شورای ششم به جای باغات سراغ بافت فرسوده برود/مرگ ۱۲۸ هکتار باغ در ۱۰ سال

double-quot تهران - جارپرس - رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر پنجم تهران با بیان اینکه تاثیرات مصوبه برج - باغ در شهر مشخص است، گفت: بروند ببینند که در بیش از ۲۸۰ برج - باغ که ساخته شد، چند باغ با گذشت زمان حفظ شده است.
کد خبر : 76236
تاریخ انتشار : دوشنبه 15 آذر 1400 - 9:15
شورای ششم به جای باغات سراغ بافت فرسوده برود/مرگ ۱۲۸ هکتار باغ در ۱۰ سال

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، آرش میلانی با اشاره به اینکه حفظ باغات و فضای سبز در تهران یک دغدغه قدیمی است ، افزود: در سال ۵۹ شورای انقلاب هم مصوبه ای داشته مبنی بر برخورد با افرادی که باغات را تخریب می کنند که این مصوبه نشان می دهد با اینکه در آن سالها موضوعات و دغده های زیادی وجود داشته اما به باغات نیز به مانند سایر مسائل توجه می کردند هرچند که آمارها نشان می دهد در یک بازه ۶۰ ساله تهران ۵۰۰۰ هکتار از باغات خود که عمدتا در مناطق شمالی و مرکزی بوده، را از دست داده است.

وی با بیان اینکه در تهران نیز در سه بازه زمانی فرمول‌های مختلفی را برای باغات در نظر گرفتند، گفت: در زمان مدیریت آقای کرباسچی طرح ایجابی ۳۰_۷۰ در تهران اجرایی شد بگونه‌ای که مالکان باغات می توانستند با تحویل ۷۰ درصد ملک خود به شهرداری برای تبدیل به فضای سبز عمومی، در ۳۰ درصد مساحت زمین شان ساخت و ساز داشته باشند که تعدادی از بوستان های محله ای تهران با این شیوه ایجاد شد.

میلانی با اشاره به اینکه در دهه ۸۰ شورای شهر وقت، مصوبه ای تحت عنوان برج – باغ را در تهران اجرایی کرد که بر این اساس مالکان در ۳۰ درصد زمینشان می توانستند برج بسازند، افزود: بنا به گفته طراحان این مصوبه، قرار بوده که این تصمیم باغات تهران را حفظ کند اما در پشت این مصوبه این پیش بینی که عملا ساخت و ساز گسترده در باغات، آنها را از بین می برد، وجود نداشت و حالا  بروند ببینند که در  بیش از ۲۸۰ برج – باغ که با این مصوبه ساخته شد ، چند باغ با گذشت زمان حفظ شده است.

این کارشناس حوزه شهری ادامه داد: در این میان توقع درآمدزایی از حوزه شهرسازی با رویکرد شهرفروشی، عدم نظارت و کنترل شهرداری بر عملکرد مناطق در سطوح مختلف فضایی را فراهم آورد که با رانت و تبعیض جواز ساخت در باغات صادر می شد و اینگونه  ۱۲۸ هکتار از باغات در یک بازه ۱۰ ساله از بین رفت.

وی با بیان اینکه ما در حالی به شورای شهر راه یافتیم که شهروندان از ما انتظار حفظ باغات را داشتند ادامه داد: البته در شورای شهر چهارم چند تلاش ناموفق از سوی چند عضو شورا برای مهار مصوبه برج – باغ انجام شد؛ اما ناموفق ماند و زمانی که ما به پارلمان محلی آمدیم، افکار عمومی انتظار داشتند که ما این شیوه تخریب باغات را متوقف کنیم.

میلانی با تاکید بر اینکه همه اعضای شورای شهر پنجم بر سر متوقف شدن مصوبه برج – باغ نظر مثبت داشتند و لغو این مصوبه جزو اولین اقدامات شورا بود، ادامه داد: پس از آن برای جایگزینی مصوبه برج – باغ، خانه- باغ را تصویب کردیم که بیش از ۳۰  کاربری سازگار با باغ را تعیین کردیم تا امکان استقرار فعالیت های سازگار در باغات فراهم شود.

وی در پاسخ به سوالی در مورد چرایی عدم تحقق مصوبه خانه – باغ گفت: شرایط اقتصادی اجتماعی از سال ۹۷ تاکنون برای فعالیت کاربری های جایگزین مثل گردشگری و…  در باغات نامساعد شد و کرونا به استقرار مشاغل مجاز در این مصوبه نیز ضربه زد و همچنین در این سالها شاهد رشد وحشتناک مسکن در تهران به ویژه شمال تهران بوده ایم که جاذبه کاربری های رقیب ساخت و ساز در باغات را دچار مشکل کرد.

میلانی ادامه داد: در این میان شهرداری تهران نیز درگیر ۶۲ باغ مانده از دوره برج – باغ شد و بعد از آن نیز با کرونا و تبعات آن سر و کار داشت و عملا نتوانست بسته های تشویقی که باید برای مالکان باغات در نظر می گرفت، ساماندهی کند.

این کارشناس حوزه شهری با تاکید بر اینکه اثرات  مصوبه  -باغ در شهر کاملا مشهود است و مدیریت شهری چرا به جای باغات به سراغ بافت فرسوده نمی رود؟ گفت: مدیریت شهری می‌تواند به جای ابراز علاقه به ساخت و ساز در باغات به سراغ بافت فرسوده رود و با فعال کردن حق انتقال توسعه، به مالکان باغات در بافت فرسوده امتیاز دهد و می‌توانند با طراحی فرمولی برای “حق انتقال توسعه” با یک تیر دو نشان بزنند و هم باغات را حفظ کنند و هم سازندگان باغات به سمت بافت فرسوده هدایت شوند و آنجا را رونق دهند.

وی تاکید کرد: محیط زیست تهران مجموعه ای از رود دره ها، کوهستان و باغات است که یک اکوسیستم پیوسته را تشکیل دادند و اگر باغات به مرور زمان به هر دلیلی از بین بروند، توان اکوسیستم تهران کاهش یافته و این درحالی است که این روزها با پدیده هایی همچون گرم شدن زمین، تغییر اقلیم  و… روبرو هستیم و اگر باغات از بین بروند به این مثال می ماند که سنگربندی‌های تهران را در برابر مواجهه با خطرات زیست محیطی از بین برده‌ایم و آن موقع همه شهروندان تهرانی از مسئول، وزیر، وکیل، نماینده و… در معرض خطر هستیم.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.