0 نظر
88 بازدید

سیاست خارجی بایدن در قبال ایران بعد از انتخابات کنگره

double-quot تهران - جارپرس - یک استاد ژئوپلیتیک دانشگاه با تشریح سیاست خارجی بایدن در قبال ایران بعد از مشخص شدن نتایج انتخابات میان دوره‌ای آمریکا گفت: مسائل داخلی ایران و اوکراین غرب را حساس کرده لذا ایران باید وارد گفت‌وگو شود زیرا غرب هنوز تمایل دارد تا کار با ایران به توافق برسد.
کد خبر : 107040
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 26 آبان 1401 - 12:40
سیاست خارجی بایدن در قبال ایران بعد از انتخابات کنگره

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، عبدالرضا فرجی راد در ارزیابی خود از نتایج انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا و تاثیر پیروزی دموکرات‌ها در سنا بر سیاست خارجی این کشور اظهار داشت: نتیجه این انتخابات تا حدودی بهتر از این بود که برای دموکرات‌ها پیش‌بینی می‌شد نمی‌توان گفت پیروزی، زیرا کنگره و مجلس نمایندگان از اهمیت خاصی برخوردار هستند، سنا هم اهمیت دارد اما دموکرات‌ها سنا را حفظ کرده و مجلس نمایندگان را از دست دادند.
وی تصریح کرد: با توجه به این که ترامپ در این رقابت‌ها شکست خورده احتمال زیاد جمهوری‌خواهان روی فرد دیگری برای انتخابات ریاست‌جمهوری فکر می‌کنند، از طرف دیگر دموکرات اکنون در فکر هستند تا فردی را از بین کاندیداهایی که رای خوبی داشته برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری معرفی کنند لذا این انگیزه را پیدا کرده‌اند تا روند نسبی موفقیت را تا زمان انتخابات ریاست جمهوری دنبال کنند.
این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه با اشاره به سیاست بایدن در منطقه‌ اظهار داشت: تصور می‌کنم حرکت بن سلمان برای این که قیمت بنزین در انتخابات بالا بماند باعث شده تا دموکرات ها فشار روی بن سلمان را حفظ کنند از طرف دیگر با روی کار آمدن نتانیاهو احتمالا اتحاد بین بن سلمان و نتانیاهو بیشتر می‌شود و در مدت باقیمانده تا انتخابات ریاست جمهوری کار می‌کنند تا یک جمهوری‌خواه را در آمریکا روی کار آورند.
فرجی‌راد ادامه داد: در ارتباط با ایران و منطقه نیز چند تحول باعث شده تا دموکرات‌ها نسبت به ایران تندتر شوند یکی مسائل داخلی ایران است که موضع گیری نسبتا تندی البته نه به اندازه اروپا داشتند. دیگر اینکه مسائل ادعایی را در رابطه با همکاری ایران با روسیه علیه اوکراین مطرح می کنند. اوکراین مساله ای استراتژیک بوده و برای آن‌ها حساسیت برانگیز است لذا این مسائل در ارتباط با ایران بی‌تاثیر نبوده است.
وی افزود: همچنین به نظر می رسید آژانس بین المللی انرژی اتمی بعد از انتخابات کنگره آمریکا تلاش می کند تا امتیازاتی در رابطه با مسائل آژانس و بسته شدن پرونده هسته ای ایران داده شود اما دو مساله داخلی ایران و اوکراین هم باعث شده که در رابطه با بسته شدن پرونده هسته ای ایران امتیازات زیادی ندهند یا اگر بدهند محدود باشد.
سفیر سابق کشورمان در نروژ ادامه داد: هیاتی از آژانس قرار است سفری به ایران داشته باشد و صحبت‌هایی انجام شود اما در صورتی که نتیجه گفت‌وگوها منفی باشد آژانس به سمت قطع نامه نهایی که پرونده ایران به شورای امنیت برود، خواهد رفت و روابط ایران و غرب و همچنین با اروپا تیره‌تر می‌شود.
این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه با بیان این که تحریم‌های اتحادیه اروپا به خودی خود بحران روابط ایران و اروپا و غرب را تشدید می‌کند، گفت: ایران اکنون در وضعیت خوبی در رابطه با غرب نیست برای این که تشدید نشود باید وارد گفت‌وگو شود، اخیرا شاهد حرکت‌هایی از سوی آلمانی ها و مکرون بودیم که تقریبا بی سابقه بود بنابراین ایران هم باید با اروپا وارد گفت‌وگو شود هم بتواند بحران داخلی را از طریق گفت‌وگو و مفاهمه حل کند.
فرجی راد یادآور شد: به عنوان مثال همکاری ایران و روسیه در زمینه ارسال سلاح که آن ها مدعی هستند اگر حل نشود ما را درگیر می‌کند در واقع غرب می خواهد وضعیت پوتین را در دعوای ناتو و روسیه تلطیف کند.
این دیپلمات پیشین کشورمان اظهار داشت: مساله اوکراین، موضوع استراتژیک جهانی است و به راحتی هر که را در گیر کند، رها نمی‌کند به نظرم باید به نحوی سری‌تر حل و فصل شود حتی مشاور زلنسکی در این مورد چراغ سبزی نشان داد که محموله هایی که قرار بود به روسیه برود از سوی ایران متوقف شده است.
وی با تاکید بر این که باید این پرونده را از ایران بیرون بکشند، گفت: غرب هنوز تمایل دارد تا کار با ایران به توافق برسد اما شرایط تا حدودی متفاوت شده است، مخالفین در خارج فشار می آورند تا این توافق انجام نشود. اگر مساله آژانس و پرونده هسته ای ایران حل شود شاید بتواند امیدوار بود تا ژانویه نتایجی به دست آید.
انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.