سخنگوی نیروهای مسلح عراق: به هیچ نیروی خارجی نیازی نداریم

double-quot تهران -جارپرس - سخنگوی نیروهای مسلح عراق تاکید کرد که این کشور به هیچ نیروی نظامی خارجی در داخل خاک خود نیازی ندارد.
کد خبر : 138052
تاریخ انتشار : شنبه 30 دی 1402 - 16:46
سخنگوی نیروهای مسلح عراق: به هیچ نیروی خارجی نیازی نداریم

به گزارش جارپرس از ایرنا به نقل از خبرگزاری المعلومه، سرلشکر «یحیی رسول» در گفت و گویی، اخبار منتشر شده مبنی بر ورود نیروهای نظامی خارجی اضافی به عراق را نادرست دانست.

وی با اشاره به اینکه زمان شروع به کار کمیته مشترک عراق و ائتلاف بین المللی برای برنامه ریزی جهت خروج نیروهای نظامی ائتلاف از عراق نزدیک است و بطور کلی در ماهیت روابط بغداد با نیروهای ائتلاف بین المللی بازنگری شده است، افزود: دولت عراق به سمت پایان دادن به حضور نظامیان خارجی در عراق حرکت می کند.

سخنگوی نیروهای مسلح عراق بیان کرد: دولت عراق در مرحله بعدی چشم اندازی دارد که شامل کار فنی مشترک برای پایان دادن به ماموریت ائتلاف بین المللی و حرکت به سطوح همکاری های امنیتی و نظامی دوجانبه در زمینه مشاوره و تسلیحات است.

وی اشاره کرد که دولت محمد شیاع السودانی به موضوع تسلیح و تجهیزشدن ارتش و سایر نیروهای امنیتی اهتمام دارد.

در این پیوند، «مقداد میری الموسوی» سخنگوی رسانه های امنیتی عراق نیز ورود یک هزار و ۵۰۰ نظامی آمریکایی به عراق را تکذیب کرد و افزود که عراق به سمت برنامه ریزی برای خروج نیروهای خارجی از خاک خود حرکت می کند.

وی اظهار داشت: نقش ائتلاف بین المللی به آموزش و مشاوره محدود می شود و این موضوع مطابق توافقنامه امنیتی عراق و ائتلاف بین المللی است.

پیشتر نیز در رابطه با حضور نظامیان آمریکایی در عراق «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق مهر امسال در گفت وگو با روزنامه «نشنال» تاکید کرده بود که گروه تروریستی داعش امروز دیگر تهدیدی برای این کشور نیست و به ائتلاف بین المللی به سرکردگی آمریکا که برای مقابله با آن تشکیل شده است، نیازی وجود ندارد.

نیروهای اشغالگر آمریکایی همراه با سایر نظامیان خارجی در قالب به اصطلاح ائتلاف بین المللی از سال ۲۰۰۳ میلادی در عراق مستقر هستند که بزرگترین پایگاه آنها «عین الاسد» در استان «الانبار» در غرب این کشور است.

آمریکایی‌ها همچنین شماری از نیروهای نظامی و سامانه‌های پدافندی را در سفارت خود در منطقه تحت تدابیر شدید امنیتی سبز در قلب بغداد مستقر کرده‌اند.

پارلمان عراق ۱۵ دی سال ۱۳۹۸، دو روز بعد از اقدام تروریستی دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا در به شهادت رساندن سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه و ابومهدی المهندس جانشین فرماندهی الحشد الشعبی در مسیر فرودگاه بغداد، با برگزاری جلسه‌ای به خروج همه نیروهای نظامی خارجی رای داد.

به دنبال جنایت های نیروهای آمریکایی در حمله به پایگاه های الحشد الشعبی و شهادت سرداران سلیمانی و المهندس، اخراج نظامیان آمریکایی و نیروهای خارجی به مطالبه اصلی مردم، جریان های سیاسی و دینی عراق تبدیل شده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.