0 نظر
59 بازدید

سفر احتمالی نتانیاهو به چین «خاری در چشم آمریکاست»/ هشدار مقامات امنیتی درباره سفر

double-quot تهران - جارپرس - اعلام سفر احتمالی نخست وزیر رژیم صهیونیستی به چین موجب نگرانی مقامات امنیتی این رژیم شده است و در سایه فضای متشنج میان تل‌آویو و واشنگتن این زمان را برای سفر وی مناسب نمی‌دانند.
کد خبر : 126767
تاریخ انتشار : چهارشنبه 7 تیر 1402 - 19:02
سفر احتمالی نتانیاهو به چین «خاری در چشم آمریکاست»/ هشدار مقامات امنیتی درباره سفر

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، روز سه شنبه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در جریان استقبال از هیئت نمایندگان کنگره آمریکا از احزاب دموکرات و جمهوری خواه، از احتمال سفرش به چین پس از دریافت دعوتنامه برای این سفر خبر داد. این مساله موجب نگرانی مقامات امنیتی اسرائیلی شد. آنها اشاره کردند که زمان این دیدار از نظر تاکتیکی بد است.

سه‌شنبه، رسانه‌های اسرائیلی به نقل از یک منبع آگاه گزارش دادند که تاریخ سفر نتانیاهو به چین مشخص نشده است. این در حالی است که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا به دلیل مخالفت شدیدش با طرح تضعیف دستگاه قضایی توسط دولت رژیم صهیونیستی، از استقبال از نتانیاهو در کاخ سفید پس از تصدی مجدد پست نخست وزیری خودداری کرده است.

روزنامه یدیعوت آحارونوت در وبسایت خود (Ynet) اعلام کرد، این در حالی است که همکاری امنیتی رژیم صهیونیستی و آمریکا به اوج خود رسیده است. این روزنامه تأکید کرد که«بحران در سطح سیاسی مقامات امنیتی را نیز نگران می‌کند».

این روزنامه در واکنش به اظهارات روز گذشته نتانیاهو که در آن گفته بود «همکاری امنیتی و اطلاعاتی بین آمریکا و اسرائیل در بالاترین سطح خود است»، نوشت که همه مقامات ارشد ارتش و کارمندان وزارت جنگ آن را تأیید می‌کنند.

این روزنامه همچنین افزود: «همکاری عالی است و این در رزمایش‌های جنگی در دو سال گذشته که حملات به ایران را شبیه‌سازی می‌کند و همچنین در داده‌های اطلاعاتی تل‌آویو و واشنگتن مشهود است. علی رغم اظهارات نتانیاهو، ارتش اسرائیل از بحران بین دو طرف کاملا آگاه است.»

این روزنامه به ارزیابی وضعیت و احتمال زیاد وقوع جنگ با رژیم صهیونیستی اشاره کرد. ارزیابی وضعیت، توجه را به سه نکته اصلی جلب کرد که دشمنان اسرائیل از آن آگاه هستند؛ اول ضعف آمریکا در منطقه است که نمی‌داند چگونه از متحدان خود با توجه به مواضع و دیدگاه آنها محافظت کند.

این روزنامه افزود: «یک مثال برای این مساله انتخاب عربستان برای تقویت روابط خود با ایران است» که با میانجیگری چین انجام شد.

به نوشته این روزنامه، موضوع دیگر بحران داخلی رژیم صهیونیستی پس از تلاش‌های ائتلاف دولتی برای تضعیف دستگاه قضایی است.

سومین و مهم‌ترین مساله برای رژیم صهیونیستی،  این است که دشمنان اسرائیل این مساله را درک می‌کنند که روابط اسرائیل و آمریکا به حدی ضعیف شده است که معلوم نیست آمریکا در یک جنگ همه جانبه از اسرائیل دفاع می‌کند یا خیر.

تامر هیمن، مدیر انستیتوی مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی سه‌شنبه گفت: سفر به چین باعث نمی‌شود کاخ سفید از نتانیاهو دعوت کند، بلکه برعکس خشم واشنگتن را برمی‌انگیزد. این یک زمان بد از نظر تاکتیکی است.

هیمن افزود: اگر چیزی وجود دارد که دولت آمریکا را آزار می‌دهد، صحبت درباره تنوع حمایت و هرگونه تلاش اسرائیل برای آشتی دادن آمریکا با رقبای خود و در رأس آن‌ها چین است.

وی خاطرنشان کرد: رابطه ویژه با آمریکا در خطر است.

در این راستا، یکی از مقامات بلندپایه حزب لیکود به ریاست نتانیاهو از سفر احتمالی به چین انتقاد کرد.

وی گفت که سفر نتانیاهو به پکن، قبل از سفر رسمی به واشنگتن، «خاری در چشم آمریکاست که می‌تواند هزینه گزافی برای اسرائیل داشته باشد.»

این مقام که نامش ذکر نشده است، اظهار داشت که «نتانیاهو با آتش بازی می‌کند.»

مرکز پخش رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که «ورود نتانیاهو به چین موجب نگرانی آمریکا می‌شود.»

این شبکه اعلام کرد که مقامات حزب جمهوری خواه نگران احتمال همگرایی و تقویت روابط اسرائیل با پکن در زمینه‌های فنی، اقتصادی و سایر زمینه‌ها هستند.

همین منابع اعلام کردند: «همه چیز بستگی به این دارد که نتانیاهو در این دیدار چه خواهد گفت و چه خواهد کرد».

در بیانیه‌ای که از سوی دفتر نخست وزیری اسرائیل منتشر شد، آمده است که نتانیاهو به اعضای کنگره گفت: «همکاری امنیتی و اطلاعاتی بین آمریکا و اسرائیل در اوج خود است و آمریکا همیشه مهمترین متحد اسرائیل خواهد بود و هیچ جایگزینی برای آن وجود ندارد.»

براساس گزارش وبسایت واللا، یک کارمند ارشد اسرائیلی گفت که دولت چین اخیرا تمایل خود را برای میزبانی از نتانیاهو در پکن به عنوان بخشی از نشست سالانه کمیته نوآوری‌های اسرائیل و چین که از سال ۲۰۱۴ برگزار می‌شود، ابراز کرده است.

این کارمند اسرائیلی افزود که با دولت چین درباره تاریخ احتمالی سفر نتانیاهو گفت‌وگوی رسمی صورت نگرفته است.

این کارمند خاطرنشان کرد: سفر نتانیاهو یک موضوع عادی است و یک شاخص سیاسی برای کسی نیست. همانطور که نخست وزیر امروز به صراحت گفت هیچ جایگزینی برای اتحاد اسرائیل و آمریکا وجود ندارد.

با این حال صحبت در مورد سفر احتمالی نتانیاهو به چین در زمانی مطرح می‌شود که روابط چین و آمریکا بسیار متشنج است و دولت بایدن و به ویژه تا حد زیادی اعضای حزب جمهوری خواه در مجلس نمایندگان آمریکا، چین را تهدید اصلی برای آمریکا می‌دانند.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.