شرط واکسن برای سفر به ایران و تغییرات جدید

double-quot تهران - جارپرس - همانطور که از جلسات و اظهارات مسئولان بر می‌آمد به نظر می‌رسد که قوانین سفرهای داخلی و خارجی در پی تسریع واکسیناسیون در کشور در حال تغییر است و روز گذشته واکسینه شدن مسافران شرط سفر آن‌ها به ایران اعلام شد.
کد خبر : 71295
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 27 مهر 1400 - 8:59
شرط واکسن برای سفر به ایران و تغییرات جدید

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، در طول دوران شیوع ویروس کرونا در حدود ۲۰ ماه گذشته محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های بسیاری برای سفرهای خارجی و داخلی از سوی کشورهای مختلف بسته به شدت و وضعیت این بیماری تدوین و اجرا شد و این پروتکل‌ها با شرایط مختلف از تست PCR  تا قرنطینه و حتی ممنوعیت در دستور کار سیستم‌های بهداشت و درمان دولت‌های مختلف قرار گرفت.

بر همین اساس بسیاری از کشورها در سه ردیف کشورهای کم خطر، پرخطر و ممنوعه برای مسافرت و گردشگری قرار گرفتند و مرزهای زمینی و هوایی کشورهای مختلف جهان طبق آن کنترل شد. ایران هم از این قائده مستثنی نبود دائما در ماه‌های گذشته و بر اساس شدت و حدت شیوع ویروس کرونا خروج و ورود از و به ایران دستخوش تغییر شد.

اما در هفته‌های اخیر جلسات مختلفی در ستاد ملی مقابله با کرونا برای اعمال تغییراتی در زمینه تعدیل پروتکل‌های بهداشتی در این راستا برگزار شد. رضا نفیسی – رئیس مرکز تدوین مقررات ایمنی حمل و نقل پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی- در این باره به ایسنا گفت: سیستم هوشمند کرونایی به زودی راه‌اندازی می‌شود و ابتدا از استان قزوین به صورت آزمایشی اجرا خواهد شد بر این اساس بسیاری از محدودیت‌های کرونایی تنها برای افرادی است که واکسینه نشدند و آنهایی که کارت واکسن دیجیتال دارند می‌توانند بدون محدودیت بسیاری از فعالیت‌ها مانند سفرهای داخلی و خارجی را مانند قبل از شیوع کرونا انجام دهند.

از جمله محدودیت‌هایی که با راه‌اندازی سیستم هوشمند کرونا تغییر خواهد کرد. سفرهای داخلی و خارجی است چرا که از این به بعد همه آن‌هایی که واکسینه شده‌اند می‌توانند بدون محدودیت سفرهای داخلی و خارجی که قبل از شیوع کرونا می‌توانستند بروند را انجام دهند. همچنین حضور در ورزشگاه‌ها و سایر  اماکن عمومی مانند سینما، پاساژها و غیره نیز از جمله این محدودیت‌هاست که با تغییر و تعدیل مواجه خواهد شد.

حالا بهرام عین‌اللهی –وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی– به این نکته اشاره کرد و روز گذشته گفت: هر کسی که می‌خواهد وارد کشور شود باید حتما دو دوز واکسن کرونا را تزریق کرده باشد. با هماهنگی وزارت امور خارجه و وزارت گردشگری دیپلماسی سلامت را تقویت می‌کنیم و خدمات بیشتری را به کسانی که به کشورمان برای دریافت تسهیلات بهداشتی مراجعه می‌کنند، ارائه خواهیم کرد.

وی افزود: علیرغم واکسیناسیون صورت گرفته و ادامه آن، مردم همچنان باید پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی را رعایت کنند تا روند شیوع ویروس در کشور کند شود.

البته جواد هدایتی – مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای– نیز روز گذشته در این باره به ایسنا گفت: درمورد ورود گردشگر و مسافر از مرزهای زمینی اخیرا ستاد ملی مقابله با کرونا مصوباتی داشته و قرار شده پروتکل‌هایی با محوریت پیشنهاد فنی و کارشناسی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تدوین و تصویب و به وزارت امور خارجه ابلاغ شود تا با توجه به واکسیناسیون صورت گرفته در ایران و سایر کشورهای دنیا، ترددها و سفرهای زمینی با تسهیلاتی رو به رو شده و برای افراد واکسینه شده به حالت عادی برگردد.

وی با بیان اینکه باید از فرصت‌های گردشگری ایران استفاده شود، افزود: از آنجا که در دوران شیوع کرونا پذیرش گردشگر و مسافر از مرزهای زمینی نداشتیم و ترددهای مرزی محدود به دیپلمات‌ها و برخی گروه‌های خاص بود،   بسیاری از هتل‌ها، موزه‌ها و اماکن گردشگری و زیارتی کشور در دوران شیوع ویروس کرونا تقریبا تعطیل بود و تصمیم‌گیری‌های جدید هم به منظور احیای تدریجی صنعت گردشگری است که باید در دستور کار قرار گیرد اما با این پروتکل‌های جدید مسافران می‌توانند با پروتکل‌های مشخصی و با داشتن کارت واکسن بیایند و ‌می‌توانیم تردد از مرزهای زمینی را نیز مانند مرزهای هوایی فعال کنیم.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.