0 نظر
126 بازدید

سفر بی سرو صدای مقام‌های آمریکایی به ونزوئلا با هدف بازسازی روابط

double-quot تهران - جارپرس - مقامات ارشد ایالات متحده در تازه‌ترین تلاش برای بازگرداندن آمریکایی‌های بازداشت شده به خانه و بازسازی روابط با غول نفتی آمریکای جنوبی به کاراکاس سفر کرده‌اند.
کد خبر : 94766
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 7 تیر 1401 - 14:27
سفر بی سرو صدای مقام‌های آمریکایی به ونزوئلا با هدف بازسازی روابط

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا این سفر را یک سفر تفریحی با تمرکز بر امنیت چندین آمریکایی توصیف کرد. شهروندان بازداشت شده در کاراکاس، از جمله گروهی از مدیران نفتی سیتگو مستقر در هیوستون، بیش از چهار سال پیش به زندان افتادند.

این هیئت شامل راجر کارستنز، فرستاده ویژه ریاست جمهوری در امور گروگان ها، و همچنین سفیر جیمز استوری، که ریاست واحد امور ونزوئلا را از کلمبیا برعهده دارد، می‌باشد.

این دیدار به دنبال سفر غیرمنتظره این دو مقام و خوان گونزالس، مدیر شورای امنیت ملی در نیمکره غربی در ماه مارس انجام شد. این اولین سفر فرستادگان کاخ سفید به این کشور در بیش از دو دهه گذشته بودو طی آن سفر توانستند دو زندانی آمریکایی در این کشور را آزاد کنند اما همچنان دست کم هشت زندانی باقی مانده‌اند.
رئیس جمهور نیکولاس مادورو طی اظهارات تلویزیونی این سفر را تایید کرد و گفت که هیات با رئیس مجلس ملی، خورخه رودریگز، ملاقات کرد تا “به دستور کار دوجانبه بین دولت ایالات متحده و دولت ونزوئلا تداوم بخشد.”

منابع آگاه گفتند که دستور کار مذاکرات روز دوشنبه به مسائل بشردوستانه محدود بوده و بخش نفتی این کشور که از سال ۲۰۱۹ تحت تحریم‌های آمریکاست شامل این دستور کار نبوده است.

این در حالیست که وزارت امور خارجه آمریکا اظهار نظر فوری درخصوص اینکه آیا انتظار می‌رود آمریکایی‌های زندانی شده طی این دیدار آزاد شوند یا خیر، ایراد نکرده است.

ایالات متحده آمریکا. همچنین علاقه مند به بهره برداری از ثروت عظیم نفتی ونزوئلا است زیرا جنگ در اوکراین منجر به جهش ۵۰ درصدی قیمت نفت شده است که بدترین تورم در دهه های اخیر را دامن می‌زند.

ونزوئلا دارای بزرگترین ذخایر اثبات شده نفت جهان است، اما تولید در دهه گذشته در نتیجه تحریم‌ها و سوء مدیریت کاهش یافته است.

مادورو در طی سخنان تلویزیونی خود در روز دوشنبه به اظهارات یکی از مقامات نزدیک به امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه اشاره کرد که از ایالات متحده خواسته بود. کاهش تحریم ها علیه ونزوئلا و ایران برای جبران افزایش قیمت نفت را مد نظر قرار دهد. این اظهارات در طرفین نشست سران گروه هفت در آلمان بیان شد.

احتمالاً خواسته مادورو از ایالات متحده که در بالاترین نقطه لیست قرار دارد، رفع تحریم های فلج کننده نفتی در کشوری است که زمانی مرفه ترین کشور آمریکای جنوبی بود.

به گفته یکی از نزدیکان رهبر مخالفان تحت حمایت ایالات متحده، پس از ورود به کاراکاس، جیمز استوری به مدت دو ساعت با خوان گوایدو ملاقات کرد. به گفته این فرد که خواست نامش فاش نشود، این دو درباره تلاش‌ها برای شروع سریع مذاکرات در مکزیک صحبت کردند.

از زمان سفر مارس، هم دولت بایدن و هم دولت سوسیالیست ونزوئلا، پس از سال ها خصومت بین واشنگتن و کاراکاس بر سر انتخاب مجدد مادورو در سال ۲۰۱۸، که با بی نظمی همراه بود، تمایل به بهود روابط نشان داده‌اند. ایالات متحده آمریکا. و سایر کشورها پس از آن انتخابات، مادورو را به رسمیت نشناختند و در عوض، گوایدو را به عنوان رهبر قانونی ونزوئلا به رسمیت شناختند

این سفر به دنبال درخواست عمومی خانواده متیو هیث، انجام شد. تفنگدار دریایی نزدیک به دو سال پیش به دلیل اتهامات تروریستی دستگیر شد. خانواده هیت در اوایل این ماه از دولت خواستند تا اقدامات فوری برای نجات جان او به دنبال آنچه که به گفته آنها اقدام به خودکشی بود، انجام دهد.

متیو هیث، کهنه سرباز تفنگدار دریایی آمریکایی که در سال ۲۰۲۰ به اتهام تروریسم و قاچاق اسلحه دستگیر شد، یکی از افرادی است که در ونزوئلا بازداشت شده است. وی این اتهامات را رد کرده است. همچنین چندی پیش وکیلش گفت که او تلاش به خودکشی کرده و پس از آن در بیمارستانی در ونزوئلا بستری شده است.

جاناتان فرانکس، سخنگوی خانواده هیث در بیانیه‌ای گفت: «پس از اینکه او تلاش کرده تا خودکشی کند، خانواده متیو درخواستی را به جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا ارسال کرده‌اند تا اقدامات لازم برای درمان و خروج او از ونزوئلا انجام شود.»

وی سفر فرستاده ویژه ریاست جمهوری ایالات متحده در امور ربوده‌شده‌ها به ونزوئلا را “نشانه‌ای دلگرم کننده” خواند.

 

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.