سنگینی کفه رکود بازار مسکن در سال ۱۴۰۰

double-quot تهران - جارپرس - رئیس اتحادیه مشاوران املاک مشهد با اشاره به اینکه در سال جاری دو  موضوع انتخابات ریاست جمهوری و مالیات بر خانه‌های خالی بر بازار مسکن تاثیر می‌گذارد، گفت: پارامترهای موثر بر مسکن در سال ۱۴۰۰ تا حدودی قیمت مسکن را پایین می‌آورد، اما کفه رکود در بازار مسکن در سال ۱۴۰۰ سنگین‌تر است.
کد خبر : 53899
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 31 فروردین 1400 - 10:05
سنگینی کفه رکود بازار مسکن در سال ۱۴۰۰

 

بهگزارش جارپرس از ایسنا، علی مرادزاده در خصوص آینده بازار مسکن با توجه به وضع مالیات بر خانه‌های خالی اظهار کرد:  بحث رکود مسکن یک بحث قدیمی است و چندین سال است که در مسکن در رکود قرار دارد. پارامترهای مختلفی بر قیمت مسکن و معادلات مسکن تاثیرگذار هستند. مهمترین فاکتور که بر رکود مسکن در کشور تاثیرگذار است فاکتور اقتصاد  و پارامترهای جهانی است.

وضع مالیات بر خانه‌های خالی ممکن است بر قیمت مسکن تاثیرگذار باشد

وی افزود: بحث مالیات بر خانه‌های خالی نیز بحث جدیدی است که به بازار مسکن اضافه شده است. این مساله تاثیر زیادی بر رکود مسکن ندارد، اما ممکن است که بر قیمت مسکن تاثیرگذار باشد. با این وجود ممکن است که این مورد  بحث رکود را تقویت کند. اثر روانی این مساله باعث می‌شود تا افزایش قیمت در مسکن وجود نداشته باشد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک مشهد ادامه داد: مهمترین اثر بیرونی موثر بر قیمت مسکن بحث سیاست بین‌الملل است، سیاست ما به عوامل سیاسی بیرونی شرطی شده است. همچنین بحث اختلاف دلار و ریال بر رکود مسکن اثرگذار است، با افزایش قیمت دلار قیمت مصالح و نهاده‌های ساختمانی افزایش می‌کند در نتیجه قیمت مسکن بالا می‌رود. بنابراین  مهمترین مساله بحث سیاست بین‌الملل است که مردم به خاطر آن در سرمایه‌گذاری بر بازار مسکن دچار تعلل می‌شوند و این سرگردانی‌ها و بلاتکلیفی‌ها باعث می‌شود تا بازار به حالت رکود در آید.

وی با اشاره به فاکتورهای داخلی موثر بر  بازار مسکن گفت: انتخابات از جمله فاکتورهای داخلی موثر بر  بازار مسکن در کشور است. از چند ماه قبل از شروع انتخابات با توجه به تغییرات سیاسی که قرار است در کشور صورت گیرد مردم از خرید و  فروش مسکن دست نگه داشته تا نتیجه انتخابات مشخص شود. به طور سنتی نیز این مساله بر سر زبان‌ها افتاده که در  دوره انتخابات مسکن کاهش قیمت پیدا می‌کند. لذا در حوزه بیرونی سیاست بین‌الملل و در حوزه درونی مساله انتخابات در بازار مسکن موثر است. همچنین تصمیمات شورای شهر نیز بر قیمت مسکن اثر می‌گذارد.

مرادزاده درباره پارامترهای اقتصادی موثر بر بازار مسکن خاطرنشان کرد: مردم در صورتی که از لحاظ مالی توانمند باشند می‌توانند معاملات بیشتری داشته و در زمینه  مسکن سرمایه‌گذاری کنند. اما در صورتی که توان مالی پایین‌تری داشته  باشند به سمت و سوی معامله نخواهند رفت. همچنین قیمت نهاده‌های ساختمانی، دستمزدها و هزینه‌های کارگری دخالت زیادی در قیمت گذاری ساختمان دارد. در کار  ساختمانی دخالت نیروی کار بالا است درنتیجه بر قیمت تمام شده مسکن بسیار موثر است. در واقع در بازار مسکن  با ماتریکس پیچیده‌ای روبه‌رو هستیم.

بازار مسکن نسبت به سایر بازارها از امنیت بالاتری برخوردار است

وی درباره سرمایه‌گذاری در بازار مسکن گفت: این بازار نسبت به سایر بازارها از امنیت بالاتری برخوردار است. به صورت سنتی بیان می‌شود که مسکن و یا زمین همواره پایدار است و قیمت آن همیشه رو به افزایش بوده است. اما در حال حاضر این  مساله به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. در واقع کم‌تنش‌ترین  بازار هم بازار مسکن است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک مشهد درباره شرایط کلی مسکن برای سال ۱۴۰۰ عنوان کرد: شرایط خاصی در  بازار مسکن در  سال ۱۴۰۰ دیده نمی‌شود. امسال دو  بحث انتخابات ریاست جمهوری و دیگری بحث مالیات بر خانه های خالی در حوزه مسکن تاثیر می‌گذارد. وضع مالیات بر خانه‌های خالی عرضه آپارتمان‌های خالی را بیشتر و دست دلالان را از بازار مسکن کوتاه‌تر می‎کند. درنتیجه نیازمندان واقعی مسکن به سمت  این بازار می‌آیند و پول‌های سرگردان به حوزه‌های دیگر  می‌رود.

وی با اشاره به اینکه در  حال حاضر نوسانات شدید قیمت، تصمیم‌گیری را از فعالان اقتصادی در حوزه  ساختمان گرفته است، افزود: اما با رسیدن به یک ثبات تصمیم‌گیری علمی بهتر خواهد شد، حدس بنده بر این  است که در سال ۱۴۰۰ تصمیم‌گیری برای  فعالان اقتصادی بهتر خواهد شد.

وی با اشاره  به عوامل موثر بر آینده بازار مسکن تصریح کرد: دو آینده برای مسکن در نظر گرفته می‌شود؛ آینده نزدیک و آینده دور. آینده نزدیک مسکن متاثر از فصل بهار و  ماه مبارک رمضان است. در اردبیبهشت ماه معاملات و سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن  بسیار کم است، زیرا در اسفند ماه مردم هزینه‌های عید را داشته‌اند و در  بازار ترنور شدید مالی دیده می‌شود. بنابراین در فروردین ماه بازار مسکن تقریبا غیرفعال است و بعد از این ماه رکود شدیدی در کلیه صنایع از جمله مسکن دیده می‌شود.

کفه رکود بازار مسکن در سال ۱۴۰۰ سنگین‌تر است

وی ادامه داد: اگرچه براساس پارامترهای موجود در سال ۱۴۰۰ تا حدودی قیمت مسکن پایین می‌آید، با این وجود کفه رکود در بازار مسکن در سال ۱۴۰۰ بیشتر است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک مشهد همچنین درباره آینده بلند مدت بازار مسکن خاطر نشان کرد: در بلند مدت سازنده‌‍‌های فصلی در صنعت ساختمان از این صنعت خروج کرده و تولید موقتا کمتر می‌شود و کار در اختیار سازندگان حرفه‌ای و واقعی قرار می‌گیرد و با ایجاد ثبات در بازار سازندگان برنامه‌ریزی‌های مناسبی را انجام می‌دهند و تولید با ثبات افزایش خواهد داشت.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.