صادرات ایران به صفر نزدیک می‌شود!

double-quot تهران - جارپرس - عضو سابق اتاق بازرگانی ایران می‌گوید با طرح جدید نمایندگان مجلس، تعداد زیادی از فعالان اقتصادی ترجیح می‌دهند دیگر در حوزه صادرات فعالیت نکنند.
کد خبر : 71796
تاریخ انتشار : دوشنبه 3 آبان 1400 - 23:16
صادرات ایران به صفر نزدیک می‌شود!

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، مهدی علیپور اظهار کرد: تجارت یک فرایند پیچیده و طولانی مدت است که از کالا به کالا و بازار به بازار شرایط متفاوتی را تجربه می‌کند، از این رو اینکه قانونی تصویب کنیم که تمام صادرکنندگان را با یک چشم ببیند و برای تمام آنها یک قاعده وضع کند، قطعا نشان از عدم شناخت دقیق از تجارت دارد.

وی با بیان اینکه بعضا از تولید تا رسیدن کالای صادراتی به دست خریدار چند ماه زمان نیاز است، توضیح داد: برخی کالاها ابتدا باید سفارش دریافت کنند و سپس تولید شوند. به این ترتیب خریدار بخشی از پول را واریز می‌کند، مواد اولیه دریافت شده، کالا تولید می‌شود و سپس به سمت مقصد رفته و پس از چند هفته به دست خریدار می‌رسد. از این رو اینکه بگوییم بعد از سه ماه ارز قطعا باید به کشور بازگردد، ممکن نخواهد بود.

این صادرکننده ادامه داد: با توجه به اینکه ما از سویی با مشکل تحریم و از سوی دیگر با محدودیت‌های اف ای تی اف رو به رو هستیم، این طور نیست که وقتی صادرات انجام شد، در همان زمان خریدار کالا پول را به حساب صادرکننده واریز کند. همانطور که ما برای نقل و انتقال کالا مجبوریم چند مرحله بیشتر و پرهزینه‌تر را تحمل کنیم، در انتقال ارز نیز این مشکلات وجود دارد.

علیپور با بیان اینکه بخشی از تجارت اساسا قابل پیش‌بینی نیست، تشریح کرد: برای مثال سال گذشته یک تاجر که چند ده تن هندوانه خریداری کرده و آن را به عمان فرستاده بود، با توجه به خراب شدن محصول، تمام کالایش به دور ریخته شد و نه تنها ارزی دریافت نکرد که بخشی از سرمایه خود را نیز از دست داد. یا صادرکننده دیگری کالایی را یک سال و نیم پیش صادر کرده ولی هنوز نتوانسته پول خود را دریاف کند. در صورت تصویب چنین قانونی، تکلیف این افراد چیست؟

وی با اشاره به لزوم نظارت بر فرایند صادرات و بازگشت ارز به کشور، خاطرنشان کرد: در این تردیدی وجود ندارد که با استفاده از ابزارهای موجود باید نیازهای کشور تامین شده و ارز به کشور بازگردد. در این بین ابتدا باید میان صادرکننده شناسنامه دار و برخی صادرکننده نماها تفکیک قائل شد و از سوی دیگر طوری قوانین را تصویب کرد که به صادرات کشور آسیب نزند. در سال های گذشته بسیاری از صادرکنندگان به دلیل دشواری‌های موجود کار خود را متوقف کرده‌اند و نهایی کردن قوانین این چنینی تیر خلاص بر بسیاری از فعالیت‌های صادراتی کشور می‌زند.

به گزارش ایسنا، تعدادی از نمایندگان مجلس خواستار قانونی شدن طرحی شده‌اند که در چارچوب آن صادرکنندگانی که ظرف سه ماه ارز خود را به کشور بازنگردانده‌اند، مجرم خواهند شد.

محمدرضا پورابراهیمی – رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس – اعلام کرده که این طرح برای بررسی به این کمسیون آمده است اما اطمینان خاطر داده قانونی که منجر به تضعیف صادرات و فشار بر روی صادرکنندگان می‌شود، از سوی نمایندگان تصویب نخواهد شد.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.