سود و زیان قرارداد برنج روی کاغذ

double-quot تهران - جارپرس - کشت قراردادی برنج برای نخستین بار امسال در مازندران در سطح ۲۵ هزار هکتار از اراضی شالیکاری چه در ارقام پرمحصول و چه در ارقام کم‌محصول اجرا می شود. این طرح با هدف حمایت از کشاورزان و خرید تضمینی برنج در راستای امنیت غذایی صورت می گیرد اما کارشناسان می گویند موفقیت این طرح بسته به علل و عواملی است که جملگی ذیل مقوله نظارت تحقق می یابد.
کد خبر : 88189
تاریخ انتشار : دوشنبه 22 فروردین 1401 - 15:27
سود و زیان قرارداد برنج روی کاغذ

 

کشت قراردادی برنج قرار است برای نخستین بار امسال در مازندران در سطح ۲۵ هزار هکتار از اراضی برنج چه در ارقام پرمحصول و چه در ارقام کم‌محصول اجرا شود. این طرح با هدف حمایت از کشاورزان و خرید تضمینی برنج به عنوان یک محصول استراتژیک در امنیت غذایی صورت می گیرد.

به گفته کارشناسان امر، این طرح سال هاست در کشورهایی که برنج به عنوان یک محصول کشاورزی مهم محسوب می شود در حال اجرا است و موفقیت های زیادی را به همراه داشته است و موفقیت این طرح در استان بستگی به نظارت کافی وزارت کشاورزی، رسیدن به موقع نهاده ها و وفای به عهد مجریان در خرید تضمینی و بیمه محصولات است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه کشت قراردادی برنج یکی از برنامه های مهم وزارت جهاد کشاورزی است، اظهار کرد: این طرح با هدف حمایت دولت از کشاورزی و افزایش کمی و کیفی مزارع برنج و خرید و فروش بهینه این محصول استراتژیک انجام خواهد شد.

مجید بهادری در گفت و گو با ایسنا، تمرکز کشاورزان در این نوع کشت را برنامه ریزی برای تولید محصول با کیفیت با کمترین هزینه ها عنوان کرد و افزود: در این طرح نهاده هایی همچون بذر و سموم شیمیایی به صورت امانی و بدون دریافت وجه در اختیار کشاورز قرار می گیرد و در زمان تحویل برنج محاسبه می شود.

وی با اشاره به اینکه اتحادیه شرکت های تعاونی تولید روستایی، به عنوان مباشر بخش دولتی و پایانه صادرات برنج ایران مستقر در آمل به عنوان بخش خصوصی در کنار کشاورزان قرار می گیرند، تصریح کرد: سازمان تعاون روستایی یک سال بیمه محصولات را به حساب صندوق بیمه روستایی واریز کرده است و وقتی کشاورز به صندوق معرفی می شود بیمه به صورت خودکار اجرا می شود.

وی خرید تضمینی برنج را به نرخ روز از دیگر مزایای این طرح عنوان کرد و گفت: قرار است تسهیلات کم بهره نیز در اختیار کشاورزان قرار گیرد و برای شروع کار نیاز است کشاورزان به مرکز جهاد کشاورزی مراجعه کنند تا به اولین مجری کشاورزی قراردادی معرفی شوند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: مقرر شد که ۴۵ هزار هکتار از مزارع برنج کشور به کشت قراردادی اختصاص پیدا کند که از این میزان، ۲۵ هزار هکتار به مازندران اختصاص پیدا کرد.

بهادری خاطرنشان کرد: در اراضی شالیکاری مازندران ۱۵ هزار هکتار ارقام پرمحصول و ۱۰ هزار هکتار ارقام محلی در کشت قراردادی برنج مورد حمایت قرار می گیرند.

بار اصلی طرح بر دوش وزارت کشاورزی

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری نیز با بیان اینکه تامین امینت غذایی به ویژه محصولات راهبردی از جمله برنج برای کشور بسیار مهم است، اظهار کرد: بار اصلی این مسئولیت بر دوش وزارت جهاد کشاورزی نهاده شده و وزیر جهاد کشاورزی نیز برنامه های پیشنهادی خود را برای رسیدن به امینت غذایی پایدار به مجلس شورای اسلامی ارائه داده است.

همت الله پیردشتی کشت در گفت وگو با ایسنا، محصول برنج را از اولویت های نخست کشور به لحاظ امنیت غذایی دانست و گفت: نداشتن یک الگوی کشت بهینه و پایدار آسیب زیادی را به این بخش وارد کرده است و در استان مازندران نیز یک الگوی کشت بهینه به شکل سازماندهی شده وجود ندارد و در این میان کشاورز، دولت، مصرف کننده و بازار کار خود را انجام می دهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با تاکید بر اینکه آنچه در بکارگیری الگوی کشت بهینه پایدار کمک می کند کشت قراردادی برنج است، افزود: این نوع کشت شکل و قالب خوبی برای رسیدن به الگوی کشت بهینه و امینت غذایی است.

پیردشتی در تکمیل این موضوع ابراز کرد: این طرح در واقع قراردادی بین تولید کننده و خریدار است که دارای منفعت مشترک هستند و در این میان خریدار ریسک تولید را پایین می آورد و نهاده را در اختیار کشاورز قرار می دهد و از این نظر خیال کشاورز راحت است، همچنین با خرید تضمینی که صورت می گیرد واسطه ها حذف و یا کمرنگ می شوند.

وی تصریح کرد: امسال با توجه به شعار سال که سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی است باید گفت یکی از مهم ترین مشکلات در تولید محصولات کشاورزی از جمله برنج، شکاف یا خلا عملکردی بنیادی است که اجرای کامل این طرح می تواند این شکاف عملکردی را به میزان زیادی برطرف سازد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با بیان اینکه عدم بکارگیری نهاده های مناسب یا مولفه دانش در فرایند تولید ضعف بزرگی محسوب می شود، متذکر شد: اگر آموزش و دانش لازم در این زمینه به کار گرفته شود و در کشاورزی رایج نفوذ کند این خلا پر می شود و در نیتجه تولید افزایش و امنیت غذایی بهبود می یابد.

پیردشتی با تاکید بر نقش مهم آموزش و مشاوره در اجرای بهتر این نوع کشت ادامه داد: از دیگر ثمرات این امر مهم آن است که فرایند تولید نیز بهینه می شود و برای نمونه می توان به کارگیری ارقام اصلاح شده و جدید را گسترش داد.

الگوی کشت پایدار، نتیجه اجرای درست طرح

وی در ادامه با مثبت ارزیابی کردن شکل کشت قراردادی برنج یادآور شد: الگوی کشت پایدار می تواند نتیجه اجرای صحیح این طرح باشد که در نتیجه آن امنیت غذایی این محصول استراتژیک تامین خواهد شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با تاکید براینکه تامین نهاده و بازار در نتیجه این طرح فرصت خوبی برای استان مازندران است، افزود: مصرف بهینه نهاده ها و افزایش ضریب دانش در بین کشاورزان و دانش بنیان کردن کشت برنج از اثرات بسیار مهم کشت قراردادی است که اگر به خوبی اجرا شود تاثیرات مثبت زیادی را به همراه دارد.

پیردشتی لازمه تاثیرات مثبت این طرح را در عملکرد خوب به ویژه در زمان پیاده سازی و مدیریت دقیق این فرآیند دانست و گفت: اگر نهاده ها از سوی خریدار به موقع تامین نشود و کشاورز به خریدار اعتماد نکند امکان موفقیت این طرح پایین خواهد آمد بنابراین باید نظارت دقیق صورت گیرد.

وی در پایان تاکید کرد: سازمان جهاد کشاورزی باید از متولی گری این امر کاسته و جنبه حمایتی و نظارتی قویتری داشته باشد، همچنین بهتر است ابتدا از سطح کمتری با مدیریت و نظارت بهتری شروع شود تا درصد موفقیت بالا رود، موفقیتی که لازمه آن هم‌افزایی مطلوب بین همه سازمان ها از جمله مراکز دولتی و خصوصی مانند سازمان جهاد کشاورزی، مراکز تحقیقاتی و دانشگاه ها، اتحادیه ها و دیگر نهادهاست.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.