سودان؛ ششمین روز درگیری‌ها به رغم توافق آتش‌بس

double-quot تهران - جارپرس - المنار نوشت، تا این لحظه هیچ صدایی بلندتر از صدای درگیری‌ها در سودان نیست. دو طرف درگیری برای دومین بار متوالی در برقراری آتش‌بس شکست خوردند و درگیریها برای ششمین روز متوالی ادامه یافت.
کد خبر : 120183
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 31 فروردین 1402 - 17:34
سودان؛ ششمین روز درگیری‌ها به رغم توافق آتش‌بس

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، به نقل از شبکه المنار لبنان، درگیری‌ها میان ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع بار دیگر امروز (پنجشنبه) در مجاورت فرماندهی کل ارتش در خارطوم آغاز شد؛ جاییکه ساعاتی پس از اجرایی شدن آتش‌بس جدید صدای انفجارهای پراکنده‌ای از آنجا بلند شد.

همچنین از شب گذشته تا امروز در ششمین روز متوالی از آغاز نبرد میان دو طرف صدای شدید سلاح‌های سبک و سنگین در مجاورت کاخ جمهوری و فرماندهی کل ارتش شنیده می شود.

بازگشت درگیری‌ها نشان‌دهنده اهداف دو طرف برای دستیابی به پیروزی کامل به عنوان دروازه بازگشت ثبات است. عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش سودان معتقد است با شکست محمد حمدان دقلو معروف به حمیدتی، فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع روند انتقال دموکراتیک در کشور می‌تواند از سر گرفته شود. در مقابل حمیدتی تاکید دارد که میدان نبرد همه چیز را تعیین خواهد کرد.

پیش از این و پس از اجرای آتش‌بس جدید میان ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع با وجود درگیری‌ها ساعتی پس از اجرایی شدن آتش‌بس، آرامش شکننده‌ای در مناطق مختلف خارطوم حاکم شد.

ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع موافقت خود را با آتش‌بس جدید به مدت ۲۴ ساعت اعلام کردند که از ساعت ۱۸ روز چهارشنبه به وقت محلی و در بحبوحه فراخوان‌های بین‌المللی برای آتش‌بس و آغاز گفت‌وگو و افزایش نگرانی‌ها از فروپاشی سیستم بهداشتی در سودان شروع شد.

پیش از اعلام آتش‌بس جدید، دو طرف به تبادل اتهاماتی به یکدیگر مبنی بر نقض اولین آتش‌بس که از شامگاه سه شنبه آغاز شده بود پرداختند.

البرهان: شکست حمیدتی شرط از سرگیری روند گذار دموکراتیک است

عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیت انتقالی سودان و فرمانده ارتش گفت که با شکست محمد حمدان دقلو (حمیدتی)، فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع، روند انتقال دموکراتیک در این کشور می‌تواند از سر گرفته شود. وی تاکید کرد که بخش بزرگی از نیروهای پشتیبانی سریع از کنترل خارج شده است.

وی در گفت‌وگو با روزنامه «فایننشال تایمز» افزود: حمیدتی به دنبال تصاحب قدرت بود. البرهان تاکید کرد، فرودگاه خارطوم تاکنون تحت کنترل هیچ یک از طرفین نیست. نیروهای پشتیبانی سریع مسئول غارت گسترده در خارطوم و منطقه دارفور هستند.

البرهان تصریح کرد که نیروهای پشتیبانی سریع کارمندان برنامه جهانی غذا را کشتند و به کاروان سفارت آمریکا حمله کردند. وی معتقد است که حمیدتی با “ربودن” سربازان مصری حاضر در سودان در یک مأموریت رسمی، آتش بحرانی دیپلماتیک را شعله ور کرد.

حمیدتی: البرهان نمی‌خواهد جنگ را متوقف کند

محمد حمدان حمیدتی، فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع نیز به نوبه خود گفت که آنها آماده توقف درگیری هستند، اما عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش سودان برای این کار آماده نیست.

حمیدتی در اظهاراتی به «فایننشال تایمز» گفت که اصولاً با الحاق نیروهای پشتیبانی سریع به نیروهای مسلح مخالف نیست. وی در عین حال تاکید کرد که آنها آمادگی کامل دارند و میدان نبرد همه چیز را تعیین خواهد کرد.

وی عنوان داشت: «نیروهای البرهان» علاوه بر توپخانه سنگین از امتیاز نیروی هوایی برخوردار هستند، اما ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع در میدان نبرد برابر هستند. وی همچنین اعلام کرد که البرهان مسئول «افزایش ترس در میان شهروندان، مهمانان و دیپلمات‌های سودان» است.

حمیدتی همچنین تاکید کرد که “گمانه‌زنی‌های غرب درباره احتمال پیوستن نیروهای واگنر به صفوف نیروهای پشتیبانی سریع برای مبارزه” حقیقت ندارد.

نیروهای پشتیبانی سریع در سودان اعلام کردند که ارتش سودان صبح امروز (پنجشنبه)، علیرغم آتش‌بس اعلامی، به نیروهای این کشور در غرب ام درمان حمله کرد. همچنین از سرنگونی دو هلیکوپتر ارتش در جریان مقابله با حمله خبر داد و تایید کرد که از زمان اعلام آتش‌بس به مواضع خود و آتش‌بس پایبند مانده است.

بامداد امروز پنجشنبه آتش‌سوزی گسترده‌ای در یک مغازه اسلحه‌فروشی در خارطوم رخ داد و صدای انفجار مهمات بر اثر آتش‌سوزی در میان درخواست‌ها برای کمک شنیده شد.

یک دسته از سربازان مصری در سودان وارد فرودگاه قاهره شدند

علاوه بر این، نیروهای پشتیبانی سریع در سودان امروز از تحویل ۲۷ سرباز مصری به صلیب سرخ خبر دادند که در پایگاه نظامی مروی بودند.

نیروهای پشتیبانی سریع از دولت مصر به رهبری عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری این کشور، امارات، عربستان سعودی و “همه کشورهای برادر و دوست” که با پشتیبانی سریع در ارتباط بودند و همچنین از همکاری و هماهنگی کمیته بین المللی صلیب سرخ تشکر کرد. دولت قاهره نیز بازگشت نیروهای مصری از سودان را اعلام کرد.

به گفته برخی منابع، تمامی سربازان مصری سودان را به مقصد یکی از پایگاه‌های نظامی مصر ترک کردند و اولین گروه از آنها به قاهره رسیدند.

ارتش سودان چهارشنبه شب اعلام کرد که ۱۷۷ سرباز مصری که پس از وقوع درگیری‌های روز شنبه توسط نیروهای پشتیبانی سریع بازداشت شده بودند به کشورشان منتقل شدند . این عملیات از فرودگاه دنقلا و از طریق چهار هواپیمای ترابری نظامی مصری انجام شد.

شبکه المیادین به نقل از سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد، از زمان آغاز درگیری‌های سودان ۳۳۰ تن کشته و نزدیک به ۳۲۰۰ تن مجروح شده اند.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.