ایرانشناس روس:

سفر رئیسی به مسکو، فرصتی برای فعالسازی ظرفیت‌ها در توسعه روابط است

double-quot تهران- جارپرس- دیانا آدیرخایوا ایرنشناس روس با اشاره به وجود همکاری های خوب بین ایران روسیه، معتقد است دو طرف ظرفیت های بالقوه به مراتب بیشتری برای توسعه همکاری در حوزه هایی چون بازرگانی، گردشگری، علوم و فناوری... دارند که سفر آیت الله رئیسی به مسکو فرصت مناسبی برای فعال ساختن این ظرفیت هاست.
کد خبر : 80964
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 28 دی 1400 - 13:39
سفر رئیسی به مسکو، فرصتی برای فعالسازی ظرفیت‌ها در توسعه روابط است

به گزارش جارپرس از ایرنا آدیرخایوا استاد دانشگاه دولتی “تولا” گفت:  معتقدم سفر آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران به روسیه برای توسعه روابط مسکو و تهران اهمیت راهبردی دارد و سبب تقویت همکاری های بلندمدت بین دو کشور می شود.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران بنا به دعوت رسمی ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، فردا(چهارشنبه) برای انجام سفری دو روزه عازم مسکو خواهد شد.

وی گفت: سفر رئیس جمهوری ایران به مسکو در شرایطی انجام می شود که دو کشور با مواضع نزدیک در خصوص بسیاری از مسائل منطقه ای و بین المللی، روی ریلی مشترک حرکت می کنند.

وی افزود: مشارکت ایران و روسیه در مذاکرات وین برای اجرای موثر برجام، همکاریهای موثر دو کشور در حل مسائل سوریه در قالب مذاکرات آستانه، مقدمات برای امضای سند راهبردی ۲۰ ساله بین ایران و روسیه، آغاز روند عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای و تمدید توافقنامه تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای سه سال دیگر حاکی از همکاری های نزدیک بین دو کشور قدرتمند منطقه است.

ایرانشناس روس خاطرنشان کرد: با وجود همکاری های خوب موجود بین ایران روسیه، دو طرف اما ظرفیت های بالقوه به مراتب بیشتری برای توسعه همکاری در حوزه هایی همچون بازرگانی، گردشگری، فرهنگی، رسانه ای و علوم و فناوری دارند که سفر رئیس جمهوری ایران به مسکو می تواند فرصتی مغتنم برای فعال ساختن این ظرفیت های بالقوه باشد.

افزایش حجم مبادلات بازرگانی میان ایران و روسیه  

ایرانشناس روس با استناد به آمار رسمی گفت: در ۱۰ ماه سال ۲۰۲۱ (از ژانویه تا ماه اکتبر) روسیه به ایران ۲ میلیارد و ۵۶۶ میلیون دلار کالا صادرات کرد و در همین مدت از این کشور ۷۷۹ میلیون دلار، کالا وارد کرد.

وی با بیان اینکه خواهان افزایش حجم صادرات ایران به روسیه حداقل تا سطح تراز یکسان هستیم، اضافه کرد: امیدواریم که افزایش صادرات ایران به روسیه با رشد صادرات کالاهای مرغوب این کشور ازجمله محصولات کشاورزی و مواد غذایی بدون تغییر ماهیت یافته ژنتیکی و نیز کالاهای صنعتی هستیم.

وی با اشاره به اهمیت دیدارهایی که در برخی از سفرهای مقامات ایران به روسیه با کارشناسان سیاسی و ایرانشناسان روس انجام می شود، گفت که در صورت گنجانده شدن این برنامه در سفر رئیسی جمهوری ایران به روسیه، بسیار سودمند خواهد بود.

اهمیت توسعه روابط فرهنگی ایران و روسیه 

استاد دانشگاه دولتی تولا در ادامه به اهمیت فراوان روابط فرهنگی ایران و روسیه اشاره کرد و در این رابطه گفت: بهار سال گذشته در جریان دیدار سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به تهران، توافقنامه گشایش مرکز فرهنگی روسیه در ایران امضا شد.
آدیرخایوا این توافقنامه را مهم ارزیابی کرد و گفت: بسیار علاقمند به اجرای این توافقنامه و آغاز کار مرکز فرهنگی روسیه در تهران هستیم.

وی افزود: مرکز فرهنگی ایران در روسیه از سالهای پیش مشغول بکار است و ما کارشناسان روس با این مرکز فرهنگی همکاریهای گسترده داشتیم.

ایرانشناس روس گفت: معتقدم که فعالیت این دو مرکز فرهنگی در تهران و مسکو باید گسترش بیابد. زیرا عرصه فرهنگی پایه و اساس و ارکان روابط دو کشور و گفت و گوهای دوجانبه و اعتماد و تفاهم متقابل را تشکیل می دهد.

وی افزود: بدون توسعه روابط فرهنگی، گسترش مناسبات سیاسی و همکاریهای اقتصادی و بازرگانی امکانپذیر نیست. به همین دلیل سیاستمداران دو کشور نباید این عرصه را دست کم بگیرند و نیاز به توجه کافی و توسعه دارد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.