولید شده در گلستان به کشورهای حاشیه خلیج فارس، آسیای شرقی و اروپا از جمله امارات، چین، ویتنام و اسپانیا صادر می شود و ۲۰ درصد باقیمانده به مصرف داخلی در کشور و استان می رسد.
مجتمع پرورش میگو گمیشان واقع در شمال غرب گلستان، تنها مجتمع تولید میگو در شمال کشور است که تولید انبوه گونه وانامی را انجام می دهد.
امسال ۱۱۲۰ تن میگو از ۲۵ مزرعه پرورشی در شهرستان گمیشان برداشت شد که نسبت به تولید سال گذشته افزایش ۵۷ درصدی دارد.
در حوزه عمل آوری و بسته بندی میگوی گلستان ۵ مرکز فعال بوده و یک مرکز نیز در آینده نزدیک به بهره برداری می رسد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.