0 نظر
48 بازدید

شکاف میان جمهوری‌خواهان بر سر اوکراین/ کنگره تغییر رویه می‌دهد؟

double-quot تهران-جارپرس-تارنمای خبری هیل در مطلبی با اشاره به مناظره نامزدهای انتخاباتی حزب جمهوری‌خواه و شکاف بر سر حمایت از اوکراین، نوشت: چنانچه یکی از نامزدهای این حزب در انتخابات ۲۰۲۴ پیروز شود، میزان حمایت کنگره از کی‌یف تغییر می‌کند.
کد خبر : 132512
تاریخ انتشار : یکشنبه 5 شهریور 1402 - 10:22
شکاف میان جمهوری‌خواهان بر سر اوکراین/ کنگره تغییر رویه می‌دهد؟

به گزارش  جارپرس از ایرنا، این تارنمای خبری آمریکایی افزود: نخستین مناظره مقدماتی ریاست‌جمهوری میان نامزدهای حزب جمهوری‌خواه نشان داد که چگونه اختلاف در مورد حمایت از اوکراین به دو دستگی میان اعضای این حزب منجر شده است.

ویوک راماسوامی تاجر از حزب جمهوری خواه، نخستین کسی بود که در این مناظره و در پاسخ به سوال مجری برنامه در خصوص مخالفت با کمک مالی بیشتر به اوکراین دستش را بالا برد.

وی در تشریح این مخالفت گفت: من فکر می‌کنم این فاجعه است که ما از مرزهای دیگران محافظت کنیم، در حالیکه همین بودجه را باید صرف جلوگیری از تهاجم به مرز جنوبی خود کنیم. براساس نظرسنجی ها محبوبیت این تاجر هندی تبار به دلیل همین مواضع در حال افزایش است و گفته می شود وی بسیاری از نظریه های جنجالی خود را از دونالد ترامپ الگو برداری کرده است.

نیکی هیلی سفیر پیشین سازمان ملل و دیگر نامزد این حزب، اما با اختلاف فاحش با راماسوامی بر سر موضوع اوکراین و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه مناظره را دیدنی تر کرد.

این مقام پیشین دولت دونالد ترامپ حمایت از اوکراین را واجب و آن را نخستین خط دفاعی آمریکا خواند و گفت: «مشکل ویوک (راماسوامی) این است که می‌خواهد اوکراین را به روسیه بدهد، می‌خواهد بگذارد چین، تایوان را بخورد، و کمک مالی به اسرائیل را متوقف کند.

هیلی افزود: شما با دوستانتان اینگونه رفتار نمی کنید.

وی سپس خطاب به راماسوامی گفت: شما هیچ تجربه ای از سیاست خارجی ندارید و همین حرف ها خود این مساله را ثابت می کند.

تارنمای هیل در ادامه نوشت: اما مخالفت با حمایت واشنگتن از کی‌یف تنها محدود به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نمی شود و برخی قانونگذاران طرفدار ترامپ در مجلس نمایندگان، از جمله مارجوری تیلور گرین و مت گائتز بیشترین مخالفت را با تداوم حمایت از اوکراین دارند.

به گونه ای که در ماه گذشته میلادی، مجلس نمایندگان آمریکا پنج اقدام مورد حمایت برخی جمهوری خواهان از جمله دو نماینده یادشده برای کاهش کمک به اوکراین را رد کرد. این اقدامات در قالب اصلاحیه هایی در لایحه سیاست سالانه پنتاگون ارائه شد.

گرین در اصلاحیه خود با اختصاص بودجه ۳۰۰ میلیون دلاری به اوکراین مخالفت کرده بود و گائتز ممنوعیت هرگونه کمک امنیتی به اوکراین را خواستار شده بود، که هیچ یک از آنها رای نیاورد.

مخالفت ها حتی به رئیس مجلس نمایندگان هم رسیده است و کوین مک کارتی نیز اکتبر گذشته (مهر ۱۴۰۱) گفت که اوکراین نباید «چک سفید» برای کمک های آمریکا دریافت کند. وی اگرچه اوکراین را برای آمریکا بسیار مهم دانست و تاکید کرد که روسیه باید شکست بخورد، اما خاطرنشان کرد که جمهوری‌خواهان در صورت کسب اکثریت در مجلس، میزان کمک‌ها را مورد بررسی بیشتر قرار می دهند.

ترامپ نامزد پیشتاز حزب جمهوری خواه نیز به تازگی در اظهاراتی گفت: تا زمانی که آژانس‌های فدرال شاهدی از معاملات تجاری فاسد جو بایدن و پسرش هانتر پیدا نکرده اند، کمک ها به اوکراین باید متوقف شود.

در این میان، ران دسانتیس فرماندار فلوریدا که در بیشتر نظرسنجی‌ها پس از ترامپ در رتبه دوم قرار دارد، نشانه‌های متناقضی بر سر حمایت از اوکراین مخابره می‌کند و مشخص است که به دنبال جلب نظر رأی‌دهندگان اولیه حزب جمهوری‌خواه است.

مایک پنس معاون اول ریاست جمهوری در دوران ترامپ و کریس کریستی فرماندار نیوجرسی هم در نظراتی مشابه هیلی، از تدوم حمایت از اوکراین دفاع کردند. هرچند به عقیده نویسنده این مطلب این دو نامزد هم احتمالا باتوجه به نظران رای دهندگان ممکن است تغییر روی دهند.

نتایج یک نظرسنجی انجام شده توسط شبکه خبری «سی‌ان‌ان» در اوایل ماه جاری میلادی نشان می دهد ۵۵ درصد از آمریکایی‌ها مخالف اختصاص بودجه اضافی برای اوکراین هستند.

این وبگاه خبری تحلیلی براساس نتایج نظرسنجی ها و ارزیابی های به عمل آمده نتیجه گیری کرده است: به نظر می رسد چنانچه ترامپ یا جمهوری‌خواه دیگری با دیدگاه‌هایی مشابه وی درباره اوکراین در انتخابات ۲۰۲۴ پیروز شود، سطح حمایت کنگره از اوکراین تغییر می کند.

واشنگتن پست در اوایل این ماه گزارش داد که آمریکا از زمان آغاز جنگ در اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ (۵ اسفند ۱۴۰۰)، نزدیک به ۶۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون برای حمایت از اوکراین در بخش های نظامی، اقتصادی و بشردوستانه هزینه کرده است. گفته می شود این رقم کمتر از ۴ درصد کل بودجه دفاعی آمریکا در سال ۲۰۲۳ را شامل می شود که رقمی برابر با یک تریلیون و ۷۷ میلیارد دلار است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.