شرایط پذیرش با آزمون استعدادهای درخشان در مقطع ارشد چگونه است؟

double-quot تهران - جارپرس - دانشگاهها و موسسات آموزش عالی می‌توانند یک بار در هر سال به ازای هر رشته، از بین دانش آموختگان رتبه اول تمامی رشته های آموزشی خود در مقطع کارشناسی که حداکثر یک سال تحصیلی از تاریخ فراغت از تحصیل آنها نگذشته باشد، فقط یک نفر را که بالاترین معدل کل را کسب کرده باشد به عنوان پذیرش استعداد درخشان به سازمان سنجش آموزش کشور معرفی کنند.
کد خبر : 124815
تاریخ انتشار : شنبه 20 خرداد 1402 - 13:02
شرایط پذیرش با آزمون استعدادهای درخشان در مقطع ارشد چگونه است؟

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، شرایط پذیرش با آزمون استعدادهای درخشان در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاهها و موسسات آموزش عالی براساس مفاد آیین نامه پذیرش با آزمون استعدادهای درخشان در مقاطع کارشناسی (پیوسته و ناپیوسته) و کارشناسی ارشد به تصویب شورای هدایت استعدادهای درخشان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که به تمامی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی نیز ابلاغ شده است.

داوطلبان دارای شرایط زیر حداکثر تا یک سال تحصیلی پس از زمان دانش آموختگی (و صرفا برای یک بار) در صورت شرکت در آزمون و کسب حدنصاب علمی حداقل ۹۰ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد هر کدرشته محل توسط سازمان سنجش به یکی از دانشگاه‌ها معرفی می‌شوند.

بر این اساس، برگزیدگان رتبه های اول تا پانزدهم مرحله نهایی المپیادهای علمی ـ دانشجویی، دانشجویان نمونه کشوری در مقطع کارشناسی با معرفی سازمان امور دانشجویان، رتبه های اول تا سوم نهایی جشنواره خوارزمی، جوان خوارزمی، رازی، ابن سینا و فارابی در مقطع کارشناسی پیوسته یا ناپیوسته،با مشارکت حداقل ۵۰ درصد در دستاورد حائز رتبه، دانش آموخته رتبه اول مقطع کارشناسی پیوسته در بین دانشجویان هم رشته و هم ورودی که طی هشت نیم سال دانش آموخته شده‌اند، از جمله کسانی هستند که می‌توانند از تسهیلات فوق استفاده کنند.

دانش آموخته رتبه اول مقطع کارشناسی ناپیوسته در بین دانشجویان هم رشته و هم ورودی که طی ۴ نیمسال تحصیلی دانش آموخته شده است.

سازمان سنجش موظف است حداکثر معادل(۱۰ درصد) با تقریب اضافی در هر کدرشته محل تحصیلی مقطع بالاتر را براساس اولویت نمره و انتخاب رشته داوطلبان به حائزین شرایط اختصاص دهد.

حداکثر مدت تحصیل برای دانش آموختگان رتبه اول مقطع کارشناسی پیوسته، ۸ نیمسال و برای دانش آموختگان مقطع کارشناسی ناپیوسته ۴ نیمسال می باشد.

همچنین به لحاظ میانگین کل، داوطلب باید حائز بالاترین میانگین در مقایسه با دانشجویان هم رشته و هم ورودی موسسه محل تحصیل خود باشد.

دانشگاهها و موسسات آموزش عالی موظف هستند یک بار در هر سال به ازای هر رشته، از بین دانش آموختگان رتبه اول تمامی رشته های آموزشی خود در مقطع کارشناسی که حداکثر تا یک سال تحصیلی از تاریخ فراغت از تحصیل آنها نگذشته باشد، فقط یک نفر را که بالاترین معدل کل را کسب کرده باشد در موعد مقرر به سازمان سنجش آموزش کشور معرفی نمایند.

دانشجویان مقطع کارشناسی در تمامی دوره‌ها چنانچه از طریق سازمان سنجش آموزش کشور وارد مقاطع فوق شده باشند، می توانند از تسهیلات رتبه اولی بهره مند شوند.

آن دسته از دانشجویان رتبه اول مقطع کارشناسی که بر اساس کارنامه اولیه مجاز به انتخاب رشته نیستند، نمی توانند از مزایای این آیین نامه بهره مند شوند.

افرادی که با توجه به امتیاز رتبه اول پذیرفته نشوند، ادامه تحصیل آنان همانند سایر داوطلبان و از طریق شرکت در آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سنوات بعد میسر خواهد بود.

افرادی در امتیاز رتبه اول گزینش خواهند شد که ضمن واجد شرایط بودن، اطلاعات آنان براساس مندرجات فرم تاییدیه رتبه اول (مندرج در انتهای این دفترچه راهنما) توسط معاونت آموزشی دانشگاه و یا موسسه آموزش عالی محل تحصیل آنان از ۲۵ تیر تا ۵ مرداد منحصرا از طریق پرتال اینترنتی به سازمان سنجش آموزش کشور اعلام شود؛ در غیر این صورت سهمیه رتبه اول برای آنان لحاظ نخواهد شد. لذا ضرورت دارد همه داوطلبان استفاده از این امتیاز که مجاز به انتخاب رشته شده اند فرم مذکور را تکمیل و حداکثر تا تاریخ ۲۵ تیر تحویل معاونت آموزشی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی ذی ربط نمایند.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.