سوز دل زائران در سوگ هشتمین خورشید

double-quot مشهد - جارپرس - ۲۹ صفر امسال در سالروز شهادت جانسوز ثامن الحجج حضرت علی بن موسی الرضا (ع) حال و هوای دیگری بر مسلمین حاکم است، آنچنانکه مجاوران بارگاهش از عدم وصال و شهادت جانکاهش می‌سوزند و دلدادگان دور از سرزمین خورشید هشتم هم از درد فراق و هم از منع حضور در جوارش می‌جوشند و از سوز دل به سوگ جان می‌نشینند.
کد خبر : 34828
تاریخ انتشار : شنبه 26 مهر 1399 - 8:08
سوز دل زائران در سوگ هشتمین خورشید

مشهدالرضا (ع) در سوگ هشتمین خورشید آسمان امامت و ولایت، ماتم سرا گشته و دست مجاوران حرم قدسی از هر جهت به سوی مضجع شریف ثامن الحجج (ع) بلند شده است و چون کشتی شکستگان در امواج دریای غم، چشم به دستان یاریگر ناخدای خویش دوخته‌اند تا آوارگان را به سامان رساند.

سوز آنان که عشق به امام رئوف را در دل دارند و در فاصله نزدیک به او برای شهادت جانگدازش به سوگ می‌نشینند، همین که حس می‌کنند که این مرکز ثقل، منتظر همه دلسوختگان خود بوده است، چشمانشان خود به خود می‌جوشد، دستهایشان به سوی حرمش قد می‌کشد، گویی امام رئوف، تمام غریبان را به آغوش مهربان خود کشیده است، پس نایب‌الزیاره همه غایبان می‌شوند.

حزن حرم در هنگامه شهادت مولایش سنگین است، سوز دل عاشقانه آنان که در کنج صحن و سرایش ماوا گرفته‎اند و درد فراق را بر زبان می‌رانند، هر مومنی را میخکوب می‌کند، بغض می‌ترکد و در برابر قبله هشتم زانو می‌زند و از درد فراق می‌گوید.

امروز نه تنها خیابانهای گرداگرد مضجع شریف ثامن الحجج (ع) بلکه نظر همه ساکنین این کلانشهر به گلدسته و رواق حرم قدسی ختم شده است، خاطره سوزانده شدن جگر امام رئوف با زهر مامون از ذهن این مردم پاک نمی‌گردد و با هر نوحه حزن انگیزی داغها تازه و دستها به سوی یار بلند می‌شود.

این رسم عاشقی در دیار خورشید هشتم است که دلها فقط برای او بتپد، مومنین داغ دلها را به دست مرحمت او مرهم نهند، چون کبوتری بر گرداگرد گنبدش بچرخند، دل به گندمهای محبت او سپرند و اسیر پرواز در آسمان جوار او شوند.

اشتیاق دلسوختگان انیس النفوس در سالروز شهادت او برای اجابت رسم دلدادگی فزونی می‌یابد، دوان دوان رهسپار حرم می‌شوند تا سایه مهربان او چون ابری سخاوتمند بر نیازشان ببارد و آنان را سیراب کند.

و اما امسال به خاطر شیوع بیماری همه گیر کرونا، برپایی عزاداریهای پرشور در حرم مطهر رضوی چون سالهای گذشته میسر نیست، اجتماعات عزاداران و هیاتهای مذهبی در خیابانهای منتهی به حرم و صحن و سرای حضرت دوست به صورت محدود و با رعایت فاصله اجتماعی و موارد بهداشتی انجام می‌شود با این حال مومنان رسم عاشقی و دلدادگی در این روز را به جا می‌آورند.

هرسال در ایام دهه پایانی ماه صفر، هیات‌های مذهبی از استان‌ها و شهرستان‌های مختلف به مشهد سفر می‌کردند اما امسال، به دلیل شرایط ناشی از شیوع کرونا، این هیات‌ها از تشرف به بارگاه منور رضوی و عزاداری و سوگواری در این ایام محرومند، از همین رو خدام بارگاه نورانی ثامن‌الحجج (ع) با پرچم علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) ضمن حضور در مبدأ حرکت هیات‌ها با بسته‌های متبرک رضوی پذیرای معنوی هیات‌های مذهبی هستند.

در سالروز شهادت حضرت امام رضا(ع) گروه‌هایی از هیاتهای مذهبی مشهد بعد از اقامه نماز ظهر و عصر در صحن جامع رضوی با رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی اجتماع خواهند کرد و ذاکران اهل‌ بیت (ع) در این اجتماع به نوحه خوانی پرداخته و عزاداران همنوا با آنان به سوگ خواهند نشست.

در ایام پایانی ماه صفر حرم مطهر رضوی میزبان گروه‌هایی به نمایندگی از زائران است که برای نمونه، از آذری‌زبانان مقیم شهر مشهد دعوت ‌‎شده که در حرم حضور یابند و به نمایندگی و نیابت از هیاتهای مذهبی آذری‌زبان که هرسال به این بارگاه منور مشرف می‌شدند، در صحن جمهوری اسلامی به عزاداری و سوگواری بپردازند. این برنامه ویژه عرب‌زبانان، یزدی‌ها و مازندرانی‌ها نیز برگزار می‌شود.

برنامه عزاداری ویژه‌ای نیز از سوی آستان قدس رضوی برای نخستین بار در سالروز شهادت حضرت امام رضا(ع) در نظر گرفته شده که شامل مراسم روضه‌خوانی و قرائت زیارت ویژه بانوان در مدرسه خیرات‌خان با عنوان “زینبیه”، عزاداری نوجوانان در صحن امام حسن مجتبی (ع) با عنوان “اینجا بهشت است”، عزاداری ناشنوایان و نابینایان در حرم، مرثیه سرایی ویژه کودکان و نونهالان در باغ رضوان است.

برگزاری آیین‌های خطبه‌خوانی و شام‌غریبان امام رضا(ع) نیز تغییر اندکی یافته، این دو ویژه‌برنامه‌ در صحن انقلاب اسلامی و با حضور تعدادی از خادمان به نمایندگی از همه خدام و ارادتمندان به ساحت حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) برگزار می‌شود.

منبع: ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.