سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی: گرانفروشی مرغ و تخم مرغ به ما ربطی ندارد

double-quot تهران - جارپرس - سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی گفت: وزارت جهاد کشاورزی وظیفه تولید مرغ و تخم مرغ را برعهده دارد و پیگیری اینکه مرغ و تخم مرغ در بازار با چه قیمتی فروخته می شود برعهده این وزارتخانه نیست.
کد خبر : 44370
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 25 دی 1399 - 0:27
سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی: گرانفروشی مرغ و تخم مرغ به ما ربطی ندارد

به گزارش جارپرس از ایسنا، محمد مهدی برومندی در نشستی که صبح امروز در وزارت جهاد کشاورری برگزار شد اظهار کرد: ۷۵ میلیون و ۸۶۴هزار و ۲۵۴ مرغ تخمگذار در کشور وجود دارد و روزانه ۳۰۴۸ تن تخم مرغ تولید می شود. در مراکز تولید، قیمت تخم مرغ در مرغداری ها کیلویی ۱۴ هزار تومان است و حداقل ۵۰۰ تا حداکثر ۹۰۰ تومان هزینه حمل و نقل هر کیلو از آن به میادین و اتحادیه ها است.

وی با بیان اینکه وظیفه وزارت جهاد کشاورزی توجه به تولید است، اظهار کرد: اینکه بعد از تولید، تخم مرغ با چه قیمتی به دست مصرف کننده می رسد  برای ما نیز سوال است و پیگیری گرانفروشی آن نیز در حیطه وظایف ما نیست.

سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد:در حال حاضر شرکت  پشتیبانی اموردام یک شانه تخم مرغ یک کیلو و ۸۰۰گرمی تا دو کیلوگرم را با قیمت ۳۲ هزار تومان عرضه می کند.

وی همچین  به قیمت مرغ در بازار اشاره کرد و گفت: هیچ مشکلی در تولید مرغ نداریم وقیمت آن نیز در بازار ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان است. اما اینکه مرغ در بسته بندی های مختلف یا اشکال مختلف با قیمت های چند برابر به فروش می رود، پیگیری آن هم جزو وظایف وزارتخانه نیست.

شورای قیمت گذاری  محصولات کشاورزی تا یک ماه آینده تشکیل می شود

برومندی در ادامه  در پاسخ به این سوال که چرا شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی تشکیل نمی شود، گفت:شکل گیری این شورا در دست پیگیری است و احتمالا تا یک ماه آینده این شورا تشکیل می شود.

رفع نواقص سامانه بازارگاه

وی با اشاره به اینکه سامانه بازارگاه یک سامانه ملی است و بهره برداران از آن رضایت دارند، گفت: تمام اقدامات انجام شده در این سامانه از واردات تا توزیع برای همه بهره برداران یکسان است و تولید کنندگان نیز به این موضوع آگاه هستند. البته این سامانه نواقصی هم دارد که به تدریج در حال برطرف شدن است.

چرا  الگوی کشت اجرا نشد؟

سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به این سوال که چرا الگوی کشت اجرایی نشد است، گفت:برای اجرای الگوی کشت علاوه بر وزارت جهاد  به همکاری سایر بخش ها  هم نیاز است و هماهنگی در همه بخش ها نیز مستلزم زمان است. البته توصیه هایی درخصوص کشاورزی قرار دادی و توصیه های فنی و ترویجی به کشاورزان شده است اما برای اینکه به طور دقیق این طرح اجرا شود به عزم ملی و کمک های بین بخشی نیاز است.

هجوم ملخ های صحرایی از بهمن

وی در بخش دیگری از صحبت هایش به حمله ملخ صحرایی اشاره کرد و گفت:پیش بینی می کنیم اوایل بهمن ماه به دلیل شرایط زیستی ایجاد شده در خاستگاه ملخ صحرایی با هجوم این ملخ به کشور مواجه شویم وشاید لازم باشد در سطح یک میلیون هکتار با این آفت مبارزه صورت بگیرد.

نصف میانگین جهانی کود مصرف می کنیم

به گفته وی مصرف کود در کشور نصف میانگین جهانی است و ما نسبت به کشورهای توسعه یافته کمتر از یک سوم و حتی نسبت به توصیه موسسه خاک و آب کشور نیز به میزان نصف از کود مصرف می کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ایران جزو مناطق خشک ونیمه خشک است و با محدودیت های منابع آبی نیز مواجه است، گفت: بایستی در وزارتخانه به نحوی سیاست گذاری کنیم که تولید مازاد بر مصرف داشته باشیم خوشبختانه  با اتکا به ظرفیت های داخلی و دانش به تولید ۱۲۰ میلیون تن محصولات کشاورزی دست یافته ایم. همچنین در سال زراعی ۱۳۹۹-۱۴۰۰  دو میلیون هکتار گندم آبی و چهار میلیون هکتار گندم دیم، ۷۰۰ هزار هکتار جوی آبی، یک میلیون ۴۰ هزار هکتار جوی دیم  و ۲۰۰ هزار هکتار کلزا  کشت شده و تولید محصولات زراعی به ۸۲ میلیون تن رسیده است.

وی ادامه داد: برای کشت قراردادی اقدامات لازم را انجام دادیم و در سال جاری برای تولید ۲۷۰ هزار تن کشت قراردادی گندم دوروم برای کارخانه ها و بخش صنعتی برنامه ریزی و همچنین کشت قرار دادی دانه های روغنی در سطح ۲۰۰ هزارهکتار منعقد شده است.

برومندی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه بایستی تا سال ۱۴۰۴ در کشور ۴۸ هزار گلخانه ایجاد شود، گفت: تاکنون ۱۸ هزار هکتار گلخانه در کشور به بهره برداری رسیده است و تا پایان سال به ۲۱ هزار هکتار خواهیم رسید.

تاسیس صندوق حمایت از میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری

سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه مقادیر زیادی ارز برای واردات موز، آناناس، نارگیل و انبه صرف می شود، گفت: در حال تاسیس صندوقی در وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری داخل کشور هستیم و همچنین می توانیم از ظرفیت برخی از استان ها در تولید این میوه ها استفاده کنیم.

بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در ۶ استان

وی در ادامه به بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان اشاره کرد و گفت: این بیماری از اواخر آبان ماه در تالاب میقان استان مرکزی مشاهده شد و در حال حاضر نیز در شش استان کشور گزارش شده است. چندی پیش نیز ۵۰۰ هزار قطعه طیور در خراسان جنوبی معدوم شدند و پایش و واکسیناسیون همچنان ادامه دارد.

ایران بزرگترین تولیدکننده قزل آلا در دنیا

به گفته وی ایران بزرگترین تولید کننده ماهی قزل آلا در جهان است و در تولید محصولات  شیلاتی دارای رتبه ۲۳ در دنیاست.

این مقام مسئول در وزارتخانه با اشاره به اینکه به تخم چشم زده ماهی وابستگی داشتیم، گفت: امروزه شرکت های دانش بنیان و بخش خصوصی اقدام به تولید ۶۰ میلیون عدد تخم چشم زده کرده اند که تا پایان سال به ۲۲۰ میلیون عدد خواهد رسید.

برومندی با بیان اینکه تا آخر سال بایستی سه میلیون و ۱۰۰ هزار تن جو وارد کنیم، گفت: تاکنون یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن جو وارد کشورشده است و اما بایستی وزارت صمت در ثبت سفارش و بانک مرکزی در تامین ارز اقدامات لازم را انجام دهند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی درخصوص مرغ لاین ایرانی نیز گفت: این وزارتخانه احیای مرغ لاین ایرانی را در دستورکار خود قرار داد و امسال ۵۰ درصد اجداد مورد نیاز در کشور تولید می شود.
انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.