شرط مسکو برای ایجاد گذرگاه‌های انتقال غلات از اوکراین

double-quot تهران - جارپرس - خبرگزاری اینترفکس به نقل از معاون وزیر خارجه روسیه امروز (چهارشنبه) گزارش داد که روسیه در قبال لغو برخی از تحریم‌هایش آماده است تا گذرگاه‌های بشردوستانه‌ای را برای کشتی‌های حامل مواد غذایی اوکراینی فراهم کند.
کد خبر : 91770
تاریخ انتشار : چهارشنبه 4 خرداد 1401 - 21:22
شرط مسکو برای ایجاد گذرگاه‌های انتقال غلات از اوکراین

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، از آغاز حمله روسیه به اوکراین (۲۴ فوریه) و همزمان با اعزام هزاران سرباز روسی به اوکراین، بنادر دریای سیاه اوکراین مسدود شده‌اند و بیش از ۲۰ میلیون تن غلات در سیلوهای این کشور گیر کرده است.

روسیه و اوکرین با هم قریب به یک سوم از گندم جهان را تامین می‌کنند. همچنین اوکراین به تنهایی بزرگترین و اصلی‌ترین صادرکننده ذرت، جو، روغن آفتابگردان است و روسیه و بلاروس هم بیش از ۴۰ درصد از صادرات جهانی پتاس را برعهده دارند.

آندری رودنکو، معاون وزیر امور خارجه روسیه اظهار کرد: ما بارها گفته‌ایم که حل مشکل غذا به یک رویکرد جامع از جمله حذف تحریم‌های اعمال شده علیه صادرات و تجارت‌های روسیه احتیاج دارد. روسیه آماده است تا گذرگاه‌های بشردوستانه را فراهم کند؛ کاری که هر روز آن را انجام می‌دهد.

کشورهای غربی مدتهاست درخصوص ایجاد “گذرگاه‌های بشردوستانه” گفت‌وگو می‌کنند و افزوده‌اند که این گذرگاه‌ها ملزم به توافق روسیه است.

اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا روز سه‌شنبه گفت که روسیه از غذا به عنوان “سلاح” استفاده می‌کند.

اما این در حالیست که آندری رودنکو گفت: «ما همیشه با آن‌هایی که به دنبال راهکارهای مسالمت‌آمیز هستند، آماده مذاکره هستیم. من قضاوت اورزولا فون در لاین را به وجدانش می‌سپارم.»

وی درخصوص ادعاهایی مبنی بر اینکه “ارتش روسیه غلات را از بنادر اوکراینی قاچاق می‌کند”، اظهار کرد: «ما تماما این ادعا را رد می‌کنیم. ما چیزی از کسی نمی‌دزدیم.»

پیش از این تلویزیون سی‌ان‌ان تصاویر ماهواره‌ای را منتشر کرده بود که ادعا می‌کرد روسیه در حال “قاچاق غلات اوکراینی” از طریق کریمه است.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.