0 نظر
130 بازدید

شهروندان ایرانی تا اطلاع ثانوی از سفر به گرجستان خودداری کنند

double-quot
تهران – جارپرس – سخنگوی وزارت امور خارجه از شهروندان ایرانی خواست تا اطلاع ثانوی از سفر به گرجستان خودداری کنند تا وزارت خارجه بتواند در یک سازوکار مشخص چرایی این مشکل و مصائبی که دولت گرجستان برای اتباع ایرانی ایجاد کرده را روشن کند.

کد خبر : 28025
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 20 آذر 1397 - 8:15
شهروندان ایرانی تا اطلاع ثانوی از سفر به گرجستان خودداری کنند

به گزارش جارپرس، «بهرام قاسمی» روز دوشنبه در گفت و گو با رادیو تهران حمایت از حقوق ایرانیان در همه نقاط جهان را سیاست روشن و مشخص وزارت امور خارجه عنوان کرد و افزود:ما با حساسیت ویژه برخی مسایل که برای ایرانیان در مرزهای زمینی و هوایی گرجستان اتفاق افتاد را در تهران و تفلیس دنبال می‌کنیم و در حال مذاکره هستیم و یک بار سفیرشان در این‌باره احضار شده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ممانعت پلیس فرودگاه گرجستان از ورود یک زن ایرانی و بازداشت وی به مدت بیش از ۲۰ ساعت و همچنین رفتارهای خشونت‌آمیز پلیس‌ اظهار کرد: اخبار مربوط به این خانم را دیده‌ایم و با جدیت مساله را دنبال می‌کنیم و هم‌زمان سفارت‌مان ماموریت گرفته است که از نزدیک این مساله را دنبال کند.
وی ادامه داد: ما در هفته‌ها و یکی دو ماه گذشته این اخبار را داشتیم که در مرزهای هوایی و زمینی این کشور تعدادی ایرانی دیپورت شدند. ما این رفتار دولت گرجستان را مورد انتقاد قرار می‌دهیم و مراتب ناراحتی ما به سفیرشان ابلاغ شد و برنامه‌هایی داریم که ظرف یکی دو روز آینده انجام می‌دهیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه خطاب به شهروندان ایرانی گفت: از هرگونه سفر به گرجستان در صورت عدم نیاز و اجبار خودداری کنند تا ایران بتواند در یک سازوکار مشخص چرایی این مشکل و مصائبی که دولت گرجستان برای اتباع ایرانی ایجاد کرده را روشن کند و آنها تکلیف این رفت و آمد ایرانیان را اعلام کنند.
وی در عین حال گفت: البته ما با گرجستان لغو رواید هستیم اما متاسفانه برخی ایرانیان توسط گروه‌های مافیایی که مجوز لازم را ندارند تحت عناوین خرید مسکن و بحث‌های توریستی به این کشور می‌روند و مدارک لازم را ندارند و بهانه‌ای را به دست نیروهای گرجستان می‌دهند، اما با همه این‌ها باعث نمی‌شود که نسبت به رفتار دولت گرجستان گلایه نکنیم.
قاسمی همچنین درباره راهپیمایی‌ جلیقه زردها در فرانسه و برخورد پلیس با معترضان گفت: جریان جلیقه‌زردها بحث داخلی کشور فرانسه است و ما کمتر علاقه‌مندیم درباره این مسایل صحبت کنیم. ما علاقه داریم این کشورها یاد بگیرند در مسایل داخلی دیگر کشورها دخالت نکنند.
وی ادامه داد: شاهد برخی خشونت‌های سنگین در هفته‌های گذشته در پاریس و برخی شهرهای دیگر فرانسه بودیم و تصاویری که منتشر شد نامطلوب بود و فکر می‌کنم باید دولت فرانسه تا حد بیشتری خویشتنداری کند و از برخورد خشن و اعمال زور با مردمی که خواسته‌هایی دارند و مسایلی را مطرح می کنند به عنوان کشوری که مهد دموکراسی است پرهیز کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: امیدواریم این مسایل با گفت‌وگو و به طور مسالمت‌آمیز حل شود و شاهد خشونت از جانب پلیس و نیروهای دیگر نباشیم.
قاسمی در پاسخ به این سوال که در ناآرامی‌های سال ۸۸ و بعد از آن کشورهای اروپایی و از جمله فرانسه به ایران هشدار می‌دادند و سفیران ما را احضار می‌کردند، آیا ایران هم چنین رفتار متقابلی اکنون در رابطه با برخورد دولت و پلیس فرانسه نسبت به معترضان خواهد داشت؟ گفت: ما در تماس با این دولت‌ها هستیم و مواضع خود را اعلام می‌کنیم اما همواره منتقد رفتار برخی کشورهای اروپایی به خاطر استاندارد دوگانه آنها و استفاده ابزاری درباره مسایل سیاسی بوده ایم.
وی خاطرنشان کرد: البته ما به این شکل که در فرانسه حوادث در جریان است در کشور خود حوادثی نداشتیم اما برخی اظهارنظرها نباید توسط این کشورها در برخی مسایل ما انجام می‌شد و آنها را دخالت در مسایل داخلی خود می‌دانیم و امروز هم می‌گوییم در مسایل آنها دخالت نمی‌کنیم.
وی ادامه داد: آنها باید بیاموزند که شرایط برای همه کشورها در نوسان و متغییر است و ممکن است این حوادث برای همه اتفاق بیفتد. ما توصیه می‌کنیم کشورها از هنجارهای بین‌المللی تبعیت کنند و ما به فرانسه توصیه می‌کنیم که مسایل خود را با هوشمندی و درایت و عدم استفاده از زور جلو ببرد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین درباره شکایت ایران درباره شبکه ایران اینترنشنال گفت: درباره شبکه‌ای که از یک گروه تروریست علنی و رسمی حمایت کرد و سران آنها در دانمارک زندگی می‌کنند شکایتی تنظیم و ارایه شد.
قاسمی یادآور شد: این پرونده هنوز مفتوح است و توسط سفارت‌مان در لندن شکایتی علیه این شبکه مطرح کردیم و دولت دانمارک پذیرفت، سران این گروه دچار خطا شدند و هم‌چنین در دادگاهی که مقر آن در لندن است شکایت‌مان دنبال می‌شود.
وی تاکید کرد: دولت ایران اجازه نمی‌دهد گروه‌های تروریستی از فضای دیگر کشورها استفاده کنند و پشت برخی حمایت‌های جانبی که از آنها می‌شود، پنهان شوند و به منافع و مردم ایران حمله کنند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.