0 نظر
60 بازدید

شناسایی ۶ بیمار مبتلا به مالاریا در خراسان شمالی

double-quot تهران - جارپرس - کارشناس بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی از شناسایی ۶ بیمار مبتلا به مالاریا در این استان از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد.
کد خبر : 123960
تاریخ انتشار : دوشنبه 8 خرداد 1402 - 13:51
شناسایی ۶ بیمار مبتلا به مالاریا در خراسان شمالی

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، پسندیده با اشاره به اینکه با تلاش های انجام شده در این معاونت این افراد از مرگ قطعی و حتمی نجات یافتند، اظهار کرد: تعداد افراد شناسایی شده مبتلا به ماریا در سال گذشته سه نفر بوده است.

وی با اشاره به اینکه بیماری مالاریا یکی از شایع ترین بیماری های منتقله توسط ناقلین در کشور است که به علت حضور انگل تک یاخته ای به نام پلاسمودیوم در خون انسان ایجاد می شود، گفت: پلاسمودیوم ها در داخل گلبول های قرمز خون رشد می کند و پس از رشد، تکثیر کرده و موجب پاره شدن گلبول های قرمز خون و بروز علائم مالاریا می شود .

پسندیده در ارتباط با همه گیری شناسی این بیماری بیان کرد: هر سال در جهان ۵۰۰ تا۳۰۰ میلیون نفر به مالاریا مبتلا می شوند و از این تعداد بیش از ۱ میلیون نفر جان خود را از دست می دهند.

وی افزود: در دنیا هر ثانیه، تعداد ۱۰ کودک برای مبارزه با مرگ در اثر مالاریا دست و پنجه نرم می کنند و کل موارد مالاریا در جهان بیش از ۵ برابر مجموعه ( سل ، ایدز ، سرخک ، جذام ) است .

به گفته این مسئول بیشترین موارد بیماری مالاریا در ایران مربوط به استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و قسمت گرمسیری کرمان است.

وی با اشاره به اینکه ناقل بیماری مالاریا پشه های آنوفل ماده است، توضیح داد: در کشور ایران ۱۹ گونه پشه آنوفل شناخته شده که ۷ گونه آن ناقل بیماری می باشد و پشه های آنوفل بیشترین زمان خونخواری را در شب انجام میدهند .

کارشناس بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به اینکه دوره کمون این بیماری بر حسب نوع انگل فرق می کند و ۱۴-۷ روز است، گفت: اشخاصی که به بیماری مالاریا مبتلا می شوند ابتدا احساس سرما می کنند و سپس لرز و بعد از آن دچار تب می شوند و در نهایت عرق می کنند که به این مراحل حمله مالاریا گفته می شود.

وی افزود: علائم دیگر مالاریا سردرد، استفراغ، بزرگی طحال، کم خونی و دردهای عضلانی می باشد .

پسندیده ادامه داد: ساده ترین و مطمئن ترین روش تشخیص قطعی بیماری آزمایش خون است، که می توان با تهیه گسترش خونی در فاصله زمانی کمتر از نیم ساعت به وجود بیماری پی برد.

وی در ارتباط با اقدامات پیشگیری کننده از بروز این بیماری توضیح داد: یکی از راه های پیشگیری از ابتلا به این بیماری آموزش نکات بهداشتی به مردم به منظور شناساندن علائم، راه های انتقال و پیشگیری از بیماری به آن ها است.

پسندیده تاکید کرد: برای قطع زنجیره انتقال بیماری و پیداکردن سریع مخازن آلوده و درمان به موقع و کامل آن نقش مهمی در کنترل این بیماری دارد .

وی به روش های مبارزه با ناقل بیماری نیز اشاره کرد و گفت: جلوگیری از گزش توسط پشه آنوفل با اقداماتی از قبیل خوابیدن در زیر پشه بند در موقع شب،  استفاده از توری مناسب برای پنجره ها و درب های خانه یا حداقل اتاق های که افراد در شب در آنجا می خوابند،  استفاده از مواد دور کننده حشرات بر روی نقاط باز بدن و استفاده از حشره  کش های خانگی به صورت اسپری یا تدخینی در محل های استراحت قبل از خواب امکان پذیر است.

به گفته کارشناس بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، از بین بردن محل های تکثیر پشه های آنوفل، از بین بردن و خشکاندن آب های راکد، جاری کردن و به حرکت انداختن آب های راکد پر کردن برکه ها و گودال ها، استفاده از ماهی های لاروخوار و باسیل های لاروکش و لاروکش های شیمیایی در داخل آب هایی که می تواند محل مناسبی برای تخمگذاری پشه های آنوفل باشد از دیگر اقداماتی است که برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری باید انجام داد.

وی افزود: از بین بردن پشه های بالغ با استفاده از حشره کش های شیمیایی طولانی اثر به صورت سمپاشی نیز برای مبارزه با این بیماری باید انجام داد.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.