سفر نماینده جدید آمریکا در امور افغانستان به دوحه برای گفتگو با طالبان

double-quot تهران- جارپرس- سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که تام وست نماینده ویژه این کشور در امور افغانستان هفته آینده برای گفتگو با مقامات طالبان به دوحه قطر سفر خواهد کرد.
کد خبر : 74946
تاریخ انتشار : چهارشنبه 3 آذر 1400 - 8:18
سفر نماینده جدید آمریکا در امور افغانستان به دوحه برای گفتگو با طالبان

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی در نشستی با خبرنگاران اظهار داشت که تام (توماس) وست هفته آینده به دوحه سفر خواهد کرد تا به مدت دو هفته با مقامات طالبان گفتگو کند.
این مقام وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: آنها درباره منافع ملی حیاتی ما در ارتباط با افغانستان گقتگو خواهند کرد. این شامل مبارزه با تروریسم می شود که عبور امن شهروندان آمریکایی و افغان هایی را در بر می گیرد که ما تعهد ویژه ای به آنها داریم و این شامل کمک های بشردوستانه و اوضاع اقتصادی این کشور می شود.
هیات آمریکایی مهرماه برای نخستین بار پس از خروج نیروهای واشنگتن از افغانستان با نمایندگان دولت طالبان در دوحه قطر دیدار و گفت و گو کردند.
سرپرست وزارت امورخارجه دولت طالبان اعلام کرد که در دیدار با مقام‌های آمریکایی، درباره روابط کابل و واشنگتن، توافقنامه دوحه، کمک‌های بشردوستانه، آزادسازی پول‌های بلوکه شده افغانستان، رعایت حریم هوایی افغانستان و مسائل دیگر گفت‌وگو شد.
امیرخان متقی سرپرست وزارت امورخارجه طالبان تصریح کرد: در این نشست بر ارسال کمک‌های بشردوستانه و عمل به توافقنامه دوحه و احترام به حریم هوایی افغانستان مورد تاکید قرار گرفت.
وزارت امورخارجه آمریکا نیز اعلام کرد که تشکیل حکومت فراگیر و خروج شهروندان آمریکا و همکاران محلی این کشور از افغانستان، از محورهای این گفتگوها بوده است.
تام وست جانشین زلمی خلیلزاد شده است که کمتر از دو ماه پس از خروج آشفته و پر هرج و مرج آمریکا از افغانستان از مسوولیت خود کناره گیری کرد. دولت آمریکا در داخل و خارج از این کشور، به دلیل تصمیم جو بایدن برای خروج آشفته از افغانستان تحت فشار و انتقادات بیشماری قرار دارد.
خلیلزاد در سپتامبر ٢۰١٨ از سوی مایک پمپئو وزیر خارجه سابق آمریکا به عنوان فرستاده ویژه واشنگتن در افغانستان منصوب شد. او سال‌ها هدایت گفتگوهای آمریکا با گروه طالبان در افغانستان را بر عهده داشت و از شخصیت‌های کلیدی مذاکرات با این گروه بود.
پس از ۹ دور مذاکره، سرانجام در فوریه ۲۰۲۰ یک توافقنامه توسط خلیلزاد و «عبدالغنی برادر» معاون سیاسی طالبان با حضور پمپئو وزیر خارجه دولت ترامپ به امضا رسید.
خلیلزاد در مذاکرات اخیر میان دولت موقت طالبان و هیات آمریکایی نیز حضور نداشت.

سخنگوی وزارت خارجه افغانستان در دولت طالبان در بیانیه‌ای از انتصاب تام وست نماینده جدید آمریکا در امور افغانستان استقبال کرده بود. عبدل کهار برکی در توییتی گفته بود مذاکرات در دو دولت آمریکا که زلمی خلیلزاد نمایندگی آنها را بر عهده داشت با پیشرفت خوبی همراه بود. ما به وست نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان خوشبین هستیم. اجرای کامل توافق دوحه (میان طالبان و آمریکا) روابط دولت‌های دو کشور را عادی خواهد کرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.