سایه روشن های نخستین روز جشنواره فجر

double-quot
تهران – جارپرس – تاخیر یک ساعته نمایش «خانه دیگری»، تمجید سعید راد از فیلم «او»، انتقاد پ‍‍ژمان بازغی از منتقدان و آماده نبودن کارت برخی خبرنگاران و عکاسان از حاشیه های نخستین روز جشنواره فیلم فجر در برج میلاد بود.
کد خبر : 18913
تاریخ انتشار : دوشنبه 11 بهمن 1395 - 7:40
سایه روشن های نخستین روز جشنواره فجر

به گزارش جارپرس به نقل از ایرنا، نخستین روز(یکشنبه) سی وپنجمین جشنواره فیلم فجر در حالی برگزار شد که نخستین فیلم جشنواره امسال با نام «خانه دیگری» که اولین فیلم بهنوش صادقی هم بود به دلیل مشکل فنی با یک ساعت تاخیر و صدای مونو و در حالیکه کارگردان چندان تمایلی به پخش آن نداشت، به نمایش درآمد.
نمایش فیلم «خانه دیگری» بدون اتفاق خاصی پیش رفت اما میزان تشویق‌های پایانی تماشاگران نشان از رضایت چندان آنها نداشت.
این فیلم داستان زندگی «مرجان» را روایت می‌کرد که می‌بایست ظرف ۱۰ روز، پولی را برای پدرش تهیه کند.
او طی این مسیر با موانعی رو به رو می‌شود که زندگی زناشویی‌ اش را نیز تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.
در این فیلم نباید نکته ای را فراموش کرد و آن بازی خوب «گوهر خیراندیش» است.
درحالیکه دبیر سی و پنجمین جشنواره فجر اعلام کرده بود مراسم فرش قرمز به دلیل ازدحام در برج میلاد برگزار نخواهد شد اما در نخستین روز، فرش قرمزی در داخل سالن پهن بود که عوامل فیلم ها، روی آن راه می رفتند تا به جایگاه مخصوص روبروی عکاسان و تصویر برداران برسند.
اما نکته دیگر داغ بودن لایو استوری در روز نخست جشنواره بود، لایو استوری یا همان ویدئوی زنده که اینستاگرام به تازگی به امکانات خود برای تمامی کاربران جهان افزوده است، شاید در نخستین روز جشنواره فجر بهترین فرصت برای بکارگیری از این امکان جذاب برای کاربران ایرانی این شبکه اجتماعی پرطرفدار بود.
همچنین یکی از نکات مهم روز اول جشنواره، آماده نشدن کارت برخی از خبرنگاران و عکاسان بود که رسیدن آنها به پایان شب موکول شد، اما با این حال یکی از اعضای روابط عمومی جشنواره برای ورود به مرکز همایش‌ها و دریافت ژتون غذا هماهنگی لازم را انجام می‌داد.
پژمان بازغی که قبل از نمایش فیلم «خانه دیگری» که در آن بازی کرده بود، حضور پرنشاط و پررنگی بین اهالی رسانه داشت؛ اما پس از نمایش و آغاز جلسه نقد و بررسی این فیلم از خلوت بودن نشست و نبود منتقدین در سالن گله کرد و گفت: متاسفانه منتقدان از این نشست خبری استقبال کمی کردند، در حالیکه بعد از درخشش فیلمسازان جوان در جشنواره های دو سال گذشته، این گروه نشان دادند که دوران بی اعتمادی به فیلمسازان اول تمام شده است.
نمایش فیلم دوم با نام «ایتالیا ایتالیا» که آن هم نخستین تجربه سینمایی کاوه صباغ‌زاده است، حامد کمیلی نقش یک فرد عشق ایتالیا و سارا بهرامی هم یک دستیار کارگردان را بازی می‌کردند.
در این فیلم موسیقی، هنر، کتاب و زبان ایتالیایی و همچنین خود سینما وجوه غالب آن بود و علاوه بر اینکه بارها از خانه سینما و فیلمهایی همچون هامون یاد شد، هنرمندانی مثل علی ملاقلی‌پور و دانش اقباشاوی هم در نقش‌های واقعی خود بازی می‌کردند و حتی به باران کوثری که سال گذشته تصادف داشت اشاره شد.
نمایش فیلم سوم برج میلاد با عنوان «او»، اثری به زبان آذری با زیرنویس فارسی بود که به گفته عوامل فیلم نخستین فیلم ترکی بود که در طول برگزاری جشنواره فجر به نمایش در می آمد.
این فیلم به کارگردانی اصغر یوسفی نژاد که خود نیز آذری زبان است و از بازیگران نه چندان مطرح و تمامی عوامل تبریزی استفاده کرده بود، از سایر فیلم ها برای تماشاگران مقبول تر افتاد به طوری که سعید راد در نشست نقد و بررسی این فیلم از آن به عنوان فیلمی «حیرت انگیز با بازی باشکوه بازیگران» یاد کرد.
فیلم پایانی روز نخست جشنواره با نام «آزاد به قید شرط»‌به کارگردانی حسین شهابی بود که ظاهرا مورد استقبال نه چندان تماشاگران قرار نگرفت. البته شاید ساعت یک بامداد حوصله ای برای حاضرین باقی نگذاشته بود و دیر وقت بودن در این‌ مورد بی تاثیر نباشد.
فیلم «آزاد به قید شرط» به موضوع مشکلات زندانی ها پرداخته بود؛ زندانی هایی که سال های طولانی در زندان بودند.
در این پروژه کارگردان تلاش کرده بود نشان دهد این گروه از زندانیان و خانواده‌هایشان با چه مشکلاتی در جامعه گریبانگیرند.
در روز نخست جشنواره قبل از شروع فیلم ها، مستند «آبی کمرنگ» به نمایش درآمد.
نکته ای را هم که نباید از قلم انداخت این است که اغلب فیلم‌های روز نخست جشنواره، «مرگ» نقش کلیدی در روند پیشبرد داستان فیلم داشت.
دسترسی به اینترنت که برای خبرنگاران و عکاسان همواره موضوعی حیاتی است، در همایش‌های برج میلاد از همان نخستین ساعات شروع نمایش فیلمها فراهم بود اما همزمان با نمایش «ایتالیا ایتالیا» دسترسی در سالن نمایش تقریبا قطع شد.
و در پایان اینکه خبرنگارانی که موظف به پوشش اخبار جشنواره هستند؛ روزهای سختی را پیش رو دارند، آخرین فیلم، ساعت ۲۳ و ۳۰ دقیقه به مدت دو ساعت به نمایش درآمد و نشست خبری آن در ساعت یک و ۳۰ دقیقه بامداد با حضور خبرنگاران و عکاسان برگزار شد.
سی وپنجمین جشنواره فیلم فجر از نهم تا ۲۱ بهمن ماه در تهران و ۳۰ استان کشور در حال برگزاری است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.