سرعت لاکپشتی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات

double-quot تهران - جارپرس - باز هم قصه پرغصه بانک‌ها در کندی پرداخت تسهیلات بانکی، اما این بار در حوزه مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان‌ها! در سفر ریاست جمهوری به چهارمحال و بختیاری، بخشی از مصوبات سفر مربوط به حوزه تسهیلات بانکی است، اما بانک‌ها بنا بر دلایل گوناگون قدم مثبتی در پرداخت این تسهیلات برنداشته‌اند.
کد خبر : 99874
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 8 شهریور 1401 - 14:59
سرعت لاکپشتی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، بانک‌ها طبق وظیفه ذاتی خود موظف هستند برای کمک به تولید و اشتغال در بخش‌های مختلف بخشی از منابع داخلی خود را به‌صورت تسهیلات به متقاضیان پرداخت کنند تا فعالان آن حوزه بتوانند بخشی از منابع مالی مورد نیاز خود را از این طریق تامین کرده و به فعالیت خود ادامه دهند.

همواره از عملکرد بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به‌ویژه در بخش تضامین و قوانین دست و پاگیر برای دریافت تسهیلات گلایه‌مندی وجود دارد و بانک‌های عامل نیز توجیهات مخصوص به خود را در این حوزه دارند.

در سفر ریاست جمهوری به چهارمحال و بختیاری از ۲۶ هزار میلیارد تومان اعتبارات مصوب حدود ۸۰۰۰ میلیارد تومان آن در حوزه تسهیلات بانکی بود و قطعا این مبلغ می‌تواند در تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام و ایجاد اشتغال پایدار گام موثری باشد.

اکثر مدیران بانک‌های عامل از عدم هم‌خوانی منابع و مصارف گلایه دارند و مهم‌ترین عامل در کندی پرداخت تسهیلات در حوزه‌های مختلف را این مسئله می‌دانند، بنابراین باتوجه به لازم الاجرا بودن مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان‌ها باید دید بانک‌های عامل برای حل این مشکل چه تدبیری خواهند داشت و آیا متقاضیان دریافت تسهیلات باید هفت خوان رستم را برای دریافت تسهیلات بانکی طی کنند.

منابع و مصارف بانک‌ها هم‌خوانی ندارد

احمدرضا صباغی- رئیس شورای هماهنگی بانک‌های عامل چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص علل کندی پرداخت تسهیلات بانکی در حوزه مصوبات سفر ریاست جمهوری، اظهار کرد: یک ضابطه‌ای در بانک‌های عامل وجود دارد و آن تراز نقدینگی و نسبت منابع و مصارف بانک‌ها است و اگر این دو مورد با یکدیگر هم‌خوانی نداشته باشد، بانک مرکزی اجازه پرداخت تسهیلات به آن بانک را نمی‌دهد.

وی افزود: این سیاست برای جلوگیری از افزایش نقدینگی در کشور است و بانک مرکزی اجازه نمی‌دهد ناترازی در منابع و مصارف بانک‌ها ایجاد شود.

صباغی با تاکید بر اینکه اجرایی شدن مصوبات سفر ریاست جمهوری جزو اهم کارها است، گفت: بانک‌ها باید از منابعی که جذب می‌کنند و یا به‌وسیله خط اعتباری که بانک مرکزی اختصاص می‌دهد به مرور زمان به طرح‌های معرفی شده، تسهیلات پرداخت کنند و قبل از آن باید کار کارشناسی صورت بگیرد که کدام یک از این طرح‌ها توجیه اقتصادی دارند، اما اختصاص خط اعتباری از سوی بانک مرکزی بسیار دور از انتظار است.

رئیس شورای هماهنگی بانک‌های عامل چهارمحال و بختیاری بیان کرد: نمی‌توان بر اساس تعداد طرح مشخص کرد که بیش‌ترین سهمیه برای پرداخت تسهیلات سفر ریاست جمهوری مربوط به کدام بانک است، امکان دارد بنا بر منابع چند پرداخت تسهیلات برای چند طرح به یک بانک کوچک واگذار شده باشد که مبلغ ریالی آن برای آن بانک از تعداد طرح‌های بزرگ چند بانک بزرگ بالاتر باشد.

وی با تاکید بر اینکه نسبت منابع و مصارف بانک‌های چهارمحال و بختیاری باید بین ۷۵ تا ۸۰ درصد باشد، یادآور شد: سال گذشته این عدد در استان ۱۰۵ درصد بود و امسال به ۱۱۷ درصد افزایش پیدا کرد.

بانک‌های عامل موظف به پرداخت تسهیلات مصوب سفر ریاست جمهوری هستند

محمدکاظم منزوی- سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص نحوه پرداخت تسهیلات مصوب سفر ریاست جمهوری توسط بانک‌های عامل، اظهار کرد: تسهیلات سفر مصوب هیات دولت است و این تسهیلات با یک پیوست کاملا مشخص در جلسه‌ای با حضور معاون اجرایی رئیس‌جمهور و مدیران عامل بانک‌ها مصوب و به امضا رسیده است.

وی افزود: بنابراین بانک‌های عامل موظف به پرداخت تسهیلات مصوب سفر ریاست جمهوری هستند، رئیس جمهور نیز تاکید ویژه بر اجرایی شدن تمامی مصوبات سفر دارند و همچنین در جلسه شورای هماهنگی بانک‌های استان مقرر شد دستگاه‌های اجرایی تمامی طرح‌هایی که مشمول مصوبات سفرهستند را به بانک‌های عامل ارسال کنند.

منزوی با بیان اینکه اینکه مدیران بانک‌های عامل مشکلات خود در خصوص پرداخت تسهیلات سفر ریاست جمهوری را به استاندار و یا معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری برای پیگیری از بانک مرکزی و یا بانک عامل کشور اعلام کنند، گفت: متاسفانه تاکنون مراجعاتی از سوی بانک‌های برای اعلام مشکل در عدم پرداخت نداشتیم.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه یک مهلت یکماهه برای تغییر رویه بانک‌های عامل استان تعیین شده است، توضیح داد: البته عملکرد برخی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات مطلوب است.

وی ادامه داد: برخی بانک‌های عامل در گذشته بیش‌تر از منابع خود تسهیلات پرداخت کرده‌اند و اکنون با قرار گرفتن در وضعیت قرمز توان پرداخت ندارند، برای برخورد با بانک‌هایی که از پرداخت تسهیلات سفر سرباز بزنند، ابزاری وجود دارد که با این بانک‌ها برخورد شود.

منزوی با بیان اینکه مهلت جذب تسهیلات سفر ریاست جمهوری تا پایان سال ۱۴۰۲ است، تصریح کرد: تعداد طرح‌های مصوب سفر که نیازمند تسهیلات هستند، مشخص است.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.