سهم بخش خصوصی از اعتبارات ۵۰۰ میلیون دلاری بخش فضایی مشخص شود

double-quot تهران - جارپرس - دبیر ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته از تصویب اعتبارات ۵۰۰ میلیون دلاری برای بخش فضایی خبر داد و گفت: از هم اکنون باید مسئولان، سهم فعالان این صنعت در بخش خصوصی را مشخص کنند.
کد خبر : 83089
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 19 بهمن 1400 - 9:04
سهم بخش خصوصی از اعتبارات ۵۰۰ میلیون دلاری بخش فضایی مشخص شود

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، دکتر منوچهر منطقی با بیان اینکه در شورای عالی فضایی بودجه این فناوری به تصویب رسیده است، افزود: سقف اعتباراتی که برای حوزه فناوری های فضایی در نظر گرفته شده است، ۵۰۰ میلیون دلار است.

وی با بیان این میزان اعتبارات باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد، اظهار کرد: بعد از تصویب بودجه مشخص خواهد شد که چه میزان این اعتبارات برای صنعت فضایی در نظر گرفته می شود.

منطقی با تاکید بر اینکه در این اعتبارات باید بخش خصوصی نیز در نظر گرفته شود، ادامه داد: بنا بر اعلام مسئولان، در حال حاضر حدود ۶۵ درصد از محصولات و اقلام مورد نیاز بخش نظامی کشور از سوی بخش خصوصی تامین می شود از این رو لازم است در این اعتبارات سهم بخش خصوصی نیز دیده شود.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته خاطر نشان کرد: بر این اساس باید بخش دولتی و حاکمیتی نقش بخش خصوصی را در صنعت فضایی مشخص کند. به عنوان مثال اعلام کند که طراحی و ساخت کدام دسته از ماهواره‌ها بر عهده بخش خصوصی باشد.

وی ابراز امیدواری کرد که با برنامه های مختلفی که در این زمینه در دستور کار مسئولان قرار دارد، به این نکات توجه بیشتری صورت گیرد.

به گزارش ایسنا، پس از وقفه ۱۱ ساله، جلسه شورای عالی فضایی روز ۵ آذرماه جاری با حضور رییس جمهور برگزار شد. در این جلسه آخرین ظرفیت‌های کشور در حوزه صنعت فضایی و چالش‌هایی که در این حوزه با آن روبرو است، مطرح شد و در نهایت جمع‌بندی بر آن شد که دولت سیزدهم به دنبال ارتقای صنعت فضایی کشور و توسعه آن باشد، تا کشور بتواند شاهد رشد روز افزون صنعت فضایی باشد.

در این جلسه همچنین تاکید شد که کشور باید به سرعت فناوری دستیابی به مدارهای پایین (لئو) را تثبیت کند. این مدار در ارتفاع ۲۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلومتر است و ایران هم اکنون به مرحله تثبیت فناوری رسیده‌ است.

ایت الله رئیسی رئیس جمهور نیز در این جلسه بر هدف‌گذاری نهایی در صنعت فضایی برای تسریع در دسترسی به مدار ۳۶ هزار کیلومتر که در افق ۱۰ ساله برنامه ریزی شده بود، تاکید کرد و در این زمینه عنوان کرد که این برنامه‌ریزی باید به گونه‌ای تغییر یابد که در افق ۱۴۰۴ کشور بتواند به مدار ژئو (مدار بالای زمین) دست پیدا کند.

علاوه بر آن در این جلسه بر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در صنعت فضایی تاکید شد و در این راستا مقرر شد که صنعت فضایی، اقتصادی شود تا بخش خصوصی بتواند در این حوزه سرمایه‌گذاری کند. صادرات خدمات فنی مهندسی و سرریز فناوری فضایی در صنایع دیگر از دیگر مصوبات این جلسه به شمار می رود.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.